کد مطلب: 31394

یارانه نقدی | یارانه نقدی جدید | یارانه نقدی ۱۴۰۲ | یارانه نقدی کی واریز میشود

فوری/ واریز یارانه نقدی 1/840/000 تومانی بحسابها از این تاریخ | مردم منتظر یارانه های جدید باشند

امروز خبرهای خوشی درخصوص افزایش قابل توجه رقم یارانه نقدی خانوارها منتشر شده است که جزئیات آن را در ادامه با هم می خوانیم.

فوری/ واریز یارانه نقدی 1/840/000 تومانی بحسابها از این تاریخ | مردم منتظر یارانه های جدید باشند

مبلغ یارانه نقدی در سال 1403 اعلام شد. منابع معتبر از افزایش قابل توجه رقم یارانه نقدی در سال 1403 خبر داده اند.از ماه گذشته تغییراتی در دهک بندی یارانه نقدی بگیران ایجاد شده است و این امر با سردرگمی مردم همراه بوده. جزئیات جدید درباره رقم جدید یارانه نقدی را با هم در سایت دیجی سرگرمی می خوانیم.

خبر مهم دولت درباره افزایش یارانه نقدی در 1403

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره جزئیات همسان سازی حقوق بازنشستگان توضیحاتی ارائه داد.

«سید صولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: دولت یک سری سیاست‌های کمک معیشتی و تشویقی برای مردم دارد که بنا دارد به شکلی بتواند قیمت‌ها را متعادل کند.

وی افزود: یارانه نقدی تا آن زمانی که مصوب شده ادامه پیدا خواهد کرد و حذف نمی‌شود.

مرتضوی در پاسخ به سوالی مبنی برای اینکه آیا شاخص‌های دهک بندی یارانه‌ها بر اساس گردش حساب بوده است گفت: دهک بندی شاخص‌های متعددی دارد و یکی از شاخص‌های آن گردش حساب است.

وزیر کار و رفاه اجتماعی در مورد میزان افزایش حقوق کارگران بیان کرد: میزان افزایش، گمانه زنی‌ها و پیش داوری است زیرا شورای عالی کار در وزارت تعاون بر اساس اصل سه جانبه گرایی تشکیل می‌شود نمایندگان کارگری، دولت و کارفرمایان در نشست مشترکی با هم تبادل نظر می‌کنند و بر اساس شاخص‌های قانونی در مورد افزایش حقوق کارگران، تصمیم گیری می‌کنند.

وی در مورد اختصاص کالابرگ هم گفت: در بودجه سال آینده یارانه نقدی تا میزانی که مصوب شده حتماً ادامه دارد و تحت هیچ شرایطی یارانه نقدی حذف نخواهد شد، اما دولت سیاست‌های تشویقی و کمک معیشتی برای مردم دارد و بنا داریم که بتوانیم به شکلی قیمت‌های کالاهای اساسی را متعادل و این موضوع را عملیاتی کنیم.

مرتضوی پیرامون قانون منع بکارگیری بازنشستگان تصریح کرد: این قانونی است که باید اجرایی شود و اگر دستگاهی مغایر این مصوبات قانونی عمل کنند خلاف است البته برخی می‌توانند به صورت ساعتی و مشاوره‌ای مطابق قانون در برخی نهادها فعالیت داشته باشند.

وزیر کار در مورد همسان سازی حقوق بازنشستگان هم گفت: موضوعی که شورای نگهبان در لایحه قانون برنامه هفتم توسعه تصویب کرده است در صورتی که ابلاغ شود با پیش بینی تأمین اعتبار در بودجه سنواتی عملیاتی خواهد شد.

یارانه نقدی 1 میلیون و 840 هزارتومان شد

منابع هدفمند سازی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ از افزایش ۱۵ درصدی میزان یارانه خبر داد.

این روزها لایحه بودجه سال آینده به مجلس تقدیم شده است و سهم یارانه ها از بودجه ۱۴۰۳ اعلام شد.

منابع هدفمند سازی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با رشدی ۱۵ درصدی به ۷۵۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که منابع هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال گذشته حدود ۶۵۹ هزار میلیارد تومان بوده است. با این حساب یک خانوار 4 نفره در سال آینده مبلغ 1 میلیون و 840 هزارتومان یارانه نقدی خواهند گرفت.

یارانه نقدی

حذف یارانه نقدی صدک‌های بالای ۹۲ ـ ۹۳

عسگریان در پاسخ به این سوال که بنابر اظهارات شما یعنی ممکن است فردی از دهک نهم به دهک دهم برود اما همچنان مشمول دریافت یارانه باشد گفت: بله؛ در حال حاضرهم تعدادی از دهک دهمی‌ها را پوشش می‌دهیم (یارانه پرداخت می‌کنیم) و ممکن است با تغییر دهک، خانواری مثلا صدک ۹۲ و یا ۹۳ شوند که باز هم این صدک‌ها زیر پوشش (مشمول دریافت یارانه) هستند اما اگر از صدک ۹۲ و ۹۳ بالاتر بروند حذف می‌شوند (از دریافت یارانه حذف می‌شوند) و البته افراد دیگری جایگزین آنها می‌شوند چون فاصله دهک‌ها ثابت است یعنی یک فردی استحقاق دارد و دهک بالاتر می‌رود و کسی که استحقاق (توانایی مالی) ندارد، پایین می‌آید، اما بین دهک‌ها یعنی تا دهک نهم هر چقدر جا به جایی صورت بگیرد، یارانه‌ افراد وصل است و قطع نمی‌شود.

طبق قانون باید ۷ دهک یارانه بگیرند اما دولت شرایطش را دارد و به دهک هشتم و نهم هم یارانه می‌پردازد.

وی در ادامه در خصوص واهمه برخی مردم برای بررسی و وسع‌سنجی مالی آنها که منجر به ورودشان به دهک دهم و قطع یارانه‌شان می‌شود به ایسنا گفت: این عده تعداد محدودی هستند و البته قطع یارانه برخی افراد حتما توجیه منطقی دارد. بالاخره در کشور ما به ۸۰ میلیون یارانه می‌پردازیم اما آیا همه این افراد استحقاق دریافت یارانه را دارند ؟ آیا ۸۰ میلیون از ۸۵ میلیون جمعیت ایران مستحقق دریافت یارانه هستند؟ اما دولت در حال پرداخت آن است و قانون هم می‌گوید تا دهک هفتم یارانه بپردازید و مابقی دهک‌ها را (از دریافت یارانه) حذف کنید اما الان دولت می‌گوید در شرایطی هستم که می‌خواهم یارانه‌ها باقی بماند و به همه یارانه می‌پردازم و ما هم تابع هستیم.

بر اساس آخرین تغییراتی که صورت می‌گیرد دهک‌های درآمدی از بعد خانواری خارج و به صورت «نفری» دهک‌بندی می‌شوند تا اینگونه فاصله دهک‌ها رُند و ساده شوند. در گام بعدی آنها را به صورت «صدک» در می‌آورند تا تحلیل بین دهک‌ها کلی نباشد و خیلی ریزتر و دقیق‌تر مورد بررسی قرار گیرند؛ لذا هر دهک درآمدی تبدیل به ۱۰ قسمت و به عبارتی صدک می‌شود.

پیش از این عنوان می‌شد دهک دهم درآمدی باید از دریافت یارانه حذف شود اما از این پس اگر قرار است حذفی صورت بگیرد، به صورت صدکی است مثلا می‌گویند سه و یا ۶ صدک آخر از دریافت یارانه حذف می‌شوند و یا اگر قرار باشد کمک‌های ویژه‌ای ارائه شود هم از این روش استفاده خواهد شد. فرض کنید یک نفر الان دهک هفتم است و یارانه می‌گیرد و مشمول یارانه تشویقی کالابرگی هم شده است حالا اگر دهک او جابه جا و مثلا هشتم شود، این فرد یارانه‌اش را می‌گیرد اما دیگر مشمول خرید تشویقی و یارانه مضاعف نمی‌شود.

شاخص‌های مدنظر در صدک‌بندی خانوارها برای دریافت یارانه مفصل هستند که مهمترین آن بعد و ساختار خانوار است؛ اینکه خانوار چند نفره است؟ چند نفر از اعضای خانوار درآمد دارند؟ آیا آن خانوار فرزند معلول و یا بیمار خاص دارد؟ و ... لذا در این طرح شاخص‌های مختلفی بررسی می‌شود. همچنین شاخص دیگر بررسی تراکنش‌های بانکی افراد و حساب بانکی آنها در ابتدا و انتهای دوره، بررسی مانده حساب، سود بانکی، ساتنا، پایا و ... لذا تمام حوزه و امور بانکی است. داشتن خودرو شاخص دیگری است که در طرح صدک بندی خانوارهای یارانه‌بگیر مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ البته داشتن خودرو از نظر تعداد و کیفیت و قیمت در این طرح مهم است.

معاون وزیر کار و رفاه پیش از این اعلام کرده بود، ۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار ایرانی یارانه بگیر (حدود ۸۰ میلیون ایرانی) در چرخه صدک‌بندی می‌چرخند این در حالیست که عده‌ای از مردم که حدود ۶ میلیون نفر می‌شوند از ابتدا در طرح هدفمندی ثبت نام نکرده‌اند و از چرخه دریافت یارانه خارجند.

منبع: ایمنا
آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      تبلیغات متنی