کد مطلب: 34940

پیش بینی مهم سازمان هواشناسی | پای لانینا به ایران باز می‌شود؟

مشاور رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: پیش بینی پذیری دورپیوندها به ویژه دورپیوند «انسو» در تابستان پایین است و خیلی نمی توان به آن اتکا کرد.

پیش بینی مهم سازمان هواشناسی | پای لانینا به ایران باز می‌شود؟

مشاور رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: پیش بینی پذیری دورپیوندها به ویژه دورپیوند «انسو» در تابستان پایین است و خیلی نمی توان به آن اتکا کرد.

به گزارش ایسنا، پرویز رضازاده در جلسه کارگروه پیش‌بینی فصلی سازمان هواشناسی کشور اظهارکرد: پایین بودن پیش‌بینی پذیری دور پیوندها نه فقط برای ایران بلکه چالش کشورهای پیشرو در حوزه هواشناسی است.

وی با بیان اینکه با نزدیک شدن به پاییز می‌توان با اعتماد بیشتری رفتار دور پیوندها را پیش‌بینی کرد، افزود: اکنون نمی‌توان گفت که لانینا خواهیم داشت ولی آنچه مشخص است دوره گذار از ال نینو به لانینا در پیش است و احتمالا در پاییز «انسو- ENSO» در فاز خنثی قرار می‌گیرد.

مشاور رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: «انسو» یا نوسان جنوبی اقیانوس آرام یک دور پیوند جوی-اقبانوسی است که تغییرات دمای سطح آب در محدوده استوایی این اقیانوس عامل پیدایش آن است و اثر جهانی بر آب و هوای زمین می‌گذارد.

 لانینا که به طور معمول هر چند سال یک‌بار رخ می‌دهد و دوره آن می‌تواند بین 9 تا یک سال ادامه داشته باشد، چه تاثیری بر آب و هوای جهانی دارد؟

رضازاده با بیان اینکه وضع هوای تغییرات انسو بر وضع هوای ایران نیز اثرگذار است، خاطرنشان کرد: «انسو-ENSO» در فازهای مختلف می‌تواند سبب افزایش یا کاهش دما همچنین منجر به افزایش بارش در برخی مناطق و سبب خشکسالی یا کاهش بارش در مناطق دیگر شود.

وی اضافه کرد: بررسی نقشه‌های بی‌هنجاری فشار هوا در تراز ۵۰۰ هکتوپاسکالی جو در محدوده‌های موثر بر آب و هوای ایران نشان از عادی شدن شرایط جو  و وجود امواج «راسبی» منظم‌تری نسبت به سال گذشته است که به معنی شرایط به نسبت خوب برای ایران است.

مشاور رئیس سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: این شرایط ما را نسبت به وضعیت بارشی در فصل‌های پیش رو خوش‌بین می کند اما در تابستان نمی‌توان شرایط ماه‌ها و فصل‌های آتی را به‌خوبی ارزیابی کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، رضازاده در بخش دیگری به تغییرات مانسون هند اشاره کرد و گفت: شرایط مانسون امسال به‌گونه ای است که شاید حتی به دیرپا بودن مانسون هم شک کنیم و امسال از بارش‌های آن برای جنوب کشور بهره کافی را نبریم. 

همه آنچه باید درباره لانینا بدانید

اقتصادنیوز: لانینا که به طور معمول هر چند سال یک‌بار رخ می‌دهد و دوره آن می‌تواند بین 9 تا یک سال ادامه داشته باشد، چه تاثیری بر آب و هوای جهانی دارد؟

به گزارش اقتصادنیوز، ال نینو بخشی از پدیده آب‌وهوایی طبیعی به نام نوسان جنوبی ال‌نینو (ENSO) است که دو حالت متضاد دارد؛ ال نینو و لا نینا، که هر دو به طور قابل توجهی آب‌وهوای جهانی را تغییر می‌دهند. بر اساس گزارش بی بی سی جهانی، ال نینو را می‌توان با تعدادی از مشخصه‌های مختلف شناسایی کرد، از جمله اینکه دمای سطح دریا گرم‌تر از حد معمول در مناطق گرمسیری شرق اقیانوس آرام باشد. فشار اتمسفر بالاتر از نرمال در داروین، استرالیا (غرب اقیانوس آرام) و فشار اتمسفر پایین‌تر از حد نرمال در تاهیتی، پلی‌نزی فرانسه (در مرکز اقیانوس آرام) از دیگر مواردی هستند که نشان از وقوع این پدیده دارند. در شرایط «خنثی»، آب‌های سطحی اقیانوس آرام در شرق سردتر و در غرب گرم‌تر هستند.

«بادهای تجاری»، تمایل به وزش شرق به غرب دارند و گرمای خورشید به تدریج آب‌ها را گرم می‌کند که در این جهت حرکت می‌کنند. در جریان رویدادهای ال نینو، این بادها ضعیف یا معکوس می‌شوند و در عوض آب‌های سطحی گرم را به سمت شرق می‌فرستند. در دوره‌های لانینا، بادهای معمولی شرقی به غربی قوی‌تر می‌شوند و آب‌های گرم‌تر را به سمت غرب سوق می‌دهند. این امر باعث می‌شود که آب سرد از اعماق اقیانوس بالا بیاید، به این معنی که دمای سطح دریا در شرق اقیانوس آرام سردتر از حد معمول است. این پدیده اولین بار توسط یک ماهیگیر پرویی در دهه 1600 مشاهده شد.

تاثیر لانینا و ال نینو بر آب‌وهوای جهانی

همه رویدادها یکسان نیستند و پیامدهای آن از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است. با این حال، دانشمندان برخی از اثرات رایج را مشاهده کرده‌اند.

دمای کره زمین

دمای کره زمین معمولاً در طول یک دوره ال نینو افزایش و در طول لانینا کاهش می‌یابد. ال نینو به این معنی است که آب گرم‌تر بیشتر پخش می‌شود و به سطح نزدیک‌تر می‌ماند. این امر گرمای بیشتری را در جو آزاد می‌کند و هوا مرطوب و گرم‌تر می‌شود. اما اثرات منطقه‌ای پیچیده است و برخی مکان‌ها ممکن است در نقاط مختلف سال گرم‌تر و خنک‌تر از حد انتظار باشند. گرم‌ترین سال ثبت‌شده تحت تاثیر ال نینو،‌ سال 2023 است که این گرما تا سال 2024 ادامه یافت.

بین سال‌های 2020 و 2022، جهان یک دوره طولانی غیرمعمول از شرایط لانینا را پشت سر گذاشت که به حفظ دمای جهانی کمک کرد. چگونگی واکنش دمای بریتانیا و اروپای غربی به ال نینو پیچیده و نامشخص است. برای مثال می‌تواند به معنای زمستان‌های سردتر از حد معمول باشد اما این موضوع بستگی به چگونگی گسترش ال نینو دارد.

تغییرات بارندگی

در جریان رویدادهای ال نینو، آب گرم‌تر جریان‌های هوای قوی روی اقیانوس آرام را به سمت جنوب و شرق سوق می‌دهد. این پدیده، آب و هوای مرطوب‌تر را به جنوب ایالات متحده و خلیج مکزیک می‌آورد.مناطق گرمسیری مانند جنوب شرقی آسیا، استرالیا و آفریقای مرکزی معمولاً شرایط خشک‌تری را تجربه می‌کنند. لانینا اثر معکوس دارد.

طوفان‌های استوایی

ال نینو همچنین بر الگوهای گردش جوی تأثیر می‌گذارد، به این معنی که به طور کلی طوفان‌های استوایی در اقیانوس آرام بیشتر می‌شود. در طول دوره لانینا، معمولا عکس این موضوع اتفاق می‌افتد.  

 

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      تبلیغات متنی