کد مطلب: 38203

بهترین دمنوش ها برای سرماخوردگی و سرفه | اکسپکتورانت خانگی درست کنید| سرفه خشک و گلودرد را چطور درمان کنیم؟

در این مقاله بهترین دمنوش‌ ضد سرفه، دمنوش برای سرفه خشک و گلودرد و همچنین دمنوش‌های مفید برای سرماخوردگی و سرفه را معرفی می‌کنیم.

بهترین دمنوش ها برای سرماخوردگی و سرفه | اکسپکتورانت خانگی درست کنید| سرفه خشک و گلودرد را چطور درمان کنیم؟

سرفه یکی از علائم شایع در بیماری ‌های تنفسی است و می ‌تواند ناشی از سرماخوردگی، حساسیت ‌های فصلی یا آلاینده ‌های محیطی باشد. این علامت بسیار آزاردهنده بوده و می ‌تواند کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. در کنار درمان ‌های دارویی، استفاده از دمنوش ‌های گیاهی به ‌عنوان یک روش طبیعی و موثر، می ‌تواند به بهبود چنین وضعیتی کمک کند. در این مقاله، به معرفی دمنوش‌ های مناسب برای سرفه می ‌پردازیم که می ‌توانند در تسکین علائم و بهبود سلامت تنفسی موثر باشند.

بهترین دمنوش برای سرفه

برخی از بهترین انواع دمنوش های گیاهی و طبیعی برای بهبود سرفه عبارتند از:

۱. دمنوش آویشن

دمنوش آویشن، یکی از موثرترین دمنوش ‌ها برای درمان سرفه ‌های مزمن است. از جمله خواص آویشن به دلیل وجود ترکیب طبیعی تیمول، خواص ضدعفونی ‌کننده و ضدالتهابی که دارد این است که می‌ تواند عفونت‌ های باکتریایی، انگلی و قارچی را خنثی کند. برای تهیه این دمنوش، کافی است ۳ شاخه آویشن تازه یا ۱۰ گرم برگ خشک را به مدت ۱۰ دقیقه در یک لیوان آب جوش دم کنید. پس از صاف کردن، می‌ توانید آن را با کمی عسل ترکیب کرده و میل کنید. این دمنوش برای سرفه ‌های مزمن و طولانی ‌مدت بسیار مناسب است.

۲. دمنوش رازیانه

بهترین دمنوش برای سرفه خلط ‌دار، دمنوش رازیانه است که در طب سنتی به‌ عنوان یک درمان عملی و موثر شناخته می ‌شود. آنتول، ترکیب فعال در رازیانه، عملکردی شبیه به اکسپکتورانت دارد و به تسکین التهاب مجاری تنفسی کمک می ‌کند. برای تهیه این دمنوش، کافی است که یک قاشق چایخوری پودر دانه رازیانه را در یک لیوان آب جوش بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید. این دمنوش را سه نوبت در روز مصرف نمایید تا به دفع خلط و از بین بردن باکتری ‌ها کمک کن. از دمنوش رازیانه جهت رفع سردی معده نیز می توانید استفاده کنید.

۳. دمنوش اکالیپتوس و درمان برونشیت

دمنوش ضد سرفه اکالیپتوس، به ‌خاطر خواص خنک ‌کننده‌ ای که دارد، شناخته می شود. این گیاه به ‌عنوان یکی از بهترین اسانس‌ های گیاهی در درمان مشکلات تنفسی شهرت دارد. اکالیپتوس یک ضدعفونی ‌کننده طبیعی برای مجاری تنفسی بوده و می ‌تواند به تسکین التهاب و کاهش عفونت کمک کند. این خواص، آن را به گزینه ‌ای ایده ‌آل برای افرادی تبدیل کرده است که از سرفه‌ های مزمن یا برونشیت رنج می ‌برند.

برای تهیه دمنوش اکالیپتوس، ۵ گرم برگ تازه یا خشک اکالیپتوس را در یک لیوان آب جوش بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید دم بکشد. پس از این مدت، دمنوش آماده مصرف است و می ‌توانید آن را صاف کرده و بنوشید. برای نتیجه گیری بهتر، توصیه می ‌شود این دمنوش را تا ۵ نوبت در روز مصرف کنید. دمنوش اکالیپتوس علاوه بر تسکین سرفه، می ‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و در مقابله با علائم سرماخوردگی و آنفولانزا موثر باشد.

۴. دمنوش زنجبیل

در طب سنتی، دمنوش زنجبیل را می توان به عنوان بهترین دمنوش برای گلو درد و سرفه به حساب آورد؛ زیرا این دمنوش، خواص ضدالتهابی و آنتی ‌اکسیدانی قوی دارد. این دمنوش می ‌تواند به تسکین تحریک گلو و مجاری تنفسی کمک کند. برای تهیه آن، ۲ تا ۳ گرم ریشه زنجبیل تازه را پوست کنده و با یک لیوان آب جوش به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید. سپس آن را صاف کرده و مقداری عسل و در صورت تمایل کمی آبلیمو به آن اضافه کنید. این دمنوش در فصل سرماخوردگی و سرفه، بسیار موثر است زیرا علاوه بر درمان سرفه، دمنوش زنجبیل بهترین دمنوش برای سرماخوردگی و آبریزش بینی است.

۵. دمنوش نعناع به منظور رفع گرفتگی سینوس ‌ها

مناسب ترین دمنوش برای سرماخوردگی و سرفه، نعناع فلفلی می باشد که دارای خواص ضدمیکروبی و مسکن است. این دمنوش می‌ تواند به بهبود تنفس و رفع گرفتگی سینوس ‌ها کمک کند. برای تهیه دمنوش نعناع، ۱۰ برگ تازه آن را در یک لیتر آب جوش بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید. پس از صاف کردن، می ‌توانید آن را با کمی عسل نوش جان کنید.

6. دمنوش ریشه گل ختمی

ریشه گل ختمی یکی از درمان ‌های گیاهی موثر برای سرفه خشک است که در طب سنتی به ‌طور گسترده‌ استفاده می‌ شود. این گیاه بیشتر برای کودکان در قالب شربت سرفه و قرص تجویز می‌ شود. ریشه گل ختمی به دلیل محتوای بالای موسیلاژ، خاصیت تسکین‌ دهندگی دارد. موسیلاژ یک ماده چسبناک است که می ‌تواند سوزش و تحریک گلو، به ‌ویژه در زمان سرفه را کاهش دهد.

مطالعات نشان داده‌ اند که ریشه گل ختمی دارای خواص ضدباکتریایی است و می ‌تواند به تسکین سرفه ‌های ناشی از سرماخوردگی و عفونت ‌های تنفسی کمک کند. شربت گیاهی حاوی ریشه ختمی، آویشن و پیچک، به‌ طور موثر، سرفه را تسکین می ‌دهد و بیشتر مصرف کنندگان، اثربخشی آن را تایید کرده اند.

این داروی گیاهی به ‌صورت خشک یا چای کیسه ‌ای در دسترس است. با اضافه کردن آب گرم، می ‌توانید حداکثر خواص موسیلاژ را از آن استخراج کنید.

7. دمنوش مرزنجوش

چای مرزنجوش یکی دیگر از درمان ‌های گیاهی برای سرفه خشک است و از دیرباز در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است. مرزنجوش نوعی پونه کوهی است و حاوی ترکیبات گیاهی ضدالتهابی می باشد که می ‌توانند به کاهش سرفه ‌های ناشی از بیماری ‌هایی مانند آسم، برونشیت، سرماخوردگی و سیاه ‌سرفه کمک کنند.

برای تهیه چای مرزنجوش، باید ۳ تا ۴ قاشق چایخوری مرزنجوش خشک را در آب گرم بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. این چای را می ‌توانید روزانه تا سه بار مصرف کنید تا از خواص درمانی آن بهره‌ مند شوید.

اگرچه مرزنجوش در دسته انواع گیاهان دارویی است که بی ضرر هستند؛ اما در افرادی که از داروهای ضدانعقاد خون استفاده می ‌کنند، ممکن است موجب کند شدن لخته شدن خون و افزایش خطر کبودی و خونریزی بینی شود. بنابراین، قبل از مصرف، مشاوره با پزشک توصیه می‌ شود.

نتیجه‌ گیری

استفاده از دمنوش‌ های گیاهی به ‌عنوان یک راهکار طبیعی و سالم در درمان سرفه و مشکلات تنفسی، به بهبود وضعیت بیماران کمک می کند. مهمترین نکته در مورد مصرف این داروها، اثربخشی مناسب آن ها و عدم عوارض جانبی داروهای شیمیایی است. با این حال، در صورت مصرف این دمنوش ها و تداوم سرفه یا بروز علائم شدیدتر، مشاوره با پزشک توصیه می ‌شود.

 

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      تبلیغات متنی