کد مطلب: 28479

سهام|سهام عدالت| سهامداران

خبر رسمی: سهام عدالت جدید برای سهامداران از این لحظه | واریزی ۱۰ میلیونی برای این افراد + جزئیات

تاکنون 25 شرکت موجود در سبد سهام عدالت تقسیم سود نقدی خود را انجام داده‌اند. با تقسیم سود نقدی شرکت‌ها، بازار کلاه‌برداری به اسم واریز سود سهام عدالت داغ شده است

خبر رسمی: سهام عدالت جدید برای سهامداران از این لحظه | واریزی  ۱۰ میلیونی برای این افراد + جزئیات

تعدادی از مردم در سال ۱۳۸۵ موفق به دریافت سهام عدالت نشدند جاماندگان سهام عدالت شامل افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی مثل کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سه دهک درآمدی امسال صاحب سهام می شوند  سود سهام عدالت 1400 امسال دوبرابر شده و مرحله اول سود سهام عدالت به سهامداران واریز شد و مرحله دوم تا آخر اسفند واریز می شود  دارندگان سهام عدالت می توانند بدون ضامن از بانک ها وام خرد بگیرند

محسن عبدی رئیس اداره توزیع سود شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: تاکنون 25 شرکت موجود در سبد سهام عدالت تقسیم سود نقدی خود را انجام داده‌اند.

عبدی افزود: با تقسیم سود نقدی اکثر شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت، بازار کلاه‌برداری به اسم واریز سود سهام عدالت داغ شده است و مردم باید مراقب پیامک‌های جعلی با پیوند‌های حاوی بدافزار‌ها باشند.

بهمن عبداللهی در مورد اینکه مجمع اکثر شرکت‌های سهام عدالت برگزار شده و سود شناسایی کرده‌اند، چه موقع این سودها برای سهامداران عدالت واریز می‌شود، گفت: هنوز شورای عالی بورس در مورد خود سهام عدالت و نحوه توزیع سود سال گذشته این سهام، نگرفته است.

وی افزود: هنوز اختلاف بر روی اصل سهام عدالت وجود دارد، آیین‌نامه معاملاتی سهام عدالت هم در حال بررسی است و تاکنون 2-3 جلسه در مورد سهام عدالت در شورای عالی بورس برگزار شده، اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

عضو شورای عالی بورس گفت: روز سه‌شنبه 31 مرداد هم جلسه شورای عالی بورس برگزار می‌شود، اما هنوز موضوعی در مورد سهام عدالت در دستور کار قرار نگرفته است.

عبداللهی در مورد اینکه آیا سود سهام عدالت امسال هم دو مرحله‌ای و یا یک مرحله‌ای خواهد بود، عنوان کرد: در این موضوع به جمع‌بندی نرسیده‌ایم، اما عمده شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت سودده هستند و برای سهامداران سود شناسایی  خواهند کرد.

به گزارش فارس، هفته پیش خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر نحوه پرداخت سود سهام عدالت اظهار داشت: بستگی به عملکرد شرکت‌های سرمایه‌پذیر دارد که اگر سودها را زودتر واریز کنند، زودتر سود سهام عدالت را می‌پردازیم.

یک مقام آگاه در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد: از 36 شرکت بورسی حاضر در پرتفوی سهام عدالت تاکنون 29 شرکت مجمع عمومی برگزار کرده‌اند که از این تعداد 25 شرکت سود شناسایی کرده‌اند که باید سهامداران خود از جمله سهامداران عدالت بپردازند، چهار شرکت بدون سود بوده‌اند و باید مجمع عمومی بقیه شرکت‌ها هم برگزار شود و با توجه به فصل برگزاری مجامع، ظرف یکی دو هفته آینده تکلیف بقیه شرکت‌ها هم روشن می‌شود.

این مقام آگاه گفت: شورای عالی بورس باید تصمیم‌گیری کند که سود سهام عدالت چگونه و با چه سازوکاری برای سهامداران پرداخت شود که هنوز شورای عالی بورس به جمع‌بندی نرسیده  است.

سهام عدالت متعلق به 49 میلیون ایرانی است که در 49 شرکت شامل 13 شرکت غیر بورسی و 36 شرکت بورسی هستند و سود عملکرد سال مالی 1401 باید تجمیع شده و از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به حساب ذی‌نفعان سهام عدالت واریز شود. سال گذشته این سود در دو مرحله پرداخت شد، اما سال‌های قبل در یک مرحله واریز شد.

وی همچنین در مورد اصلاح آئین‌نامه اجرایی سهام عدالت گفت:‌ برخی از مواد آئین‌نامه اصلاح، حذف و یا اضافه شده و یکسری از تبصره‌ها حذف شده‌اند، البته همه مواد آئین‌نامه نیاز به اصلاح ندارد، برخی از موارد مثل انتخاب روش مدیریت مستقیم و غیرمستقیم قبلاً انجام شده و نیازی به تغییر ندارد بقیه موارد هم توسط کارگروه سه نفره سهام عدالت پیگیری می‌شود

بر این اساس، چراغ‌های قرمز بورس بر سهام عدالت نیز سایه انداخت و ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه 492 هزار تومانی در شهریورماه سال قبل 10 میلیون و 463 هزار تومان بود. این سهام در اوایل مهرماه 10 میلیون و 484 هزار تومان قیمت داشت و در 27 مهرماه تا 10 میلیون 195 هزار تومان کاهش پیدا کرد که کم‌ترین قیمت در سال گذشته بود.

اما روزهای سبز بازار سرمایه روی سهام عدالت نیز تاثیرگذار بود و طبق آخرین آمار، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه 492 هزار تومانی به بیش از 11 میلیون و 179 هزار تومان رسیده است.

البته همه این مباحث درحالی مطرح می‌شود که امکان فروش این سهام برای مشمولان وجود ندارد و این افراد همچنان باید منتظر تصمیم مسئولان برای تعیین تکلیف سهام عدالت باشند. این توقف فروش نیز از اواسط سال 1399 و پس از سقوط تاریخی بورس آغاز شد و همچنان هم با وجود وعده‌های زیاد چه در دولت قبل و چه در دولت فعلی درمورد تعیین تکلیف سهام عدالت، ادامه دارد.

در این راستا، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در آخرین اظهار نظر خود درمورد سهام عدالت، با بیان اینکه منظور از آزادسازی سهام عدالت این است که سهام دیگر دست دولت نیست، عنوان کرد: اقساط سهام عدالت به صورت کامل به دولت پرداخت شده است. این سهام در وثیقه کسی نیست، اما امکان فروش آن وجود ندارد. اگر امکان فروش سهام عدالت را برای همه فراهم کنیم با توجه به تعدد سهام‌داران و ریز بودن سهم‌ها روی 35 شرکت بورسی سهام عدالت فشار فروش سنگینی وارد خواهد شد. درحالی که فلسفه سهام عدالت فروش نیست بلکه استفاده بلندمدت از منافع این سهام است. منافع مالکیت و مدیریت سهم دست مردم است. سهام‌داران مستقیم می‌توانند شخصا در مجامع شرکت کنند. در واقع همه منافع سهامداری را دارند فقط نمی‌توانند سهام خود را بفروشند.

عشقی درمورد امکان فروش سهام عدالت نیز گفت: باید با توجه به شرایط بازار تصمیم گرفته شود که درصدی از سهام عدالت امکان فروش داشته باشد. شرایط بازار یک دلیل است، اگر قرار باشد امکان فروش سهام عدالت فراهم شود، سهامداران بزرگ آن را می‌خرند و سهام از دست مردم خارج می‌شود. در ابلاغیه‌های مقام معظم رهبری هم تاکید جدی روی بحث نگهداری سهام وجود دارد. ممکن است به مرور بحث فروش هم رخ دهد.

مهدی حاجی وند گفت: به تازگی پیامی در فضای مجازی منتشر شده است، با این عنوان که "پرداخت سود دوره دوم سهام عدالت آغاز شد"، که این خبر از پایه و اساس کذب محض است.

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور سهام عدالت افزود: متاسفانه این پیام توسط افراد سودجو ایجاد شده است و در آن اعلام شده که "بنا بر اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در اخبارسراسری اعلام شد، آخرین مهلت تکمیل فرم واریز سود دوره دوم سهام عدالت اعلام بوده و تمدید نخواهد شد. تمامی افرادی که سهام عدالت نداشتن هم امکان ثبت نام دارند." و افراد با ورود به لینک اعلام شده باید اقدام به واریز وجه کنند که بدین گونه اطلاعات هویتی و حساب بانکی آنها هک می شود و مبالغ وجود در حساب بانکی آنها نیز برداشت می شود.

حاجی‌وند با تاکید بر این که در حال حاضر هیچ گونه ثبت نام و واریز سود سهام عدالت در حال انجام نیست، و این پیام با هدف کلاهبرداری منتشر شده است، تصریح کرد: با وجود این که بارها اعلام کردیم که ثبت نامی در این زمینه وجود ندارد، با این حال متاسفانه برخی از شهروندان در قبال این گونه پیامها اغوا شده و متحمل ضرر و زیان های مالی می شوند.

وی اعلام کرد: در حال حاضر نه تنها ثبت نامی برای سهام عدالت وجود ندارد، بلکه فعلا هیچ گونه پرداخت سود این سهام نیز در حال انجام نیست.

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت تاکید کرد: برای دریافت سود سهام عدالت نیاز به مراجعه حضوری به کافی نت ها و یا ورود به هیچ سایتی نیاز نبوده و لازم نیست سهامداران عدالت برای دریافت سود این سهام اقدام به پرداخت وجه کنند.

وی گفت: در صورت هر گونه ثبت نام برای جاماندگان سهام عدالت و یا تقسیم سود سهام عدالت، اطلاع رسانی در این خصوص از طریق مبادی رسانی از جمله صدا و سیما و رسانه های رسمی انجام می شود./ تسنیم

وی اعلام کرد: در حال حاضر نه تنها ثبت نامی برای سهام عدالت وجود ندارد، بلکه فعلا هیچ گونه پرداخت سود این سهام نیز در حال انجام نیست.

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت تاکید کرد: برای دریافت سود سهام عدالت نیاز به مراجعه حضوری به کافی نت ها و یا ورود به هیچ سایتی نیاز نبوده و لازم نیست سهامداران عدالت برای دریافت سود این سهام اقدام به پرداخت وجه کنند.

وی گفت: در صورت هر گونه ثبت نام برای جاماندگان سهام عدالت و یا تقسیم سود سهام عدالت، اطلاع رسانی در این خصوص از طریق مبادی رسانی از جمله صدا و سیما و رسانه های رسمی انجام می شود.

دارایی نامشهود شرکت‌ها باید تکیه‌گاهی برای ارزشیابی نزد بانک‌ها و بورس باشد

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ارزشگذاری دارایی نامشهود اقدام مثبتی است و این دارایی باید تکیه‌گاهی برای ارزشیابی شرکت‌ها نزد بانک‌ها و بورس شود.

خاندوزی اظهار داشت: وزارت اقتصاد مسوولیتی در ارایه خدمات و کالا یا کنترل بازار ندارد و در مقابل باید زیرساخت رشد و توسعه و تامین مالی را فراهم کند.

وی افزود: در این راستا دستورالعمل ارزشگذاری دارایی نامشهود تهیه شد و این اقدام یکی از گام‌هایی بود که به دنبال برداشتن آن بودیم تا بخش مهمی از سرمایه‌ها از سوی نظام رسمی کشور پذیرفته شود.

وزیر اقتصاد بیان کرد: یکی از مباحث مهم برای فعالان اقتصادی این است که در گزارشگری مالی، میزان دارایی و سرمایه‌های نامشهود شناسایی شود و نحوه ارزشگذاری این دارایی‌ها خلائی بود که باید برطرف می‌شد و این ارزشگذاری باید تکیه‌گاهی برای ارزشیابی شرکت‌ها نزد بانک و بورس باشد.

خاندوزی گفت: آنچه برای شرکت‌ها اهمیت دارد و جای خالی آن احساس می‌شود این است که دارایی نامشهود شرکت‌ها چگونه تشخیص و ارزش‌گذاری می‌شود. افراد متخصص در برخی شرکت‌ها، مشتریان وسیع خود یک ارزش اقتصادی برای برخی شرکت‌ها است. ایده‌ها، اختراعات و سایر انواع دارایی‌ها نیز جزو مواردی بود که به عنوان دارایی اقتصادی شناسایی نمی‌شد.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: ارزشگذاری دارایی نامشهود امروز از این جهت اهمیت دارد که این باب گشوده شد تا بتوانیم از ثمرات ارزشگذاری دارایی‌های نامشهود استفاده کنیم. تلاش ما این است تا شرکت‌ها بتوانند دارایی‌های خود را نقدپذیر و واقعی کنند.

می افزود: برخی شرکت‌ها به آستانه ورشکستگی رسیدند چراکه سیاست‌گذار دارایی‌های آنها را به رسمیت نشناخته است. امیدوار هستیم ثمرات این پایه‌گذاری جدید را در صورت های مالی سال ۱۴۰۲ شرکتها و تاثیر تسهیلات دریافتی آنها ببینیم.

وی درباره واریز سود سهام عدالت اظهار داشت: هنوز مجامع شرکت های سرمایه پذیر باقی مانده است و در حال حاضر واریزی در این بخش نداریم.

توکلی با بیان این که سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مددجویان بهزیستی و کمیته امداد باید تحت پوشش قرار گیرند، گفت: عضویت این افراد در دست اقدام است.

 

رئیس اتحادیه سهام عدالت کشور از واگذاری و اختصاص دو درصد از سهام سه بانک برای عضویت و تحت پوشش قرارگرفتن ۳.۵ میلیون مددجویان خبر داد.

تابناک

 

او در ادامه بیان کرد: تا پیش از این بعد از ۸ ماه از برگزاری مجمع شرکت‌ها مهلت داشتند تا این سود را به حساب سهامداران واریز کنند، اما امسال با توجه به تصمیم سازمان بورس اوراق بهادار شرکت‌ها به جای ۸ ماه ۴ ماه فرصت دارند تا این سود را تقسیم کنند.

حاجی وند در خصوص زمان واریز سود می‌گوید: فصل مجامع را معمولا در خرداد و تیر داریم باید اجازه دهیم این مجامع به صورت کامل برگزار شود و این مهلت ۴ ماه هم به پایان برسد. در نهایت از مبادی رسمی از جمله رادیو و تلویزیون و خبرگزاری‌های رسمی حتما در این زمینه اطلاع رسانی می‌شود.

مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفت: سهامداران برای دریافت سود سهام عدالت مطلع باشند که در حال حاضر تقسیم سودی انجام نمی‌شود و برای دریافت سود سهام عدالت نیازی نیست که به هیچ جا مانند کافی نت مراجعه و یا مبلغی را پرداخت کنند.

 

او در پاسخ به این سوال که آیا میزان سود سهام عدالت مشخص است؟ گفت: برای مشخص شدن میزان سود سهام عدالت نیز باید سهامداران منتظر بمانند تا مشخص شود هر شرکتی بسته به سیاست‌ها و تولیدی که دارد چه مبلغی را تقسیم سود می‌کند و نمی‌توان مبلغ دقیقی را اعلام کرد.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      تبلیغات متنی