کد مطلب: 36503

حقوق کارمندان | حقوق کارمندان ۱۴۰۳

سورپرایز دولت پزشکیان برای کارمندان | افزایش ۲۰ الی ۴۵ درصدی حقوق کارمندان در ۱۴۰۴

مدیرکل روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که در حال حاضر اراده‌ای برای اصلاح و بازنگری ماده ۴۱ قانون کار وجود ندارد گفت: دستمزد سال ۱۴۰۴ هم مانند سنوات گذشته در شورایعالی کار تعیین می‌شود.

سورپرایز دولت پزشکیان برای کارمندان | افزایش ۲۰ الی ۴۵ درصدی حقوق کارمندان در ۱۴۰۴

حقوق کارمندان | مدیرکل روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که در حال حاضر اراده‌ای برای اصلاح و بازنگری ماده ۴۱ قانون کار وجود ندارد گفت: دستمزد سال ۱۴۰۴ هم مانند سنوات گذشته در شورایعالی کار تعیین می‌شود.

حقوق کارمندان

افزایش حقوق کارمندان 1404

احمد غریوی گفت: در ماده ۴۱ قانون کار پیش بینی شده که شورایعالی کار همه ساله وظیفه دارد نسبت به تعیین حداقل دستمزد کارگران و سایر سطوح مزدی و سایر اقلامی که لازمه در خصوص افزایش این اقلام تصمیم گیری شود تشکیل جلسه دهد.

وی اظهارداشت: در نهایت با اکثریت یا با اتفاق نظر اعضای حاضر در جلسه شورایعالی کار در خصوص این موارد اتخاذ تصمیم می‌شود.

مدیر کل روابط کار و جبران خدمت بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: شورایعالی کار دارای ترکیب و ساختاری سه جانبه است یعنی متشکل از گروه کارگری، کارفرمایی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در این ساختار و ترکیب حضور دارد.

وی در ادامه افزود: برخلاف اینکه خیلی‌ها فکر می‌کنند شورایعالی کار یک ساختار دولتی است در حالیکه اینطور نیست.

غریوی بیان داشت: در قانون کار پیش بینی شده که شورایعالی کار دارای ساختاری سه جانبه است و دولت هم در این ترکیب حضور دارد.

وی عنوان کرد:این شورا همه ساله وظیفه دارد نسبت به تعیین حداقل دستمزد کارگران و سایر سطوح مزدی و سایر اقوامی که لازمه در خصوص افزایش این اقلام تصمیم گیری شود تشکیل جلسه دهد و نهایت با اکثریت یا با اتفاق نظر اعضای حاضر در جلسه در خصوص این موارد اتخاذ تصمیم شود.

مدیر کل روابط کار و جبران خدمت بیمه بیکاری وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: در رابطه با اینکه آیا این ماده نیاز به اصلاح دارد یا ندارد بحثی که معمولا در زمان تعیین حداقل دستمزد کارگران بیشتر در سطح جامعه و بین کارشناسان مطرح می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر ماده ۴۱ قانون کار عملیاتی و در حال اجراست و هیچ گونه اراده‌ای در خصوص اصلاح و بازنگری در این ماده وجود ندارد.

غریوی بیان داشت: پیشنهادی اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری مطرح شده بود در رابطه با اینکه موضوع حداقل دستمزد و سایر سطوح مزدی به تصمیم گیری دولت و مجلس شورای اسلامی در قانون برنامه و بودجه محول شود ولی این پیشنهاد منتفی شد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر و در سال جاری هم به مانند سنوات گذشته در زمان مناسب جلسات شورایعالی کار تشکیل و در نهایت در خصوص بحث حداقل دستمزد و سایر سطوح مزدی بعد از بررسی‌های فنی و کارشناس اتخاذ تصمیم خواهد شد.

مدیر کل روابط کار و جبران خدمت بیمه بیکاری وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی یادآورشد: در زمان حاضر هیچ گونه تغییری در این ماده ایجاد نشده و بعید می‌دانم که در سال جاری هم موضوع اصلاح مطرح شود مگر اینکه از طرف گروه کارگری، کارفرمایی و نهایت دولت در رابطه با پیشنهاد اصلاح این ماده اراده‌ای وجود داشته باشد.

احتمال افزایش ۲۰ الی ۴۵ درصدی حقوق کارمندان در ۱۴۰۴

براساس بخشنامه تدوین بودجه سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی می‌شود حقوق کارمندان از ۲۰ درصد تا۴۵ درصد افزایش یابد.

بخشنامه تدوین بودجه سال ۱۴۰۴ ابلاغ شد و در یکی از هفت پیوست آن پیش‌بینی شد که حقوق کارمندان بین ۲۰ تا ۴۵ درصد افزایش پیدا کند. در این پیوست ذکر شده است که افزایش حقوق سال آینده برای افراد مجرد ۲۰ درصد و برای افراد متاهل و دارای فرزند از ۲۰ تا ۴۵ درصد خواهد بود.

افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان درحالی مطرح شد که دیشب عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد و امور دارایی اعلام کرد که دولت چهاردهم را با تورم ۳۵ درصدی تحویل گرفته است.

بیشترین میزان افزایش حقوق متعلق به چه سالی است؟

حال این پرسش مطرح می‌شود که طی سال‌های اخیر حقوق کارمندان چند درصد افزایش داشت؟

در سال ۱۴۰۳ حقوق کارمندان با ۳۵ درصد افزایش نسبت به سال گذشته همراه شد که بر این اساس حداقل حقوق پایه وزارت کار هفت میلیون و ۱۰۰ هزار تومان درنظر گرفته شد.

اما سال ۱۴۰۲ تنها ۲۱ درصد به حقوق کارمندان اضافه شد و حقوق پایه افراد به پنج میلیون و ۳۰۰هزار تومان رسیده بود.

سال ۱۴۰۱ اما بیشترین میزان افزایش حقوق را داشت. در این سال حقوق کارمندان ایرانی ۵۷ درصد افزایش یافت و حداقل‌بگیران چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بابت دستمزد ماهیانه خود دریافت می‌کردند. دلیل افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۱، حقوق پایین سال گذشته خود بود؛ چراکه حقوق افراد در سال ۱۴۰۰ تنها ۱۵ درصد افزایش یافت و حداقل حقوق نیز دو میلیون و ۶۵۰ هزار تومان تعیین شد.

بحث افزایش حقوق در سال ۱۳۹۹ پستی و بلندی‌های فراوانی را پشت سر گذاشت. درحالی که افزایش ۲۱ درصدی حقوق کارمندان مشخص شده بود، نماینده کارگری حاضر نشد که این افزایش را امضا بزند. اما در نهایت پس از چند ماه میزان افزایش حقوق کارمندان ۲۶ درصد اعلام شد و حقوق پایه ماهیانه نیز به یک میلیون و ۵۱۶ هزار تومان رسید.

جزئیات جدید از میزان افزایش حقوق

رئیس سازمان برنامه و بودجه: چندین گزینه تهیه شده که هم ورودی و هم توان بودجه‌ای کشور در آن دیده شده است.

به گزارش اندیشه معاصر به نقل از مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور؛ «سید حمید پورمحمدی» درباره نحوه افزایش حقوق شاغلان برای سال آینده گفت: نخست باید دید چقدر پول داریم و دیگر اینکه، نیاز قطعی و چیزی که استحقاق همکاران و کارمندان دولت و همچنین بازنشستگان است، چقدر است.

وی افزود: با توجه به این موارد، چندین گزینه تهیه شده که هم ورودی و هم توان بودجه‌ای کشور در آن دیده شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه گفت: این موضوع در دولت در حال بحث است و چندین سناریو برای آن تنظیم شده که در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به دنبال انتخاب بهترین آنها هستیم.

وی سپس ابراز امیدواری کرد: تا یکی ‌دو هفته آینده، بهترین گزینه از سوی ستاد تعیین و اعلام شود.

افزایش حقوق ۱۴۰۴ شاغلان تا دو هفته آینده مشخص می‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: امیدواریم تا یکی‌دو هفته آینده بهترین گزینه برای افزایش حقوق شاغلان برای سال آینده از سوی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تعیین و اعلام شود.

هر سال تعیین حقوق و دستمزد با چالش‌هایی همراه است. معمولاً بر اساس میزان افزایش حقوق کارمندان، درصد افزایش حداقل دستمزد کارگران نیز مصوب می‌شود.

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در دولت سیزدهم افزایش حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران باید متناسب با یکدیگر باشد.

سید حمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره نحوه افزایش حقوق شاغلان برای سال آینده در برنامه سیما گفت: نخست باید دید چقدر پول داریم و دیگر اینکه نیاز قطعی و چیزی که استحقاق همکاران و کارمندان دولت و همچنین بازنشستگان دارد، چیست.

وی افزود: با توجه به این موارد چندین گزینه تهیه شده که هم ورودی و هم توان بودجه‌ای کشور در آن دیده شده است.

وی ادامه داد: دولت در حال بحث است و در این راستا چندین سناریو تنظیم شده که در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به دنبال انتخاب بهترین آنها هستیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد: امیدواریم تا یکی‌دو هفته آینده بهترین گزینه از سوی ستاد تعیین و اعلام شود./اندیشه معاصر

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      تبلیغات متنی