کد مطلب: 34752

حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | حقوق بازنشستگان همسان سازی

خبر داغ برای بازنشستگان | واریزی 8 میلیونی برای این بازنشستگان | حقوق بازنشستگان پس از اجرای همسان‌سازی چقدر می شود؟

درحالی که گروه‌های مختلف بازنشستگی در انتظار اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق هستند، همچنان مبالغ بر اساس علی‌الحساب برای آنها واریز می‌شود.

خبر داغ برای بازنشستگان | واریزی 8 میلیونی برای این بازنشستگان | حقوق بازنشستگان پس از اجرای همسان‌سازی چقدر  می شود؟

درحالی که گروه‌های مختلف بازنشستگی در انتظار اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان هستند، همچنان مبالغ بر اساس علی‌الحساب برای آنها واریز می‌شود.

به گزارش تجارت‌‌نیوز، در روزهای پایانی خرداد 1403 رئیس سازمان برنامه و بودجه خبرداد که آئین نامه اجرایی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تدوین شده و پس از تصویب در دولت اجرایی خواهد شد.

این درحالیست که قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان سال گذشته در جریان تصویب برنامه هفتم توسعه در مجلس به تصویب رسیده بود و قوه مقننه دولت را ملزم به اجرای این قانون از ابتدای سال 1403 کرده بود. 

با گذشت چهار ماه از سال همچنان خبری از اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیست و مبلغی به عنوان علی‌الحساب در تیرماه به حساب بازنشستگان واریز شده است.

بر اساس بند الحاقی یک ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه، به منظور عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق و فوق العاده‌های مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و همتراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه اقدام لازم را به عمل آورد. این افزایش از سال ۱۴۰۳ در سال اول معادل ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم هر کدام ۳۰ درصد مابه‌التفاوت تا ۹۰ درصد یاد شده خواهد بود. آیین‌نامه اجرایی این بند به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

بر اساس قانون تمامی بازنشستگان باید از ابتدای سال جاری با اعمال افزایش 40درصدی همسان‌سازی حقوق مواجه می‌شدند، اما طبق اعلام وزیر کار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان همزمان با اجرای قانون برنامه هفتم توسعه عملیاتی خواهد شد. 

طبق اعلام رسمی مجلس، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، تامین اجتماعی و بازنشستگان کارگری براساس بند الحاقی یک ماده 29 قانون برنامه هفتم توسعه اجرایی خواهد شد و هیچ تبعیض و تغییری در رابطه با هیچ از گروه‌های بازنشستگی وجود ندارد. 

با وجود اینکه منابع مورد نیاز برای تامین همسان‌سازی حقوق بازنشستگان سایر صندوق‌ها از محل افزایش یک‌درصدی مالیات بر ارزش افزوده انجام می‌شود، منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی هم باید از محل رد دیون دولت به این سازمان انجام شود. منبع : اکونگار 

حقوق بازنشستگان

زمان صدور احکام جدید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی، گفت: در راستای اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی با اصلاحات و الحاقات بعدی، سازمان تامین اجتماعی مکلف است در طول سه سال اول برنامه نسبت به متناسب‌سازی مستمری آن دسته از مستمری‌بگیران مشمول اقدام کند.

محمد محمدی در خصوص زمان صدور احکام جدید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به ابلاغ برنامه هفتم پیشرفت، اظهار کرد: با توجه به ابلاغ برنامه هفتم پیشرفت توسط رئیس مجلس شورای اسلامی، سازمان تامین اجتماعی حسب مورد نسبت به تدوین پیش‌نویس آئین‌نامه‌های اجرایی هر یک از موارد موردنیاز جهت ارائه به مراجع ذیصلاح اقدام کرده است.

وی افزود: همچنین به موجب جزء ۲ بند "ر" ماده ۲۸ قانون مذکور درخصوص اجرای متناسب‌سازی، صراحتا سازمان تامین اجتماعی مکلف شده در طول سه سال اول برنامه نسبت به متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان اقدام کند به نحوی که در پایان سال سوم برنامه، نسبت مستمری بازنشسته به حداقل دستمزد همان سال، با ۹۰ درصد نسبت اولین مستمری بازنشستگی به حداقل دستمزد سال برقراری مستمری، متناسب شود.

محمدی ادامه داد: به عبارتی دیگر، در راستای اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی با اصلاحات و الحاقات بعدی، سازمان تامین اجتماعی مکلف است در طول سه سال اول برنامه نسبت به متناسب‌سازی مستمری آن دسته از مستمری‌بگیران مشمول اقدام کند به نحوی که در سال اول ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم ۳۰ درصد مابه‌التفاوت تا ۹۰ درصد پرداخت شود.

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به این سوال که احکام جدید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان چه زمانی مشخص می‌شود؟ گفت: با توجه به اینکه بهبود وضعیت معیشت مستمری بگیران همواره مورد نظر بوده و اساسا از وظایف این سازمان تلقی می‌شود؛ مقرر است با تامین بارمالی مربوطه از محل بند "د" تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۳، اقدامات اجرایی لازم به منظور اجرای کامل این حکم قانونی و صدور احکام جدید متناسب سازی مستمری بگیران طی ماه‌های آتی صورت پذیرد.

حقوق بازنشستگان

مبنای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

پس از تصویب آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در هیات دولت، از اواسط تیرماه مبلغ علی‌الحساب متناسب‌سازی معادل ۳ میلیون تومان بابت سه‌ماهه نخست سال به حساب بازنشستگان واریز شد.

با این اقدام دولت، این‌گونه قلمداد شد که اجرای این قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان رسماً آغاز شده است؛ بر همین اساس، وقتی حقوق تیرماه بازنشستگان بدون مبلغ متناسب‌سازی به حسابشان واریز شد، نگرانی درباره تعلیق متناسب‌سازی افزایش یافت.

در بند الحاقی یک ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه، برای عدالت در پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و نیز متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمول کسور شاغلان مشابه و هم‌تراز، دولت مکلف است تا پایان سال سوم برنامه به نحوی عمل کند که در سال اول (۱۴۰۳) معادل ۴۰ درصد و در سال‌های دوم و سوم (۱۴۰۴ و ۱۴۰۵) هرکدام ۳۰ درصد مابه‌التفاوت حقوق تا ۹۰ درصد یاد شده در حقوق بازنشستگان اعمال شود.

البته کارشناسان با استناد به اینکه قدرت خرید حقوق و دستمزد شاغلان به‌واسطه تورم کاهش پیدا کرده و دولت ناچار است در سال‌های پیش رو آن را افزایش دهد؛ ازاین‌رو رقمی که برای متناسب‌سازی به حقوق بازنشستگان اضافه می‌شود قادر نخواهد بود حقوق آنها را تا ۹۰ درصد شاغلان مشابه و هم‌تراز بالا ببرد، مگر اینکه منابع بسیار هنگفت‌تری به متناسب‌سازی اختصاص یابد.

باوجود این نقد کارشناسی، قانون‌گذاران در مجلس و مجریان قانون در دولت، معتقدند متناسب‌سازی را طبق نظر قانون در سه سال اجرا خواهند کرد و واریز علی‌الحساب نیمه تیرماه نیز اولین گام برای تحقق همین هدف بوده است.

حقوق بازنشستگان

چرا متناسب‌سازی تیرماه حقوق بازنشستگان واریز نشد؟

در ۱۴ تیرماه، داود منظور، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور با اشاره به تصویب آئین‌نامه اجرایی بند یک ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه در هیات دولت، اعلام کرد: به‌زودی مبلغ سه میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان (برای ۳ ماهه اول سال) واریز خواهد شد تا پس از صدور احکام متناسب‌سازی، تسویه قطعی به عمل آید.

پیرو این اظهارنظر و با توجه به اینکه هنوز احکام متناسب‌سازی بازنشستگان صادر نشده، برای حقوق تیرماه بازنشستگان نیز امکان محاسبه قطعی مبلغ متناسب‌سازی وجود ندارد مگر اینکه متولیان امر بخواهند بازهم به‌صورت علی‌الحساب مبلغی را واریز کنند.

پیگیری همشهری برای اطلاع از وضعیت این موضوع نتیجه قطعی به دنبال نداشت؛ اما یکی از منابع آگاه به موضوع در سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد: این سازمان در حال تأمین منابع مالی برای پوشش مطالبات بازنشستگان و سایر هزینه‌ها نظیر درمان و ... است و ازآنجایی‌که هنوز احکام حقوقی جدید صادر نشده و مبلغ متناسب‌سازی در حکم بازنشستگان مشخص نیست، این مبلغ برای تیرماه واریز نشده است.

به گفته این منبع مطلع، مبلغ متناسبسازی برای تیرماه مانند مابه التفاوت مبلغ علی الحساب متناسب سازی با مبلغ قطعی در سه ماهه اول سال به‌عنوان مطالبات بازنشستگان منظور خواهد شد تا بعد از صدور احکام، به همراه مبالغ التفات قطعی سه‌ماهه اول به حساب آنها واریز شود. این منبع آگاه زمان مشخصی برای صدور احکام حقوقی بازنشستگان اعلام نکرد./روزنامه همشهری

واریزی ۲ میلیونی حقوق بازنشستگان در تیرماه

هرچند گفته می‌شود که قرار است پرداخت حقوق عصر امروز انجام خواهد شد. پیرو سوالات مکرر بازنشستگان عزیز پیرامون مبلغ افزایش حاصل از مرحله اول همسان سازی در گروه های مختلف به اطلاع می رساند :

همانگونه که مستحضرید با عنایت به جزء ۱ بند (ر) ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم پیشرفت مصوب و ابلاغی توسط مجلس شورای اسلامی به دولت و قانون بودجه سال ۱۴۰۳، در تیرماه سال‌ جاری به صورت علی الحساب ماهیانه مبلغ یک میلیون تومان بحساب بازنشستگان معزز کشوری ولشکری و فولاد واریز شد. و این واریزی تا زمان تصویب آیین نامه متناسب سازی و جداول آن در هیات وزیران ادامه خواهد داشت.

تا زمانی که آیین نامه همسان سازی در هیأت دولت تصویب و برای اجرا ابلاغ نشود هر گونه اظهار نظر پیرامون مبلغ تخصیصی متناسب سازی به هر گروه از بازنشستگان کشوری و لشکری گمانه زنی و از درجه اعتبار ساقط است.

با توجه به اینکه ملاک محاسبه ۴۰ درصد از مابه التفاوت حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق مشمول کسور شاغلان هم‌طراز و مشابه در هر دستگاه اجرایی می باشد ، بنابراین مبالغ منناسب سازی ،طبیعتا طبق مر قانون متفاوت خواهد بود.

اما به صورت تقریبی در گروه های مختلف ۴۰ درصد تفاوت مبلغی به صورت میانگین حدود ۲ میلیون تومان خواهد بود که برای بازنشستگان هر دستگاه اجرایی متفاوت خواهد بود.

کته بسیار مهم ، مبلغ تخصیصی در قانون برنامه بودجه سال ۱۴۰۳ برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری و فولاد از محل افزایش(۱)درصد مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱۰ درصد به میزان ۵۰ همت می باشد.

که با توجه به آمار بازنشستگان کشوری و لشکری و فولاد به طور میانگین به هر بازنشسته جهت متناسب سازی حدود ۱,۸ میلیون تومان در ماه تعلق خواهد گرفت.

بنابراین جهت اجرای کامل متناسب سازی ۴۰ درصدی در سال اول اجرای برنامه هفتم لازم است دولت جدید به ریاست جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان، ان شاء الله بعد از استقرار نسبت به پیش بینی و تامین منبع مورد نیاز برای اجرای کامل متناسب سازی بازنشستگان موضوع ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم پیشرفت اقدام نموده و در قالب اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۳ مراتب را جهت بررسی و تصویب بودجه متمم به مجلس شورای اسلامی ارائه فرمایند.

با توجه به درخواست تعدادی از بازنشستگان که درباره رقم نهایی حقوق با اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان سوال پرسیده بودند یک کارشناس به درباره این موضوع توضیحاتی را ارائه داده است.

به اطلاع دوستان عزیز بازنشسته می رساند تا زمانی که دستورالعمل و شیوه نامه همسان سازی اعلام نشود، نمی توان هیچ مبلغی را اعلام نمود.

اما به طور متوسط تفاوت حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق مشمول کسور شاغل در گروه های مختلف حقوقی ۱ تا ۲۰ حدود ۴ میلیون تومان تا حداکثر ۸ میلیون تومان می باشد. بنابراین ۴۰ درصد آن هم حدود ۱/۶ میلیون تومان تا ۳/۲ میلیون تومان می شود.

منتطر شیوه نامه هستیم،به محض رونمایی جدول همسان سازی را تنظیم خواهیم داد.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      تبلیغات متنی