کد مطلب: 38208

نحوه استعلام سند مالکیت با استفاده از کد ملی + روش‌های استعلام سند ملک + فیلم

اگر می‌خواهید مطمئن شوید خانه‌ای که خریدید به نامتان زده شده است یا خیر استعلام سند مالکیت ملک به شما کمک می‌کند.

 نحوه استعلام سند مالکیت با استفاده از کد ملی + روش‌های استعلام سند ملک + فیلم

اگر می‌خواهید مطمئن شوید خانه‌ای که خریدید به نامتان زده شده است یا خیر استعلام سند مالکیت ملک به شما کمک می‌کند.

به گزارش تجارت نیوز، اگر قصد استعلام سند مالکیت از طریق کدملی را دارید باید به چند نکته توجه داشته باشید. نخست اینکه تنها صاحب کد ملی موردنظر حق استعلام سند مالکیت ملک را دارد.

از طریق استعلام تمام پلاک ثبتی در اختیار شما قرار می‌گیرد که برخی از اطلاعات ملک مورد نظر نیز را نیز شامل می‌شود. پس از ثبت اطلاعات سند ملک در سامانه ثبت اسناد و املاک کشور یک کد ۱۸ رقمی به سند شما داده می‌شود.

به این کد 18 رقمی شناسه یکتای استعلام می‌گویند. این شناسه موجب تسریع روند پیدا کردن اطلاعات مورد نظر  می‌شود.

استعلام سند ملک با کد ملی و بارکد(شناسه یکتا)

یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری در ایران خرید ملک است؛ این سرمایه‌گذاری گاهی می‌تواند با ریسک زیادی همراه باشد، زیرا افراد زیادی اقدام به کلاهبرداری در هنگام خریدوفروش ملک می‌کنند. یکی از کلاهبرداری‌های رایج در این زمینه، فروش مال غیر است. به همین علت سند ملک از مواردی است که قبل از خریدوفروش باید بسیار به آن توجه کرد و از طریق استعلام آن مطمئن شد، تا سند ملک دارای اعتبار قانونی و مالک آن مشخص باشد. از مهم‌ترین اقداماتی که باید قبل از خریدوفروش یک ملک انجام داد، استعلام سند ملک قبل از خرید است.

روش‌های استعلام سند ملک

برای استعلام سند ملک می‌توانید به دو صورت، ( حضوری و غیرحضوری ) استعلام بگیرید.

 در استعلام حضوری با مراجعه به دفاتر مربوطه، می‌توانید به‌راحتی از آخرین وضعیت سند ملک خودآگاه شوید.

 از طریق کدملی و بارکد، می‌توانید استعلام سند ملک خود را انجام دهید. در ادامه بیشتر به توضیح آن می‌پردازیم.

مراحل استعلام سند ملک با کدملی

 ابتدا وارد سایت سازمان ثبت و احوال و اسناد کشور به نشانی (ssaa.ir) می‌شوید. زمانی که وارد صفحه اصلی سایت شدین، " املاک" را از میان گزینه‌ها در کادر اول صفحه انتخاب کنید.

 حال یک منو در سمت راست صفحه باز می‌شود. اول‌ازهمه بر روی " استعلامات ثبتی"و پس از آن بر روی "تصدیق اصالت سند مالکیت" کلیک کنید.

اکنون به سامانه ثبت من منتقل شده‌اید. در این صفحه از شما می‌خواهند تا اطلاعاتی مانند: واحد ثبتی، استان، شماره دفتر املاک، کدملی/شناسه ملی و... را وارد کنید.

 زمانی که تمام اطلاعات را وارد کردین بر روی گزینه "بررسی" کلیک کنید، تا از آخرین وضعیت سند ملکی خود مطلع شوید.

استعلام سند تک‌ برگ با کد ملی

 یکی از استعلامات رایجی که در زمینه مسکن وجود دارد، استعلام سند تک‌برگ ملک است. برای انجام این کار ضروری است که به دفترخانه مراجعه و استعلامات لازم را بگیرید. در صورت استعلام غیرحضوری می‌توانید به سایت سازمان ثبت و املاک کشور مراجعه کنید.

مراحل استعلام سند ملک با بارکد یا شناسه یکتا

 برای استعلام سند ملک با بارکد، تنها زمانی قابل‌اجرا می‌باشد که، درخواست صدور سند مالکیت برای ملک خود را داده باشید. و اگر قصد دارید که از آخرین وضعیت صدور سند ملکی خود مطلع شوید، می‌توانید با کمک شناسه یکتا یا همان بارکد سند، استعلام سند ملک خود را بگیرید و از آخرین وضعیت آن مطلع شوید. مراحل استعلام سند ملک با بارکد را در ادامه شرح می‌دهیم.

به سایت اداره ثبت‌اسناد و املاک کشور به نشانه اینترنتی ssaa.ir مراجعه کنید.

در منو سربرگ گزینه "خدمات الکترونیک" را انتخاب نموده و از ستون "استعلامات ثبتی" بر روی گزینه " پیگیری وضعیت استعلام الکترونیک ملک" کلیک کنید.

 وارد سامانه ثبت من می‌شوید، در صفحه استعلام گیری، از شما فقط شناسه یکتا را می‌خواهند.

پس از آن که شناسه یکتا را وارد کردین، گزینه "بررسی" را انتخاب نموده و از آخرین وضعیت سند ملک خود مطلع شوید.

 یک نکته مهم که باید به آن توجه کنید این است که، شناسه یکتای استعلام همان کد رهگیری است که در زمان ثبت و صدور، به صاحبان املاک می‌دهند. شناسه یکتا یک کد ۱۸ رقمی است و به‌صورت اختصاصی برای هر متقاضی صادر می‌شود.

آموزش ثبت درخواست صدور سند مالکیت

بعد از آن که وارد سایت sabtemelk.ssaa.ir شدید، می‌توانید طی مراحلی که در ادامه با آن آشنا می‌شوید، درخواست صدور سند مالکیت خود را ثبت کنید.

 مرحله ۱: بر روی گزینه درخواست پذیرش جدید کلیک کنید.

 مرحله ۲: پس از آن که مطمئن شدید که از شرایط درج شده برخوردار هستید، بر روی گزینه "حائز شرایط درج شده می‌باشم" را تیک بزنید.

 مرحله ۳: بخش تقاضانامه را باید کامل کنید، در غیر این صورت دیگر قسمت‌های سایت برای شما غیرفعال می‌شود.

مرحله ۴: مشخصات متقاضی را کامل کنید.

 مرحله ۵: مشخصات ملک را هم تکمیل کنید.

 مرحله ۶: و پس از آن، به قسمت "موضوع مورد درخواست" بروید و اطلاعات را تکمیل کنید.

 مرحله ۷: دکمه ثبت را کلیک کنید و در صورت موفقیت‌آمیز بودن مراحل ثبت اطلاعات، ورود به سامانه برای شما فعال می‌شود.

 مرحله ۸: به قسمت مدارک مراجعه و فایل موردنظر را بارگذاری کنید.

 مرحله 9: هزینه آن را پرداخت یا، می‌توانید گزینه پرداخت با فیش بانکی را انتخاب نموده و شماره فیش پرداختی را وارد نمایید.

 مرحله ۱۰: سپس در قسمت چاپ، صفحه مورد نظر را پرینت بگیرید و پس از اثر انگشت و امضاء آن را با پست سفارشی به واحد ثبتی موردنظر ارسال نمایید.

 مرحله ۱۱: بعد از ارسال آن، شماره ۲۰ رقمی مرسوله و تاریخ ارائه به اداره پست را وارد و بر روی "ثبت نهایی و دریافت شماره پرونده" کلیک کنید.

 مرحله آخر: پس از دریافت شماره پرونده، می‌توانید به قسمت اطلاع‌رسانی پرونده مراجعه نموده و روند درخواست خود را پیگیری کنید، به این نکته هم توجه کنید که، رمز عبور شماره ملی شما می‌باشد.

پس از اتمام همه‌ی این مراحل، منتظر باشید تا پس از ۲۰ روز کارشناسان اداره ثبت به محله ملک شما بیایند و بعد از بررسی‌های کامل، صورت‌جلسه‌ای را تهیه کنند. به این مورد هم توجه کنید که، صورت‌جلسه را مالک و چهار نفر از معتمدین محل باید امضا کنند.

نحوه استعلام آخرین وضعیت سند بعد از ثبت درخواست

 اگر می‌خواهید از آخرین وضعیت سند ملک خود مطلع شوید، ابتدا باید به سایت سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور مراجعه نموده و در نوار بالای صفحه از بخش "خدمات الکترونیک"، گزینه پیگیری استعلام الکترونیک ملک را کلیک کنید، پس از انجام این عملیات وارد سامانه ثبت من می‌شوید.

 سامانه ثبت من به این دلیل راه‌اندازی شده تا متقاضیان بتوانند به‌تمامی خدمات سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور دسترسی داشته باشند. خدماتی از جمله: اسناد رسمی، مالکیت معنوی، ازدواج و طلاق، اجرای اسناد و ثبت شرکت‌ها، در دسترس کاربران است. سامانه ثبت من یکی از راه‌های استعلام آنلاین ممنوع‌الخروجی می‌باشد. اگر می‌خواهید از خدمات سامانه ثبت من بهره‌مند شوید، ابتدا باید در سایت ثبت‌نام کنید تا بتوانید وارد حساب کاربری خود شوید.

مراحل ثبت‌نام در سامانه ثبت من برای( مطلع شدن از وضعیت سند+تصدیق اصالت سند)

برای ساخت حساب کاربری، مشخصات شناسنامه و شماره همراهی که به نام خودتان باشد را نیاز دارید. ابتدا وارد سامانهwww.my.ssaa.ir  شوید. پس از آن که ثبت‌نام کردید، رمز یک‌بارمصرف و کد ملی را درج و وارد پنل کاربری خود می‌شوید.

 حال اگر می‌خواهید از آخرین وضعیت سند خود مطلع شوید، می‌توانید در قسمت پیشخوان گزینه اسناد رسمی را انتخاب کنید.

و پس از آن بر روی گزینه "پیگیری" کلیک کنید، و شناسه یکتای استعلام که کدی ۱۸ رقمی است را وارد نمایید.

 برای مطمئن شدن از اصالت سند، در قسمت پیشخوان خدمات من، "گزینه املاک و کاداستر" را انتخاب کنید.  

باید روی گزینه "تصدیق اصالت سند" کلیک کنید.

در صفحهٔ جدیدی که وارد شده‌اید باید واحد ثبتی، استان، نوع سند، کدملی و شماره دفتر املاک را وارد کرده و بر روی گزینه "بررسی" کلیک کنید.

قوانین ثبت‌اسناد و املاک کشور چیست؟

اداره ثبت، حریم خصوصی افراد را حفظ می‌کند و اطلاعات شخصی را در اختیار دیگران، حتی به نزدیک‌ترین بستگانشان قرار نمی‌دهد. فقط در صورت دارابودن حکم قضایی این امر امکان‌پذیر می‌باشد. تثبیت مالکیت، امری مهم و حیاتی می‌باشد و به همین دلیل در هر کشوری قوانین و مقررات خاصی در این حوزه تصویب شده، تا امور مربوط به ثبت و تثبیت مالکیت را تنظیم کنند.

 با‌توجه‌ به مطالب بالا، در پاسخ به این سؤال که قانون ثبت‌اسناد و املاک چیست؛ می‌توان این‌گونه پاسخ داد که قانون ثبت‌‌اسناد و املاک، مجموعه‌ای از قانون و مقرراتی است که توسط قانون‌گذار برای تنظیم امور افراد در حوزه امور ثبتی و املاک مانند مالکیت، نقل‌وانتقال سند، ثبت‌احوال و… تدوین و تصویب شده است. از اهداف وضع قوانین ثبتی، استقرار امنیت و تثبیت نظم عمومی می‌باشد، اجرا و اعمال قوانین و مقررات ثبتی، از بروز اختلافات ارضی و ملکی شهروندان جلوگیری می‌کند.

نتیجه‌گیری

 در این مطلب به طور کامل درمورد قوانین و مقررات مربوط به استعلام سند ملک توضیح دادیم، تا اگر قصد خرید و معاوضه ملکی را دارید بتوانید از طریق استعلام سند ملک با اطمینان کامل معامله خود را انجام دهید.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      تبلیغات متنی