کد مطلب: 38345

طرز تهیه لبو بخار پز خانگی خوشمزه و خوش رنگ | فوت‌وفن‌های تهیه لبو بخار پز

همان‌طور که دیدید تهیه لبو بخار پز کار ساده‌ای است و خیلی با باقی روش‌های تهیه لبو تفاوت ندارد و البته از لحاظ حفظ مواد مغذی این سبزی موثرتر است. اما برای این که در طرز تهیه لبو بخار پز هم موفق باشید باید نکات و فوت‌وفن‌های تهیه آن را بدانید.

طرز تهیه لبو بخار پز خانگی خوشمزه و خوش رنگ | فوت‌وفن‌های تهیه لبو بخار پز

با طعم شیرین و رنگ زیبای لبو، سلامتی را به سفره‌تان بیاورید! لبو بخارپز نه تنها یک دسر خوشمزه و سنتی است، بلکه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که برای بدن مفیدند. با این روش تهیه، تمام خواص ارزشمند لبو حفظ می‌شود و شما می‌توانید از یک میان‌وعده سالم و مقوی لذت ببرید. در این مطلب، شما را با ساده‌ترین و سالم‌ترین روش تهیه لبو یعنی طرز تهیه لبو بخار پز آشنا می‌کنیم.

مواد لازم برای تهیه لبو بخار پز

چغندر ۱ کیلوگرم

آب به مقدار لازم

نمک یا شکر (اختیاری) به مقدار لازم

طرز تهیه لبو بخار پز

۱. شستشوی لبوها

اولین مرحله از طرز تهیه لبو بخار پز درست مثل طرز تهیه لبو تنوری این است که ابتدا چغندرها را به خوبی بشویید تا هرگونه آلودگی یا خاک از بین برود. نیازی به پوست کندن نیست؛ فقط شستشو کافی است.

آماده‌سازی قابلمه

پخت لبو به روش بخار پز

اکنون قابلمه‌ای با سبد بخارپز انتخاب کنید یا یک قابلمه معمولی بردارید و سبد آبکش مناسب را به گونه‌ای که زیرش به یک وسیله دیگر مثلا یک قابلمه کوچک‌تر روی آن قرار بگیرد را داخل قابلمه بگذارید بعد به اندازه کافی آب در قابلمه بریزید تا زیر سبد بخارپز قرار گیرد، ولی آب به خود چغندرها نرسد.

پخت لبو به شیوه بخارپز

در این مرحله از طرز تهیه لبو بخار پز، چغندرها را در سبد بخارپزی قرار دهید. در قابلمه را ببندید و حرارت را روی درجه متوسط تنظیم کنید. بسته به اندازه چغندرها، حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان دهید تا لبوها بخارپز شوند و نرم شوند. پس از گذشت زمان، با چاقویی نازک چغندرها را امتحان کنید. اگر به راحتی درون لبو فرو رفت، یعنی آماده است. در نهایت چغندرها را از قابلمه خارج کرده و بعد از خنک شدن پوست آنها را بگیرید. می‌توانید لبوها را به صورت گرم یا سرد یا به همراه نمک یا چاشنی دلخواه سرو کنید.

نکته: لبو را می‌توانید به عنوان پیش غذا، همراه با غذا یا به عنوان دسر استفاده کنید.

نکات تکمیلی برای تهیه لبو

 طرز تهیه لبو بخار پز

همان‌طور که دیدید تهیه لبو بخار پز کار ساده‌ای است و خیلی با باقی روش‌های تهیه لبو تفاوت ندارد و البته از لحاظ حفظ مواد مغذی این سبزی موثرتر است. اما برای این که در طرز تهیه لبو بخار پز هم موفق باشید باید نکات و فوت‌وفن‌های تهیه آن را بدانید.

روش بخار پز کردن لبو

بخارپز کردن لبو یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ طعم و رنگ طبیعی آن است. برای این کار می‌توانید از دستگاه بخارپز، زودپز یا حتی یک قابلمه ساده استفاده کنید.

با استفاده از دستگاه بخارپز: لبوها را به قطعات دلخواه برش بزنید و در سبد بخارپز قرار دهید سپس سبد را داخل دستگاه بخارپز قرار داده و طبق دستورالعمل دستگاه، لبوها را بخارپز کنید.

با استفاده از زودپز: کف زودپز را مقداری آب بریزید و سبد بخارپز را داخل آن قرار دهید. لبوهای برش خورده را در سبد چیده و درب زودپز را ببندید. پس از جوش آمدن آب، حرارت را کم کرده و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه لبوها را بخارپز کنید.

با استفاده از قابلمه: یک قابلمه بزرگ را تا نیمه از آب پر کنید و روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش آید سپس یک سبد فلزی را داخل قابلمه قرار داده و لبوها را در آن بچینید. در قابلمه را بگذارید و حرارت را کم کنید تا لبوها به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بخارپز شوند.

زمان پخت لبو بخار پز

زمان پخت لبو به اندازه و نوع لبو، روش پخت و دستگاهی که استفاده می‌کنید بستگی دارد. به طور معمول، لبوها بین ۲۰ تا ۴۵ دقیقه بخارپز می‌شوند. برای اطمینان از پخت کامل لبو می‌توانید با چنگال آن را تست کنید. اگر چنگال به راحتی وارد لبو شد، یعنی لبو پخته شده است.

انواع روش‌های تهیه لبو

علاوه بر روش تهیه لبوی بخار پز، روش‌های دیگری هم برای پختن لبو وجود دارد که یکی از رایج‌ترین روش‌های تهیه لبو این است که آن را در آب می‌گذارند و روی اجاق گاز قرار می‌دهند تا بپزد. یکی دیگر از روش‌های تهیه لبو پیچاندن آن در فویل و قرار دادن در فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۴۵ دقیقه است. البته می‌توانید ۴ روش متفاوت تهیه لبو را هم در کتاب کاله بخوانید.

نکاتی برای حفظ رنگ لبو

برای حفظ رنگ زیبای لبو بخارپز، چند نکته مهم وجود دارد که رعایت آن‌ها به شما کمک می‌کند تا رنگ قرمز و جذاب لبو را حفظ کنید. اما مهمترین نکته به استفاده از ظرف مناسب برای پخت لبو برمی‌گردد. بهترین ظروف برای تهیه لبو، ظروف استیل یا لعابی هستند. این ظروف با مواد غذایی واکنش شیمیایی نمی‌دهند و باعث تغییر رنگ لبو نمی‌شوند. از استفاده از ظروف آلومینیومی یا مسی خودداری کنید.

اگر دوست دارید لبوی شما خوش‌رنگ باشد حتما پوست لبو را پس از پختن جدا کنید. پوست لبو حاوی آنزیم‌هایی است که ممکن است باعث تغییر رنگ لبو شوند.

پس از پخت، لبوها را به سرعت در آب سرد قرار دهید. با این کار فرآیند پخت متوقف و رنگ لبو حفظ می‌شود. البته اگر می‌خواهید لبوی شما رنگ قرمز تندتری داشته باشد، می‌توانید کمی آب چغندر به آن اضافه کنید.

روش‌های استفاده چغندر

چغندر از آن دسته سبزیجات است که می‌توانید علاوه بر تهیه لبو، از آن برای تهیه ترشی و مربا هم استفاده کنید. طرز تهیه ترشی لبو و البته طرز تهیه مربای لبو را هم می‌توانید در کتاب کاله با جزییات کامل بخوانید.

 

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      تبلیغات متنی