کد مطلب: 36557

یارانه معیشتی | یارانه معیشتی ۶۰۰ هزار تومانی| یارانه معیشتی مادران

آغاز واریز یارانه معیشتی ۶۰۰ هزار تومانی برای این خانوار ها | یارانه بگیران حساب خود را چک کنند !

طرح یسنا یا یارانه مضاعف ۶۰۰ هزار تومانی در قالب اعتبار خرید رایگان بسته‌های حمایتی، در دولت قبل برای مادران باردار و دارای فرزند زیر ۲ سال به طور رسمی از سال گذشته اجرا شد.

آغاز واریز یارانه معیشتی ۶۰۰ هزار تومانی برای این خانوار ها | یارانه بگیران حساب خود را چک کنند !

یارانه معیشتی | در مرحله نخست این طرح، ۲۷ هزار مادر شناسایی شدند که از این میان ۲۲ هزار نفرشان مشمول دریافت این یارانه مضاعف بودند. از سال گذشته مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به یارانه دریافتی این مادران اضافه شد تا به واسطه آن بتوانند با خرید از سبد کالایی شامل ۱۶ قلم ماده موردنیاز برای مادر و رشد فرزند امنیت غذایی خود را تأمین کنند.

این طرح از سال گذشته به شکل آزمایشی در هشت استان ایلام، لرستان، هرمزگان، گلستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و شمالی به مرحله اجرا درآمد.

مادران مشمول طرح یسنا می‌توانستند از بسته‌های حمایتی پیش‌بینی‌شده که شامل لبنیات، پروتئین، حبوبات، روغن، غلات، مغزی‌جات، میوه‌جات و سبزی‌ها و بسته بهداشتی شامل پوشک، شامپو، صابون و شوینده‌های بهداشتی برای کودک و مادر است تا مبلغ حدود ۶۰۰ هزار تومان به‌صورت رایگان خرید کنند.

اما دیری نپایید که اجرای این طرح دچار وقفه شد و ابتر ماند. به تازگی مجتبی احمدلو مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد در از فعالیت دوباره این طرح برای مادران مشمول خبر داد.

وی در این باره گفته است: «سهمیه فروردین و اردیبهشت‌ماه (با سرانه ماهانه ۳۵۰هزار تومان) در روزهای اخیر و سهمیه خردادماه نیز در هفته‌های آتی به حساب مادران واریز می‌شود.»

یارانه معیشتی

آمار مادران باردار و شیرده در دهک ها


احمدلو در ادامه با ارائه آماری از تعداد مادران باردار و شیرده در دهک های درآمدی، بیان کرد: «از حداکثر ۶۰ هزار مادر باردار و شیرده در دهک یک تا پنج درآمدی به مدت ۱۲ ماه حمایت تغذیه‌ای صورت می‌گیرد. مادران باردار و شیرده توسط مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان‌ها به کمیته امداد معرفی و بعد از کنترل و شناسایی دهک‌ها به صندوق امداد ولایت معرفی می‌شوند.

پس از این معرفی، بن کارت غیرنقدی با سرانه ماهانه ۳۵۰ هزار تومان (حداکثر ۱۲ ماه) در راستای خرید اقلام غذایی از نزدیکترین فروشگاه محل برای آنها صادر می‌شود.»

مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد همچنین درباره معوقات سهمیه ماه‌های تیر و مرداد هم این خبر را داد که به محض آماده شدن لیست و تامین اعتبار، جبران خواهد شد.

طرحی که به‌واسطه آن، مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار (زیر ۲ سال) که در دهک یک درآمدی قرار داشتند به شکل ماهانه از دولت یارانه معیشتی دریافت می‌کنند.

بر اساس اعلام مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد، «سهمیه هر ماه به حساب مادران واریز می‌شود. استفاده از این کارت ها به گونه‌ای است که صرفا می‌توان با این کارت ها، کالا خرید کرد.

البته برای خرید با فروشگاه خاصی قرارداد نداریم و مادران می‌توانند با مراجعه به نزدیکترین مغازه اقلام غذایی را خریداری کنند. لازم به ذکر است که بعد از شارژ کارت به شماره موبایل مادران پیامکی جهت اعلام خرید اقلام غذایی ارسال می‌شود.»

 
دومین مرحله از  یارانه کالابرگی برای ۷ دهک درآمدی از ۱۷ اسفندماه سال جاری آغازشد و بنا بر اعلام وزارت رفاه مبلغ ۲۲۰۰۰۰ تومانی برای هر فرد برای خرید ۱۱ قلم کالا اساسی شارژ خواهد شد.

در طرح فجرانه، روال کار تغییر کرده و ضمن اینکه اعتبار تشویقی یارانه از ۱۲۰ به ۲۲۰ افزایش یافته، شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان هم حذف شده است و فقط شرط بهره‌مندی از این اعتبار، خرید کالا در طرح کالابرگ است به‌گونه‌ای که اگر یک قلم کالا هم در این طرح بخرید، مابه‌التفاوت آن از ۲۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

مزیت بزرگ این طرح، حذف شرط خرید ۲۰۰ هزار تومانی برای مشمول شدن یارانه تشویقی است و تا سه ماه همه یارانه بگیران می‌توانند برای خرید در طرح کالابرگ از یارانه تشویقی جدید بهره‌مند شوند.

طرح فجرانه با یارانه مضاعف ۲۲۰ هزار تومانی از ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ تا ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ اجرا می‌شود. دولت در حوزه تغذیه مردم دارای راهبرد کلان است و باوجود مشکلات بودجه‌ای، این راهبرد را که قسمت بزرگ آن مربوط به کالابرگ الکترونیکی است، به نفع مردم پیگیری می‌کند.

از اواخر سال ۱۴۰۱ اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک شروع شد و حالا کالابرگ عمومیت پیدا کرده و دهک ۶ و ۷ هم به آن ملحق شده‌اند.

طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی از ۱۷ بهمن‌ماه سال جاری آغاز شده است و براساس آنچه مسئولان وزارت رفاه عنوان کرده‌اند این طرح تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت و دهک‌های اول تا هفتم مشمول طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی می‌شوند.

یارانه معیشتی

مبلغ جدید یارانه معیشتی دولت

طبق اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه ها، یارانه معیشتی (مرداد ۱۴۰۳) دهک های ۱ تا ۳ ساعت ۲۴ روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۵/۲۵ به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

طبق اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه ها، یارانه معیشتی (مرداد ۱۴۰۳) دهک‌های ۱ تا ۳ ساعت ۲۴ روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۵/۲۵ به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

منابع هدفمند سازی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با رشدی ۱۵ درصدی به ۷۵۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است؛ این در حالی است که منابع هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال گذشته حدود ۶۵۹ هزار میلیارد تومان بود.

یارانه معیشتی

یارانه معیشتی جدید دولت برای مردم

این افزایش می‌تواند به این معنا باشد که یک خانوار ۳ نفره در سال ۱۴۰۳ مبلغ ۱ میلیون و ۳۸۰ هزارتومان یارانه نقدی دریافت خواهد کرد.

براساس اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، یارانه نقدی فروردین ۱۴۰۳ مطابق تاریخ واریزی ماه‌های قبل پرداخت شد و شارژ سومین کالابرگ ۲۲۰ هزار تومانی نیز ۱۸ فروردین همچون ماه‌های قبل انجام شد.

همزمان با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک پرسش‌های مختلفی از سوی شهروندان مطرح شد، از همین رو وزارت رفاه اقدام به پاسخِ برخی پرسش‌های احتمالی شهروندان مانند اینکه «آیا قرار است یارانه‌های نقدی حذف شود؟» یا اینکه «برای ثبت‌نام افراد جامانده از دریافت یارانه باید چه کنیم؟» کرده است.

در بسیاری از کشورها، دولت‌ها از برنامه‌های یارانه نقدی برای کمک به افراد با درآمد کم استفاده می‌کنند. یارانه نقدی یک پرداخت مستقیم از دولت به گیرنده است که به صورت پول نقد یا از طریق کارت‌های بانکی انجام می‌شود.

این برنامه‌ها برای کاهش فقر و تشویق بهترین استفاده از منابع جامعه، به کار می‌روند. بسیاری از این برنامه‌ها از محدودیت دریافت تمایل دارند و تحت شرایط و دستورالعمل‌های خاصی تعیین می‌شوند تا به هدف موردنظر دست یابند. این برنامه‌های یارانه نقدی غالباً به عنوان یک پشتوانه مالی برای کسانی که به دلیل شرایط اقتصادی نیاز به کمک دارند، عمل می‌کنند.

در صورتی که به دهک اعلامی خود اعتراض دارید، می‌توانید در قسمت «درخواست بررسی» این سایت اعتراض خود را ثبت کنید. آمار درآمدی دهک‌های مختلف برای سال ۱۴۰۲ هنوز به روز نشده است، اما طبق آخرین سالنامه آماری درآمد خانوار حاضر در دهک اول، ۳ میلیون و ۵۳۷هزار تومان برآورد و هزینه ماهیانه شان هم ۴ میلیون و ۱۱۶هزار و ۵۰۰تومان بوده است.

البته با این تأکید که هر دو این عدد‌ها یک معیار آماری هستند و باید به عنوان میانگین در نظر گرفته شوند. براین اساس در سال ۱۴۰۱ خانوار‌های دهک اول حدود ۵۸۰هزار تومان پول کم آورده و در اصطلاح هشتشان در گرو نهشان بوده است. آن سوی نمودار دهک بندی در نقطه مقابل کم درآمدها، دهک ۱۰ یا پردرآمد‌های جامعه قرار دارند.

براساس سالنامه آماری سال۱۴۰۱ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دهک دهم خانوار با میزان متوسط درآمد ماهی ۳۵میلیون و ۳۸۵هزار تومان را در خود جای داده است. این گروه همچنین ۲۵میلیون و ۳۶۲ هزار تومان در هر ماه خرج و مخارج داشته اند و شاخص قدرت پس اندازشان از منظر آماری ۱۰میلیون تومان برآورد می‌شده است. البته با گذشت دو سال و تغییر شرایط اقتصادی و تورم، حتما این اعداد و ارقام تغییرات درخور ملاحظه‌ای داشتند

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      تبلیغات متنی