کد مطلب: 38429

سایپا از تولید این محصول پشیمان شد !

خودروسازی سایپا در کدال از وضعیت تولید و عرضه آریا رونمایی کرد.

سایپا از تولید این محصول پشیمان شد !

سایپایی‌ها تا پایان نیمه اول 1403 آریا تولید نکرده‌اند تا شایعاتی درباره توقف تولید این محصول به گوش برسد. سایت کدال سازمان بورس نشان می‌دهد نارنجی‌های جاده مخصوص سال گذشته تا پایان شهریور سال جاری در مجموع پنج دستگاه آریا را در خطوط تولید خود تکمیل کرده‌اند. اما در همین بازه زمانی در سال جاری هیچ خبری از تولید اولین کراس اوور سایپا در صورت‌های مالی این خودروساز نیست.

محصول جدید خودروساز ساکن کیلومتر 15 مخصوص در بهمن سال 98 رونمایی شد. نارنجی‌های جاده مخصوص آریا را روی پلتفرم SP100 تولید کرد. این پلتفرم همانی است که ابتدا سایپایی‌ها روی آن محصول شاهین خود را تولید و عرضه کردند.  شاهین در سال 99 به تولید انبوه رسید و مدیران تولید سایپا به سرعت این سدان جدید را آماده عرضه کردند. این احتمال مطرح بود که آریا نیز همانند شاهین به سرعت در بازار خودرو آفتابی شود.

​مدیران نارنجی‌های جاده مخصوص در چندین نمایشگاه آریا را در غرفه خود جای دادند اما خبری از تولید انبوه و عرضه این خودرو نبود.

یکی از دلایل توقف پروژه آریا در زمان مدیریت پیشین این خودروسازی یعنی محمدعلی تیموری اتفاق افتاد. پیش از دوران مدیریت تیموری قرار بود آریا همانند شاهین با یک موتور M15 توربو شارژ عرضه شود، اما مدیرعامل وقت سایپا با عرضه آریا با M15 توربو شارژ مخالفت کرد و قرار شد این خودرو به جای استفاده یک موتور 1.5 لیتری با یک موتور 2  لیترسی تنفس طبیعی روانه بازار شود.

سایپایی‌ها برای اینکه ایده خود برای موتور جدید آریا را نهایی کنند با خودروساز چینی چانگان و همچنین شرکت دیگر چینی یعنی DAE که در تولید قوای محرکه خودرو فعال بود، همکاری کردند. علاوه بر موتور و گیربکس بخش الکتریکی و تریم‌های داخلی، خودروی آریای سایپا نیز قرار شد تا تغییراتی را به خود ببیند. بنابراین به نظر می‌رسد محصول سایپا با سیستم داخلی چینی و بدنه ایرانی به بازار عرضه شود. به رغم تغییرات ایجاد شده و برخی از گمانه‌زنی‌ها درباره زمان عرضه آریا تا پایان سال جاری، اما هنوز این اتفاق از سوی سایپا به طور رسمی مورد تایید قرار نگرفته است. آنچه در سایت کدال سازمان بورس نیز توسط مدیران سایپا منتشر شده نیز به نوعی بر ابهام درباره رسیدن آریا به بازار صحه می‌گذارد.

​سایپایی‌ها در حالی برنامه نهایی خود برای آریا را مشخص نکرده‌اند که رقیبشان یعنی ایران خودرو نه تنها از اولین خودروی کراس اوور خود یعنی "ری را" رونمایی کرد؛ بلکه این محصول را جدیدترین طرح فروش خود که در شهریور 1403 برگزار شد در دسترس متقاضیان قرار داد.

سایپا بعید به نظر می‌رسد آریا را تا پایان سال جاری روانه بازار کند اما این خودروساز بیکار ننشسته و قصد دارد تا سیتروئن C3 XR را به صورت مونتاژی روانه بازار کند. سایپایی‌ها قصد دارند نام سیتروئن C3 XR که ابتدا با نام M44 شناخته می‌شد به سایپا سیلک تغییر دهند. این محصول مونتاژی جدید سایپا با توجه با توقف همکاری سیتروئن و سایپا از مسیر همکاری سایپا با شریک چینی سیتروئن یعنی دانگ فنگ در خطوط تولید سایپا تولید و روانه بازار خواهد شد.

سایپایی‌ها قصد دارند تا از سیتروئن C3 XR یا همان سایپا سیلک تا پایان سال جاری حدود دو هزار دستگاه تولید و روانه بازار کنند. ایده تولید سالانه 20 هزار دستگاه از این محصول کراس اوور جدید نیز در ذهن مدیران سایپا است باید منتظر ماند و دید این ایده تا چه حد عملیاتی خواهد شد./ اقتصادنیوز

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      تبلیغات متنی