کد مطلب: 34149

سهام عدالت | سهام عدالت | سهام عدالت

تا آخر تیر حساب دارندگان سهام عدالت شارژ می‌شود | خبر مهم درباره واریز سود سهام عدالت جدید + جزییات

برای اولین بار در تاریخ سهام عدالت واریز سود در دولت سیزدهم سه مرحله‌ای شد.

تا آخر تیر حساب دارندگان سهام عدالت شارژ می‌شود | خبر مهم درباره واریز سود سهام عدالت جدید + جزییات

درحالی که طی سال‌های گذشته سود سهام عدالت طبق روال و در یک مرحله به حساب سهامداران واریز می‌شد، در سال ۱۴۰۲ مقرر شد تا سود در سه مرحله به حساب سهامداران واریز شود. در ابتدای زمستان ۱۴۰۲ مرحله اول، در میانه اسفند ۱۴۰۲ مرحله دوم واریز شد و قرار بود در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ مرحله سوم سود سهام عدالت به حساب سهامداران واریز شود. این اقدام دولت یک حرکت تاریخی در زمینه سهام عدالت بود. با این وجود واریز مرحله سوم سود سهام عدالت به سال ۱۴۰۳ موکول شد و سازمان بورس اعلام کرد به دلیل اینکه ۸شرکت نتوانسته‌اند سود خود را به حساب سازمان واریز کنند، واریز مرحله سوم سود سهام عدالت با تعویق همراه شده است.

سهام عدالت | برخورد با ۸شرکت متخلف به کجا رسید؟

پس از اینکه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نام ۸شرکت بزرگ را به عنوان شرکت‌هایی که هنوز سود سهام عدالت را به حساب سازمان واریز نکرده‌اند، اعلام کرد، وزیر اقتصاد با تاکید بر رسیدگی به این موضوع اعلام کرد که در صورت عدم پایبندی شرکت‌ها به تعهدات خود با آنها برخورد خواهد شد.

اکونگار در گزارشی نوشت: در ابتدای سال، وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس وعده دادند که مرحله سوم سود سهام عدالت در دوماهه ابتدایی سال واریز خواهد شد، اما با شروع ماه خرداد بازهم خبری از واریز سود نبود و اینبار احسان خاندوزی در روز اول خرداد به صورت جدی تاکید کرد که قبل از پایان خرداد سود به حساب سهامداران عدالت واریز خواهد شد.​

در هفته پایانی خردادماه، ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بر اساس پیگیری‌های انجام شده همچنان تعدادی از شرکت‌ها سود سهام عدالت را بصورت کامل پرداخت نکرده اند و فهرست و اطلاعات این شرکت‌ها را به کمیته تخلفات ارسال کردیم تا با آنها برخورد لازم صورت پذیرد.

چرایی عدم واریز سود مرحله سوم سهام عدالت

در اردیبهشت ماه سال جاری، مجید عشقی رئیس سازمان بورس در رسانه ملی گفت: مجموعه اتفاقاتی رخ داد که سبب شد برخی شرکت‌ها تخلفی داشته باشند و نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند. این شرکت‌ها اکثرا با کمبود نقدینگی مواجه هستند. ما هم توصیه کردیم باید سود سهام عدالت پرداخت شود. امیدواریم تا خرداد بتوانیم این سودها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم، البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.​

از سوی دیگر در روزهای پایانی اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت گفت: امیدواریم تا خرداد بتوانیم سودها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

درحالی که وزیر اقتصاد روز اول خرداد ۱۴۰۳ تاکید کرده بود که مرحله سوم سود سهام عدالت در پایان خرداد و قبل از پایان یافتن دولت سیزدهم پرداخت می‌شود، اما به نظر می‌رسد واریز سود به حساب سهامداران در هاله‌ای از ابهام بوده و این وعده هم به وعده‌های نافرجام وزارت اقتصاد و دولت سیزدهم بپیوندد./خبرآنلاین

سهام عدالت

اعلام زمان «واریز سود سهام عدالت» در تیرماه ۱۴۰۳

مبلغ سود سهام عدالت مرحله دوم که اسفند ۱۴۰۲ به حساب سهامداران واریز شد، بسیار کمتر از حد انتظار بود و دولت تصمیم گرفت مابه‌التفاوت مبلغ سود سهام عدالت را از شرکت‌های سهام عدالتی متخلف بستاند و به حساب مشمولین واریز کند. پس از آن برای اولین بار از واریز سود سهام عدالت مرحله سوم صحبت شد و مطابق آن وزیر اقتصاد گفت که مبلغ سود تا پایان خردادماه واریز خواهد شد.

حال که ۹ روز از پایان خردادماه گذشته است، خبری از واریز مرحله سوم سود سهام عدالت نیست. در خبرهای جدید آمده است که احتمالاً واریز مبلغ مابه‌التفاوت سود سهام عدالت مرحله دوم به دولت بعدی کیشده شود.

واریز سود سهام عدالت مرحله سوم به دولت کشیده می‌شود؟

چندی قبل عسگر توکلی، رئیس هیئت مدیره شرکت‌های تعاونی سهام عدالت گفته بود که واریز سود سهام عدالت سال ۱۴۰۱ حداکثر تا پایان هفته گذشته انجام می‌شود. اما این مهم اتفاق نیفتاد و حالا ولی‌الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار می‌گوید که برخی شرکت‌ها، سود سهام عدالت سال مالی ۱۴۰۱ را به صورت کامل واریز نکرده‌اند. وی در ادامه گفت:

«۴ شرکت ازجمله شرکت فجر انرژی خلیج فارس از برنامه افزایش سرمایه خبر داده و درخواست خود برای افزایش سرمایه را بر روی کانال کُدال ثبت کرده‌اند.»

به غیر از این شرکت، دو شرکت دیگر نیز که سود سهام عدالت در مرحله دوم را به طور کامل واریز نکرده، برنامه‌ای برای افزایش سرمایه ندارند. بر این اساس به محض اینکه سود مرحله سوم سهام عدالت به شکل کامل از سمت شرکت‌ها واریز شود، مجوزهای لازم از شورای عالی بورس برای واریز اخذ خواهد شد، اما تا زمان تکمیل این وجه نمی‌توانیم برای واریز مرحله سوم زمان دقیق اعلام کنیم.

هم‌اکنون که ۸ روز از تیر ۱۴۰۳ می‌گذرد، مشخص نیست که چه زمانی مبلغ سود سهام عدالت مرحله سوم به حساب مشمولین واریز می‌شود. اما چیزی که تاکنون مشهود است، سازمان بورس با همه وعده و وعیدها نتوانسته بر شرکت‌های سهام عدالتی فائق آید و اگر این مسئله ادامه‌دار باشد، شاید واریز سود به کلی منتفی شود. به هر حال چاره‌ای جز انتظار نیست، چر که اگر بنا باشد مبلغی واریز شود، احتمالاً در دولت چهاردهم خواهد بود.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت: به محض اینکه سود سهام عدالت به صورت کامل از سوی شرکت‌ها واریز شود مجوز لازم برای واریز آن اخذ خواهد شد.

ولی اله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: برخی از شرکت‌ها سود سهام عدالت مربوط به عملکرد مالی ۱۴۰۱ را به شکل کامل واریز نکرده‌اند و از این شرکت‌ها ۴ شرکت همچون فجر انرژی خلیج فارس اعلام کردند برنامه افزایش سرمایه دارند و درخواست خود برای افزایش سرمایه را هم بر روی سامانه کدال منتشر کردند.

وی بیان کرد: ۲ شرکت، سود سهام عدالت را به صورت کامل واریز نکرده‌اند و اعلامی هم درباره افزایش سرمایه نداشته‌اند./ساناپرس

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی