کد مطلب: 36070

همه چیز درباره آبله میمونی | علائم آبله میمونی + راه درمان آبله میمونی

بیماری آبله میمونی به مرز ایران رسیده است. آبله میمونی باعث ترس بین افراد شده است

همه چیز درباره آبله میمونی | علائم آبله میمونی + راه درمان آبله میمونی

آبله میمونی یکی از بیماری هایی است که در این ایام ذهن تمامی افراد را به خودش مشغول کرده است. آبله میمونی از طرف شرق و غرب به مرز ایران رسیده است و باعث شده مردم به ترس بیوفتند. اولین سوالی که مردم از خودشان پرسیدند این است که آیا پاندمی جدیدی در حال تشکیل است یا نه؟ 

آبله میمون چیست؟

آبله میمونی یک بیماری ویروسی نادر است که از طریق تماس مستقیم با حیوانات آلوده یا انسان‌های مبتلا منتقل می‌شود.

مخزن اولیه ویروس  شامل حیواناتی مانند جوندگان و میمون‌ها است. این بیماری بیشتر در مناطق دورافتاده‌ی آفریقای مرکزی و غربی مشاهده شده است، اما با توجه به شیوع آبله میمونی در سال‌های اخیر، نگرانی‌ها در سراسر جهان افزایش یافته است.

ویروس آبله میمون از خانواده ویروس‌های اورتوپاکسی‌ویروس است که همان خانواده‌ای است که آبله انسانی نیز به آن تعلق دارد/داروکده

علائم آبله میمونی چیست؟

عرشی درباره علائم بیماری آن گفت: علائم آن مانند علائم سرماخوردگی است. این بیماری ممکن است با بدن‌درد، تب و شاید گلودرد همراه باشد اما ضایعات پوستی که به صورت جوش‌هایی برجسته بروز می‌کند، اصلی‌ترین علائم آن است. عوامل و فاکتورهای متعددی مانند سن و شرایط فیزیکی بدن بر شدت جوش‌ها اثرگذار است؛ به نحوی که ممکن است یک یا ۲ جوش در بدن فرد بیماری وجود داشته باشد یا تمام سطح بدن بیماری را دربرگیرند. مسافرت به مناطق آلوده و داشتن علائم پوستی جزو علائم اولیه بیماری به حساب می‌آید.

وی درباره میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری آبله میمونی گفت: میزان مرگ‌ومیر ناشی از آبله میمونی به طور معمول کم است و احتمال مرگ‌ومیر در صورت همه‌گیری بسیار زیاد وجود دارد. با چند هفته مراقبت از بیمار و پیشگیری از آن می‌توان این بیماری را مدیریت کرد./دنیای اقتصاد

راهکارهای پیشگیری از ابتلا به آبلە میمونی

یوسفی از راهکارهای پیشگیری از این بیماری سخن گفت و افزود:‌ توصیه می‌شود که از تماس نزدیک با حیوان، انسان یا اشیایی که آلوده است پرهیز شود، همچنین اطرافیان افرادی که بیمار هستند بررسی شوند.

به گفته وی، آبله میمونی از دسته بیماری‌هایی است که اکثرا خود به خود و در عرض ۲-۴ هفته بهبودی پیدا می‌کند، لذا فردی که بیمار هست تا زمان بهبودی کامل به خصوص زمان ایجاد تاول‌های پوستی(که احتمال سرایت بیشتر است)، در خانه استراحت کند.

تاکنون موردی از ابتلا به آبله میمونی در کشور، گزارش نشده است

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه، کشندگی این بیماری را، یک درصد اعلام کرد و افزود: تاکنون هیچ موردی از این بیماری در کشور گزارش نشده اما در پاکستان سه مورد اعلام شده است.

مادران باردار بخوانند

دکتر جهانبخش یوسفی به خانم‌های باردار توصیه کرد: مادران باردار این نکته را توجه داشته باشند که در صورت ابتلا احتمال دارد در حین بارداری ویروس را به جنین و یا حین زایمان به نوزاد منتقل کنند.

درمان این بیماری چیست، آیا این بیماری واکسن دارد؟

به گفته وی، با توجه به اینکه این بیماری درمان دارویی خاصی ندارد از درمان های حمایتی از جمله استفاده از استامینوفن برای کاهش تب، مصرف مایعات و همچنین استراحت در خانه توصیه می‌شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری دانشگاه با اشاره به وجود تعداد محدود واکسن این بیماری در دنیا، گفت: دو نوع واکسن در دنیا وجود دارد که برای افرادی که در معرض خطر هستند (افراد دچار نقص سیستم ایمنی و یا کارکنان شاغل در آزمایشگاه‌هایی که بررسی ویروسی انجام می شود) تزریق می‌گردد/ایسنا

چگونه می‌توان از ابتلا به آبله میمون پیشگیری کرد؟

به گفته دانشمندان خطر ابتلا به آبله میمون برای عموم مردم چندان زیاد نیست، اما با رعایت شماری از نکات بهداشتی می‌توان احتمال ابتلا به این بیماری دردناک را کاهش داد.

سرویس سلامت ملی بریتانیا و مرکز کنترل بیماری‌ها در آمریکا رعایت این نکات را در کاهش احتمال ابتلا به آن  موثر می‌دانند:

• شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون یا استفاده از مایع ضدعفونی‌کننده

• استفاده از تجهیزات ویژه حفاظتی هنگام پرستاری از بیماران مبتلا به آن

• پرهیز از مصرف گوشت‌هایی که به خوبی پخته نشده‌اند

• فاصله‌گذاری با حیوانات وحشی، ولگرد، تلف‌شده و بیمار

• پرهیز از مصرف یا لمس گوشت حیوانات وحشی

• عدم استفاده از رختخواب و حوله مشترک با افرادی که مشکوک به ابتلا به آن هستند

• پرهیز از تماس نزدیک با افراد مبتلا یا مشکوک به ابتلا به آبله میمون

موج قبلی آبله میمون در سال ۲۰۲۲ با آموزش عمومی مردم جهت اجتناب از رفتارهای پرخطر و همینطور واکسیناسیون در کشورها متوقف شد.

با این حال کارشناسان هشدار داده‌اند که به دلیل کمبود واکسن و امکانات درمانی در قاره آفریقا، این بیماری می‌تواند بیش از دفعه پیش شیوع پیدا کند./یورونیوز

تمهیدات مرزی برای پیشگیری از آبله میمونی

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت درباره مراقبت‌های مرزی به منظور کنترل و پیشگیری از این بیماری گفت: این احتمال وجود دارد برخی افراد غیرتبعه کشورمان که خواهان ورود به ایران هستند، دارای علائم بیماری آبله میمونی باشند؛ پس از شناسایی این افراد، آنها به کشور خود بازگردانده می‌شوند. همچنین افرادی که به برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه، اسپانیا که جزو کشورهای پرخطر به حساب می‌آیند و سابقه شیوع بالای این بیماری در آن کشورها وجود دارد، سفر کنند؛ احتیاط‌های اولیه درنظر گرفته‌می‌شود. اگر مسافران کشورهای اروپایی دارای علائم اولیه بودند باید به طور حتم به پزشک مراجعه‌کنند تا اقدامات لازم انجام شود.

عرشی درباره تمهیدات مدنظر برای مسافران کشورهای آفریقایی توضیح داد: وزارت بهداشت به منظور مدیریت و پیشگیری از این بیماری، تمهیدات ویژه‌ای برای افرادی که از کشورهای آفریقایی به ویژه «جمهوری دموکراتیک کنگو» وارد ایران می‌شوند، در نظر گرفته است. در حال حاضر، اقدامات در نظر گرفته شده به منظور پیشگیری از آبله میمونی در سطح متوسط قرار دارد./دنیای اقتصاد

 

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      تبلیغات متنی