کد مطلب: 38227

یارانه نقدی | یارانه نقدی مهرماه

زمان واریز یارانه نقدی 1/600/000 تومانی اعلام شد | تغییرات در مبلغ واریزی یارانه نقدی برای مشمولان

در شرایطی که یارانه‌بگیران به تاریخ دریافت یارانه‌های نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی نزدیک می‌شوند که موجی از پیامک‌ها که بنا به گفته پلیس فتا کلاهبرداری است، راهی گوشی‌های تلفن همراه شده است.

زمان واریز یارانه نقدی 1/600/000 تومانی اعلام شد | تغییرات در مبلغ واریزی یارانه نقدی برای مشمولان

یک خانوار ۴ نفره که در دهک‌های اول تا سوم قرار داشته باشند، یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و خانوار ۴ نفره‌ای که در دهک‌های دیگر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد.

در شرایطی که یارانه‌بگیران به تاریخ دریافت یارانه‌های نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی نزدیک می‌شوند که موجی از پیامک‌ها که بنا به گفته پلیس فتا کلاهبرداری است، راهی گوشی‌های تلفن همراه شده است.

یارانه نقدی | در همین رابطه پلیس فتا با ارسال پیامکی به مردم هشدار داد که هرگونه پیام دریافتی با عنوان یارانه حمایتی یا کمک معیشتی در بستر پیامک و یا شبکه‌های اجتماعی دامی از سوی مجرمین و با هدف خالی کردن حساب شماست. هرگز به این پیام ها توجه نکنید.

در این میان، بر اساس اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها، یارانه نقدی و معیشتی خانوار دهک‌های اول تا سوم درآمدی بیست و پنجم هر ماه پرداخت می‌شود. ضمن این‌که یارانه سایر خانوارهای مشمول نیز سی‌ام هر ماه به دستشان می‌رسد.

همچنین براساس جدولی که این سازمان ارائه کرده، مستمری کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی بیستم هر ماه و یارانه دارو و هزینه حمل و نقل و ذخیره‌سازی سوخت از ابتدای ماه پرداخت می‌شود.

مبلغ یارانه نقدی خانواری که در دهک‌های اول تا سوم درآمدی جای می‌گیرند، ۴۰۰ هزار تومان و باقی خانوار نیز ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

بر همین اساس، یک خانوار ۴ نفره که در دهک‌های اول تا سوم قرار داشته باشند، یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و خانوار ۴ نفره‌ای که در دهک‌های دیگر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد./خبرآنلاین

یارانه نقدی

اعتراض به دهک بندی یارانه نقدی

از جمله اعتراضات پرتکرار بسیاری از مشمولان دریافت یارانه نقدی و برخی خدمات دیگر مرتبط با هدفمندی یارانه‌ها مانند بسته‌های حمایتی، یارانه جبران معیشتی و حتی کالابرگ الکترونیک و یارانه تشویقی، اعتراض به دهک بندی رفاهی خانوار است.

دهک بندی خانوار چیست؟

به زبان ریاضی و ساده، دهک بندی خانوار یعنی تقسیم جمعیت کل خانوار به ده دسته مساوی؛ مفهومی آماری که البته به دلایل دیگر، تا حدی پیچیده می‌شود، چون تقسیم خانوار‌ها در دهک بندی بر اساس مولفه‌های مختلف مانند مولفه‌های اقتصادی، مولفه‌های اجتماعی و مسائل مرتبط با معیشت صورت می‌گیرد.

اعتراض به دهک بندی یارانه

به این منظور فرایندی طراحی شده که آزمون وسع نام دارد و بر اساس آن، کل جمعیت قریب به ۸۵ میلیون نفری کشور به طور مساوی در ۱۰ دهک دسته بندی می‌شوند، به این صورت که خانوار‌هایی که پایین‌ترین وضعیت رفاهی را نسبت به سایرین داشته، در دهک ۱ و خانوار‌هایی که دارای بالاترین وضعیت رفاهی نسبت به سایر خانوار‌ها باشند، در دهک ۱۰ قرار خواهند گرفت.

البته داده‌های مورد استناد در دهک بندی خانوار سالی دو بار بروز می‌شوند و به عنوان مثال اگر اطلاعات دارایی و درآمدی و یا گردش مالی خانواده‌ای تغییر کرده باشد، ممکن است دهک بندی شان در این بروزرسانی‌ها تغییر کند و به دهک بالاتر یا پایین‌تر منتقل شوند. البته از آن جایی که دهک‌ها ثابت هستند، ممکن است با انتقال خانوار‌های دیگر به یک دهک، افراد دیگر آن دهک بدون تغییر در شاخص‌ها به دهک دیگر منتقل شوند.

با این توضیحات، احتمالا متوجه شده اید که دهک بندی حاوی ایراداتی است. ایراد‌هایی که یکی از تدابیر مسئولان برای رفع آن، استفاده از صدک بندی است تا بتوانند از مشکلات دسته بندی بکاهند و به کمک آن، عدالت بیشتری را در توزیع یارانه و هدفمندسازی آن اعمال نمایند. طرحی که در آینده اجرایی خواهد شد و ممکن است از رهاورد‌های آن، افزایش اعتراض به دهک بندی و صدک بندی رفاهی خانوار باشد.

نحوه اعتراض به دهک بندی خانوار

برای اعتراض به دهک بندی رفاهی خانوار، باید به سامانه حمایت (در زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) رفت و وارد آن شد.

سامانه حمایت در آدرس اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir در دسترس متقاضیان قرار دارد.

در صفحه نخست سامانه حمایت، پروفایل کاربر نمایش داده می‌شود که در آن دهک خانوار و اینکه مشمول دریافت یارانه هستند یا نه، مشخص شده است. در پایین صفحه دکمه «درخواست بررسی» قرار دارد که با کلیک روی آن می‌توانید به دهک بندی خانوارتان اعتراض کرده و خواستار بازبینی و بازنگری در آن شوید.

توجه کنید که این گزینه برای آن دسته از سرپرستان خانوار دایر شده که یا مشمول دریافت یارانه نیستند و یا مغایرتی در اطلاعات درج شده در سایت مشاهده می‌کنند و خواستار بررسی دوباره شاخص اقتصادی و شناسنامه اقتصادی-اجتماعی خانوار هستند.

راهنمای مراحل ثبت اعتراض به دهک بندی یارانه نقدی

فرایند ثبت درخواست بررسی شامل شش مرحله است که در ادامه به تفکیک توضیح داده شده:

۱. توافق نامه

نخستین مرحله، مطالعه و موافقت با توافقنامه اینترنتی با سامانه حمایت است که در آن متنی که شامل موارد مورد توافق است نمایش داده می‌شود که اگر با آن موافق باشید، باید در ذیل آن تیک «متن توافق نامه را خوانده ام و قبول دارم» را بزنید تا بتوانید به مرحله بعد بروید.

متن توافق نامه بدین شرح است:

«اینجانب متقاضی بازبینی دهک رفاهی خانوار خود می‌باشم و به دولت اجازه میدهم کلیه اطلاعات دارایی و مالی اعضای خانوار اینجانب را مجدداً در دوره بعدی دهک بندی بررسی نماید.

لازم به ذکر است:

❖ اطلاعات مربوط به بخش خودرو از ماخذ پلیس راهور جمهوری اسلامی ایران دریافت می‌گردد.

❖ اطلاعات مربوط به اعضای خانوار از سازمان هدفمندی یارانه دریافت می‌گردد.

❖ اطلاعات مربوط به تراکنش‌های بانکی از ماخذ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت می‌گردد.

❖ با توجه به این موضوع که اطلاعات اشاره شده برای کلیه‌ی اعضای خانوار دریافت گردیده و دارایی همه‌ی اعضای خانوار در محاسبه‌ی دهک خانوار لحاظ می‌گردد لذا در صورتی که تغییراتی در اعضای خانوار وجود دارد لازم است لیست اعضای خانوار اصلاح گردد. جهت اصلاح خانوار شخص می‌بایست به همراه مدارک مورد نیاز که توسط سازمان هدفمندی اعلام شده است و در وبگاه آن سازمان موجود است به دفاتر پلیس + ۱۰ یا سایر دفاتر معرفی شده توسط آن سازمان مراجعه نماید.

❖ طبق بند (د) تبصره (۱۷) قانون بودجه کل کشور سال ۱۴۰۲، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف به دهک بندی خانوار‌ها دوبار در سال شده است، لذا تا دوره بعدی بروزرسانی، هر خانوار صرفا یکبار می‌تواند ثبت درخواست بررسی نماید.»

۲. اطلاعات خانوار

در این مرحله، ساختار خانوار مورد بررسی قرار می‌گیرد. مرجع بررسی اطلاعات خانوار، سازمان هدفمندی یارانه‌ها است. اگر در این بخش مغایرتی مشاهده می‌کنید، ابتدا باید تیکه گزینه «اطلاعات خانوار اینجانب مغایرت دارد» در پایین صفحه را بزنید و سپس باید با همراه داشتن مدارک به دفاتر پلیس+۱۰ بروید تا متقاضی تصحیح اطلاعات این بخش شوید.

با انجام این فرایند، اطلاعات مندرج در سامانه به صورت خودکار در بروزرسانی بعدی دهک بندی اصلاح خواهد شد.

۳. اطلاعات خودرو

در این مرحله اطلاعات مربوط به خودروی متعلق به خانوار نمایش داده می‌شود. اگر در این بخش مغایرت مشاهده کردید (مثلا خودروی فروخته شده و فک پلاک شده، در اطلاعات شما درج شده بود و یا خودرو متعلق به عضوی بود که از خانوار جدا شده است)، باید تیک مربوط به مغایرت مربوطه را بزنید.

از آنجایی که اطلاعات خودرو از مرجع فراجا، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران دریافت می‌شود، باید پس از ثبت مغایرت، به دفاتر پلیس+۱۰ و پلیس راهور مراجعه نمایید تا تغییرات به صورت اتوماتیک در بروزرسانی بعدی دهک بندی اعمال شود.

۴. اطلاعات تراکنش‌های بانکی

در این بخش اطلاعات درآمدی خانوار درج شده است که شامل اطلاعات تفکیکی درآمد آن دسته از اعضای خانوار است که دارای درآمد ثبت شده هستند.

این اطلاعات از تراکنش‌های بانکی ثبت شده از افراد در بانک مرکزی و همچنین صندوق‌های بیمه‌ای و سایر مراجع ذیربط دریافت می‌گردد و به طور کلی شامل تمامی تراکنش‌های بانکی، واریزی ها، مجموع ساتنا، مجموع پایا و حتی کارت به کارت‌های اعضای خانوار است.

در صورتی که شخصی از خانوار از حساب بانکی شخصی خود برای مقاصدی غیر از خانوار، مانند کارپردازی، مدیریت ساختمان، تنخواه داری و… استفاده کرده باشد، ضروری است در اسرع وقت نسبت به جداسازی حساب تجاری از حساب شخصی خود اقدام نمایید تا در محاسبات دوره آتی بروزرسانی دهک بندی، اطلاعات صحیح بانکی مدنظر قرار گیرد.

۵. اطلاعات بورس

در این بخش همان گونه که از نامش مشخص است، اطلاعات مربوط به اعضایی از خانوار که دارای فعالیت در بازار بورس و سرمایه گذاری هستند، نمایش داده می‌شود.

۶. تعهدنامه

در پایان همه مراحل فوق، متن تعهد نامه پیش رویتان قرار می‌گیرد که بایستی آن را به دقت مطالعه نموده و در صورت موافقت، تیک گزینه «متن تعهدنامه را خوانده‌ام و قبول دارم» را و سپس بر روی دکمه «ارسال درخواست بررسی» کلیک کنید.

متن بخش تعهدنامه بدین شرح است:

دهک رفاهی خانوار … نفری شـما با توجه به اطلاعات اقتصـادی و اجتماعی خانوار، تعیین شـده اسـت. در صـورت تمایل به بررسی مجدد وضعیت خانوار، الزام است تعهد نامه زیر را تأیید فرمایید:

اطلاعات خانوار اینجانب در اختیار سازمان امور مالیاتی، سازمان‌های حمایتی و نظام بانکی قرار گیرد و مبنای تصمیم گیری در خصوص اخذ مالیات، ارائه خدمات و تسهیلات درخواستی باشد.

با ارسال درخواست بررسی، اعتراض شما توسط کارشناسان بررسی شده و اگر اشتباهی رخ داده شده باشد، آن را رفع خواهند کرد. با اتمام این فرایند، مشکل عدم دریافت یارانه یا دهک بندی رفاهی خانوار شما بر طرف می‌شود و یارانه به حساب شما واریز خواهد شد.

پیگیری تقاضای بررسی بازبینی دهک

برای پیگیری درخواست بررسی دهک بندی باید در صفحه نخست سامانه حمایت روی گزینه «تاریخچه درخواست‌ها» کلیک کنید. 

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      تبلیغات متنی