کد مطلب: 37730

سهام عدالت | سهام عدالت جاماندگان

واریزی 10/000/000 تومان سهام عدالت برای جاماندگان به محض ثبت نام | خبر مهم یک نماینده مجلس درباره عرضه سهام عدالت به جاماندگان

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس آمادگی خود را برای حل مشکلات مربوط به برگزاری مجامع استانی سهام عدالت و همچنین واگذاری‌ سهام عدالت به جاماندگان برابر اصل ۴۴ قانون اساسی اعلام می‌کند.

واریزی 10/000/000 تومان سهام عدالت برای جاماندگان  به محض ثبت نام | خبر مهم یک نماینده مجلس درباره عرضه سهام عدالت به جاماندگان

سهام عدالت | عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس آمادگی خود را برای حل مشکلات مربوط به برگزاری مجامع استانی سهام عدالت و همچنین واگذاری‌ سهام عدالت به جاماندگان برابر اصل ۴۴ قانون اساسی اعلام می‌کند.

فتح‌اله توسلی از آمادگی مجلس برای رفع مسائل مربوط به برگزاری مجامع استانی سهام عدالت خبر داد و گفت: مجلس به ویژه کمیسیون اقتصادی آمادگی خود را برای حل مشکلات مربوط به برگزاری مجامع استانی سهام عدالت اعلام می‌کند.

تسنیم نوشت: این نماینده کمیسیون اقتصادی اعلام کرد: به نظر می‌رسد نخستین اقدام برای حل این مشکل، اجرای کامل و جدی اصل 44 قانون اساسی است تا شاهد اجرای کامل مقررات مربوط به سهام عدالت و برگزاری مجامع استانی باشیم.

سهام عدالت

عرضه سهام عدالت به جاماندگان

فتح‌اله توسلی، با اشاره به لزوم ارائه سهام عدالت به جاماندگان، از مسیر خصوصی‌سازی شرکت‌های بزرگ دولتی گفت: شورای عالی اصل 44 قانون اساسی، وظیفه خصوصی سازی و واگذاری شرکت‌های بزرگ دولتی را بر عهده دارد، تلاش داریم تا از این محل بتوانیم، منابع لازم برای ارائه سهام عدالت به جاماندگان را فراهم کنیم.

او توضیح داد: هرچند دو نماینده از مجلس نیز به عنوان ناظر در شورای عالی اصل 44 قانون اساسی حضور دارند اما در 3 تا 4 سال گذشته به دلیل وجود برخی مشکلات بموضوع واگذاری بنگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت به درستی اتفاق نیفتاده و موجب شده سهام عدالت جاماندگان هم پیگیری نشود. در حال حاضر چندین میلیون نفر هیچ سهمی از سهام عدالت دریافت نکرده‌اند و این موضوع به چالش تبدیل شده است./خبرآنلاین

نحوه فروش سهام عدالت

از آغاز فعالیت سهام عدالت تا سال ۱۳۹۹ فرآیند مدیریت این سهام بر عهده دولت بود. به طوری که صاحبان سهام نقشی در مدیریت سبد خود نداشته و به صورت سالانه سود خود را دریافت می‌کردند. اما با توجه به تصمیماتی که از سوی دولت و سازمان بورس اوراق بهادار گرفته شد، صاحبان سهام عدالت می‌توانند بر دارایی‌های خود مدیریت داشته و برای فروش این سهام تصمیم‌گیری کنند.

لازمه آزادسازی سهام عدالت داشتن مجوز مدیریت مستقیم توسط صاحب سهام است. بنابراین با اعلام دولت تمامی دارندگان سهام عدالت توانایی مدیریت سهام عدالت خود به دو روش مستقیم و غیرمستقیم را دارند. از این رو طی تصمیم‌گیری جدید، افراد می‌توانستند دارایی خود را به دو روش نامبرده به فروش برسانند. هم‌زمان با آزادسازی سهام عدالت در خردادماه سال ۱۳۹۹ امکان فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت فراهم شد.

آزادسازی (فروش) سهام عدالت به صورت مستقیم

در این روش، فروش سهام عدالت به صورت مستقیم انجام می‌شود. با انتخاب روش مستقیم افراد می‌توانند به دو طریق سبد خود را مدیریت کنند و نسبت به فروش آن اقدام کنند:

نگهداری سهام عدالت و انجام معامله بر روی آن در بازار بورس

در این روش سهامداران مانند معامله در بورس عمل می‌کنند. به این صورت که افراد با داشتن کد بورسی و از طریق کارگزاری‌های فعال در بازار سرمایه می‌توانند سهام عدالت را آزاد کرده و به طور مستقیم بر آن مدیریت داشته باشند. لازم به ذکر است برای داشتن کد بورسی افراد در ابتدا باید در سامانه سجام ثبت نام کنند و سپس با دریافت کد بورسی نسبت به آزادسازی سهام عدالت خود اقدام کنند.

آزادسازی سهام عدالت از طریق کارگزاری‌ها و بانک‌ها:

در این روش صاحبان سهام می‌توانند سهام عدالت خود را از طریق کارگزاری‌ها و بانک‌ها به فروش برسانند. لازم به ذکر است با انتخاب هر یک از روش‌ها دیگر امکان تغییر روش وجود ندارد.

در روش فروش از طریق کارگزاری‌ها، ابتدا باید وارد سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها شد و با تکمیل مراحل ثبت نام و موارد خواسته‌شده، وکالت فروش سهام عدالت خود را به کارگزاری واگذار کرد. با این وکالتنامه، کارگزاری مدیریت سهام عدالت را برعهده می‌گیرد و با فروش مقدار سهام مشخص‌شده، وجه آن را با کسر کارمزد به حساب سهامدار واریز می‌کند.

در روش فروش از طریق بانک، می‌بایست صاحب سهام به‌عنوان دارنده سهام به صورت حضوری به بانک مراجعه کند. در این فرآیند، فرم‌های خواسته‌شده تکمیل و اطلاعات حساب بانکی که سود سهام عدالت به آن واریز می‌شود، در اختیار بانک قرار داده می‌‌شود. با انجام این فرآیند، وکالت آزاد سازی سهام عدالت به بانک مورد نظر داده شده و وجه حاصل از فروش سهام بعد از کسر کارمز به حساب سهامدار واریز می‌شود.

روش پیگیری وضعیت سفارش فروش سهام عدالت در روش مستقیم

با انتخاب کارگزاری و ثبت سفارش آزادسازی سهام عدالت در آن، سفارش در صف فروش قرار می‌گیرد و نیاز به صبر است. بعد از فروش این سهام، نتیجه از طریق پیامک برای صاحب سهم ارسال می‌شود و پس از گذشت چند روز مبلغ حاصل از فروش به حساب سهامدار واریز می‌شود. لازم به ذکر است نام صاحب حساب در بانک و سامانه سهام عدالت می‌بایست با نام صاحب سهام عدالت یکسان باشد.

آزادسازی (فروش) سهام عدالت به طور غیرمستقیم

همانطور که گفته شد یکی دیگر از روش‌های مدیریت سهام عدالت، فروش سهام عدالت به صورت غیر مستقیم است. منظور از روش فوق این است کسانی که قادر به مدیریت مستقیم دارایی خود نیستند، این مسئولیت را به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی محول کنند. در این صورت سهام عدالت در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی قرار می‌گیرد و افراد هیچ مدیریتی بر آن نخواهند داشت و تنها می‌توانند در بازه‌های زمانی مشخص سود خود را دریافت کنند. همچنین در صورت اتخاذ تصمیمات جدید، به سهامداران اطلاع رسانی می‌شود.

در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های استانی در بازار بورس فعالیت ندارند؛ اما با ورود این شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بورس، افراد همچنان به روش غیرمستقیم سهامدار این شرکت هستند. همچنین پیش‌بینی می‌شود سود حاصل از این سهامداری همانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF برای افراد قابل برداشت خواهد بود.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      تبلیغات متنی