کد مطلب: 26859

یارانه نقدی|یارانه معیشتی| یارانه جدید

خبر داغ از یارانه نقدی دولت برای مردم | حساب ها پرپول شد+ جزییات

با تصویب هیات دولت، سازمان هدفمندی یارانه‌ها مکلف شد منابع یارانه کمک معیشتی را به حساب شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان (فارا) و مجری پروژه کالابرگ الکترونیک واریز کند.

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا دی ماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. یارانه نقدی دی ماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد

با تصویب هیات دولت، سازمان هدفمندی یارانه‌ها مکلف شد منابع یارانه کمک معیشتی را به حساب شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان (فارا) و مجری پروژه کالابرگ الکترونیک واریز کند.

به گزارش ایسنا، معاون اول رئیس جمهور تصویب نامه هیات وزیران در جلسه تاریخ ۱۴۰۲/۰۳/۱۰ در خصوص "تکلیف سازمان هدفمندی یارانه ها نسبت به واریز مبالغ یارانه کمک معیشتی مشمولین طرح به حساب بانکی شرکت خدمات فناوری رفاه ایرانیان" را ابلاغ کرد.

هیات وزیران در جلسه تاریخ ۱۴۰۲/۳/۱۰ به پیشنهاد سازمان برنامه بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای بند (ی) تبصره (۱۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور تصویب کرد:

۱- سازمان برنامه و بودجه کشور (سازمان هدفمندسازی یارانه ها) مکلف است مبالغ یارانه کمک معیشتی مشمولین طرح را در موعد مقرر حسب پیشرفت به حساب بانکی معرفی شده شرکت مجری طرح شرکت خدمات فناوری رفاه ایرانیان (فارا) وابسته به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی واریز کند.

۲- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است فهرست مشمولین طرح را در موعد مقرر و به صورت مکتوب به سازمان هدفمندسازی یارانه ها ارسال کند.

۳- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است ماهانه نتایج حاصل از هزینه کرد مبالغ یارانه کمک معیشتی طرح را که توسط سازمان هدفمندسازی یارانه ها برای خرید مشمولین از طریق کالا برگ الکترونیک به حساب مذکور واریز گردیده، به همراه اطلاعات هویتی مشمولین طرح و جزییات واریز و خرید آنان را به صورت مکتوب به سازمان هدفمندسازی یارانه ها ارسال کند.

افزایش ۲۰ درصدی یارانه و به‌طور کلی استفاده از طرح کالابرگ آنقدر‌ها که در اخبار و گزارش‌ها می‌خوانید، ساده و سرراست نیست. زیرساخت‌های اجرای طرح هنوز به‌طور ۱۰۰ درصد کامل نشده است به‌همین خاطر شاید مردم در شروع برای پیدا کردن فروشگاه‌های تحت قرارداد دچار زحمت شوند. حدود یک‌میلیون فروشگاه در کشور وجود دارد، اما حدود ۶۰ هزار از این فروشگاه‌ها به سامانه متصل شده‌اند. مراجعه به فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ مثل افق کوروش، رفاه، دیلی مارکت، جانبو، گندم و هفت بهترین گزینه است.

محاسبه و مدیریت اعتبار یارانه خانوار و رقم هزینه شده برای خرید، قبل از افزایش ۲۰ درصدی یارانه هم پیچیده بود. به‌منظور مدیریت ماجرا مراجعه به سامانه «شما» به نشانی shoma.sfara.ir یا دانلود اپلیکیشن شما یا با استفاده از کد دستوری ستاره، ۵۰۰، ستاره، ۱۴۶۳، مربع توصیه شده. محل فروشگاه‌های ارائه‌کننده خدمات و باقیمانده اعتبار خرید از این راه‌ها امکان‌پذیر است.

کالابرگ الکترونیکی به‌صورت اختیاری در دسترس خانوار‌ها قرار می‌گیرد و آن‌ها می‌توانند یک ماه زودتر از واریز یارانه از اعتبار خود استفاده کنند. چنانچه سرپرستان خانوار از کالابرگ الکترونیکی استفاده نکند، می‌تواند در موعد پرداخت یارانه نقدی، رقم کامل را مانند سابق از خودپرداز بگیرد و در صورت استفاده بخشی از اعتبار، باقیمانده مبلغ قابل برداشت خواهد بود.

یارانه نقدی روز بیستم هرماه واریز می‌شود و سرپرست خانوار یک ماه فرصت دارد این اعتبار را در قالب کالابرگ الکترونیک بابت خرید کالا‌های اساسی خرج کند. اگر او ۳۲۰ هزار تومان را از ۲۰ هر ماه تا ساعت ۱۲ روز ۲۰ ماه بعد خرید کند، اعتبار مازاد برایش شارژ و ماه بعد دوباره تکرار می‌شود.

کددستوری کالابرک الکترونیکی اجاره می‌هد اعتبار باقیمانده و جزییات تراکنش‌ها را زیر نظر بگیرید. سرپرست خانوار به‌منظور مشاهده موجودی و باقیمانده اعتبار یارانه، باید با تلفن همراهی که به نام خودش ثبت شده کد دستوری ستاره، ۷۸۸، ستاره، ۲۸، مربع یا ستاره، ۵۰۰، ستاره، ۱۴۶۳، مربع را شماره‌گیری کرده یا به درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir مراجعه کند. سرپرستان خانوار همچنین از طریق اپلیکیشن «شما» می‌توانند ریز تراکنش‌های کالابرگ را مشاهده کنند.

افزایش ۲۰ درصدی یارانه حتی الان که فقط به خانوار‌های زیرپوشش کمیته امداد و بهزیستی تعلق می‌گیرد هم به شرط و شروطی موکول شده است. یعنی اگر سرپرست خانوار حداقل ۳۲۰ هزار تومان از یارانه هر نفر را خرج کنند، مشمول دریافت ۸۰ هزار تومان یارانه اضافی به‌ازای هر عضو خانوار خواهد شد.

 

چهار اشتباه رایج درباره ماجرای افزایش یارانهافزایش ۲۰ درصدی یارانه در قالب واریزی ۸۰ هزار تومانی برای مشمولان کالابرگ، قابلیت برداشت نقدی ندارد

یارانه ۸۰ هزار تومانی اضافی، به‌صورت اعتبار اختصاص پیدا می‌کند و مشمولان امکان دریافت نقدی آن وجود ندارند. افزایش ۲۰ درصدی یارانه با این سروشکل به‌منظور تشویق سرپرست خانوار به خرید کالای اساسی و اقلام غذایی عوض دریافت یارانه نقدی اجرا شده. می‌گویند در ادامه دهک‌های چهار به بعد با یارانه ۳۰۰ هزار تومانی چنین امکانی پیدا می‌کنند.

کالابرگ به سرپرست خانوار اجازه می‌دهد تقریبا حدود یک ماه قبل از واریز یارانه نقدی، خرید اعتباری کالا‌هایی پرمصرف مانند قند، شکر، برنج، ماکارونی، روغن، تخم‌مرغ، مرغ، انواع لبنیات و گوشت را انجام دهد، اما چنانچه تمایل داشته باشد می‌تواند مثل قبل نسبت به دریافت یارانه نقدی از خودپرداز‌ها اقدام کند. قیمت ۱۱ قلم کالای قابل خریداری در طرح کالابرگ بر اساس نرخ اردیبهشت ۱۴۰۱ تعیین می‌شود. به‌عنوان مثال قرار است در این طرح قیمت یک کیلو گوشت قرمز (احتمالا منجمد) ۱۱۰ هزار تومان و قیمت یک عدد پنیر ۱۷ هزار تومان باشد.

 

کالابرگ الکترونیک همان یارانه دولتی است که در قالب یک پلتفرم، عوض پول نقد به اعتبار خرید تبدیل می‌شود تا مردم با مراجعه به فروشگاه‌های تحت قرارداد بتوانند از میان ۱۱ قلم کالا، آنچه نیاز دارند را خریداری کنند. سرپرست خانوار می‌تواند به صورت اعتباری تقریبا حدود یک ماه قبل از واریز یارانه نقدی، خرید اعتباری کالا‌هایی پرمصرف مانند قند، شکر، برنج، ماکارونی، روغن، تخم‌مرغ، مرغ، انواع لینیات و گوشت را انجام دهد، اما چنانچه تمایل داشته باشد می‌تواند مثل قبل نسبت به دریافت یارانه نقدی از خودپرداز‌ها اقدام کند.

افزایش ۲۰ درصدی یارانه در قالب واریزی ۸۰ هزار تومانی برای مشمولان کالابرگ، قابلیت برداشت نقدی ندارد و تنها می‌توان آن را در قالب کالابرگ به‌صورت اعتباری صرف خرید کرد.

بیشتر بدانید | شیر، پنیر، تخم‌مرغ، مرغ، روغن مایع، ماکارونی، قند و شکر، ماست پرچرب، برنج ایرانی، حبوبات و گوشت منجمد گوساله از جمله اقلامی هستند که در طرح کالابرگ ارائه می‌شوند. متقاضی در صورت نیاز قادر است اعتبار کالابرگ را تنها صرف خرید اقلام موردنیاز خود کند

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      تبلیغات متنی