کد مطلب: 33121

سهام عدالت | ارزش سهام عدالت | سود سهام عدالت

خبر مهم برای سهام عدالتی ها | سهامداران حسابشان را چک کنند | ارزش سهام عدالت امروز 12 خرداد چقدر شد ؟

ارزش سهام عدالت 532 هزار تومانی امروز 12 خرداد 1403 به 8 میلیون و302 هزار و782 تومان رسید.

خبر مهم برای سهام عدالتی ها | سهامداران حسابشان را چک کنند | ارزش سهام عدالت امروز 12 خرداد چقدر شد ؟

​ امروز شنبه (12 خرداد 1403)، ارزش سهام عدالت 490 هزارتومانی با احتساب و اعمال تمام افزایش سرمایه های شرکت های بورسی در این سهام به 7 میلیون 761 هزار و 793 تومان رسید.

 شاخص کل بازار بورس نیز با 8153 واحد افزایش در ارتفاع 2.094.233 و شاخص هم  وزن در ارتفاع 684.731 واحدی قرار گرفته است. 

 ارزش معاملات امروز بازار بورس5066 میلیارد تومان بود که در نهایت ارزش کل بازار بورس را در رقم 7193 هزار میلیارد تومان قرار داد.  

بیشترین تاثیرگذاری بر شاخص بازار بورس از طریق نمادهای فملی،فولاد،فارس،شپنا،وبملت،شتران و بوعلی صورت گرفت و شاخص های آریا،مارون، هرمز،زاگرس،خاور،تجلی،کگهر بیشترین تاثیر را بر شاخص بازار فرابورس گذاشتند. اغلب نمادهای موجود در پرتفوی سهام عدالت در معاملات امروز با افزایش قیمت مواجه شدند.

ارزش سهام عدالت 490 هزار تومانی در 12 خرداد 1403

ارزش سهام عدالت 532 هزار تومانی در 12 خرداد 1403

پس از پایان معاملات امروز بازار بورس ایران (12 خرداد 1403) ارزش سهام عدالت 532 هزارتومانی دارندگان این سهام به 8 میلیون و 302 هزار و782 تومان رسید.

زمان اعطای سود سهام عدالت به جاماندگان 

اعطای سهام عدالت به جاماندگان که در تبصره دوم قانون بودجه ۱۴۰۱ دستگاه‌ها موظف به اجرای آن شدند، اما به دلایلی اجرای آن به سال ۱۴۰۲ موکول شد تا این که در برنامه بودجه ۱۴۰۲ در ماده ن احکام مرتبط با خصوصی سازی و واگذاری سهام دولتی، دولت موظف شد از محل سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی در بنگاه‌های قابل واگذاری قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی در سقف ردیف درآمدی ۳۱۰۵۰۰ نسبت به واگذاری سهام عدالت به کلیه جاماندگان مشمول دریافت این سهام، اقدام کند موضوعی که علی‌رغم تاکیدات قانون بودجه به سرانجام نرسید و بنابر وعده مسئولان بنا شد این موضوع تعیین تکلیف شود.

اما چرا برخلاف بند قانونی اعطای سهام عدالت به جاماندگان در سال ۱۴۰۲ اجرایی نشد؟ موضوعی که روز‌های آخر اسفندماه سال گذشته احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی در رابطه با آن مطرح کرده بود: با توجه به این که در مورد مبنای حقوقی سبد سهامی که باید به نومشمولان واگذار شود اختلافات حقوقی وجود داشت بنا شد ابتدا موانع حقوقی برداشته شود و بعد سبد سهام برای نومشمولان به تصویب برسد.

جاماندگان سهام عدالتی که حتی شناسایی آنها هم به گفته احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی در سال ۱۴۰۲ انجام شده است. او در این رابطه به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: نو مشمولان سهام عدالت شناسایی شدند و ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مورد تأیید قرار گرفتند.

حالا به تازگی باشگاه خبرنگاران جوان برای پیگیری از آخرین جزئیات اعطای سهام عدالت به جاماندگان به سراغ وزیر امور اقتصاد و دارایی احسان خاندوزی رفت و در این راستا اظهار کرد: باید ترتیبات جدید مصوبه این موضوع دوباره آماده شود یعنی اکنون باتوجه به این که حکم قانون بودجه امسال نسبت به بودجه ۱۴۰۲ متفاوت است باید مراحل آن در کمیسیون دولت طی شود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا بحث حقوقی میان وزارتخانه‌ها در این رابطه وجود دارد بیان کرد: امیدواریم این موضوع زودتر مرتفع شود.

پیش از این هم ابراهیم بازیان سرپرست سازمان خصوصی سازی به تازگی در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها در پاسخ به این پرسش که واگذاری سهام عدالت با مدل سال ٨۵ که طیف وسیعی از جامعه با مشکل دریافت سهام عدالت روبرو می‌شدند، تکرار خواهد شد؟ تاکید کرد: دولت هیچ تعهدی نسبت به واگذاری سهام به تمام مردم ندارد چراکه واگذاری سهام ناظر به وجود منابع است، اگر منابع اجازه دهد سیاست‌های دولت و در واقع سیاست مجموعه حاکمیت، این بحث را رقم می‌زند. تاکید می‌کنم که شرط هرگونه واگذاری دارایی منابع دولت است و براساس آن می‌توان در این باره سیاست‌گذاری کرد.

در نهایت باید گفت عدم اجرای بند قانونی اعطای سهام عدالت به جاماندگان فرصت را هم برای سودجویان فراهم کرده و برخی با یدک کشیدن کلید واژه ثبت نام برای سهام عدالت جاماندگان در حال کاسبی و پرکردن جیب خود هستند! در همین زمینه هم بار‌ها مسئولان تاکید داشتند که برای سهام عدالت ثبت نامی انجام نمی‌شود و افراد باید در این زمینه با هوشیاری عمل کنند. مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت هم با تاکید بر این موضوع به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در خصوص بحث جاماندگان سهام عدالت در حال حاضر هیچ گونه ثبت نامی برای مشمولان جدید وجود ندارد و اگر بنا باشد برای اعطای سهام عدالت به مشمولان جدید اقدامی صورت گیرد حتما توسط وزیر اقتصاد و مراجع ذی‌ربط اطلاع‌رسانی و مراحل و اقدامات مورد نیاز آن اعلام خواهد شد.

بورسی ها در سال ۱۴۰۳ چقدر سود سهام عدالت پرداخت کرده اند؟

در دومین هفته از اردیبهشت ماه سال جاری حاکی از آن است که ۱۲ ناشر سود جاری، سود سنواتی و حق تقدم یک میلیون و ۸۶ هزار و ۹۶ سهامدار را که شامل ۶۵۵ میلیارد و ۲۰۷ میلیون تومان می شود، به حساب سجامی سرمایه گذاران واریز کرده‌اند.

در هفته اول اردیبهشت ماه امسال نشان می‌دهد که در این بازه زمانی، ۹ ناشر سود جاری، سنواتی و حق تقدم ۷۵۶ هزار و ۸۱۰ سهامدار را که شامل ۲ هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان می شود را به حساب سجامی سرمایه گذاران واریز کرده‌اند.در هفته چهارم فروردین ماه، بیش از ۹۴۱ میلیارد تومان سود جاری، سنواتی و حق تقدم از طریق اطلاعات سامانه جامع اطلاعات مشتریان(سجام) واریز شد.

در سومین هفته از فروردین ماه سال جاری حاکی از آن است که ۱۷ ناشر سود جاری، سود سنواتی و حق تقدم یک میلیون و ۹۴۵ هزار و ۷۸۴ سهامدار را که شامل یک هزار و ۶۷۲ میلیارد ریال می شود را به حساب سجامی سرمایه گذاران واریز کرده‌اند.در مجموع در سال ۱۴۰۳، بیش از چهار هزار و ۱۸۲ میلیارد تومان سود به حساب سهامداران از طریق سامانه سجام واریز شده است.

رایگان بودن انتقال سهام عدالت متوفیان

همانطور که مطرح شد وراث متوفیان سهام عدالت از طریق شعب ۴ بانک و دفاتر ۴۴ کارگزاری منتخب در سراسر کشور از جمله بانک‌های «ملی، ملت، پارسیان و تجارت» و کارگزاری‌های منتخب از جمله «معاملات آرتان، توسعه فردا، آتیه، سهام پژوهان، دانایان پارس، آبتین استاک، توسعه اندیشه دانا، آرمان تدبیر نقش جهان، شاخص سهام، سهم آشنا، ساوآفرین، سرمایه‌گذاری ملی، آراد ایرانیان، فارابی، هامرز، آسمان، نماد شاهدان، آگاه، مبین سرمایه، مفید، نهایت نگر، پویان، هوشمند رابین، شهر، تدبیرگران فردا، کاریزما، اندیشه و بینش پیشرو، بازار سهام، ملل پویا، آرمون بورس، آپادانا، اقتصاد بیدار، خبرگان، کالای خاورمیانه، بانک سامان، رفاه، سپه، پاسارگاد، انصار، تجارت، ملت و پارسیان، ملی و کارآفرین» می‌توانند اقدامات مربوطه را پیش به شکل رایگان ببرند.

سال گذشته هم اعلام شده بود که وراث اگر اقدامات مربوطه برای تعیین تکلیف انتقال سهام متوفی خود را انجام دهند سود برای آنها واریز خواهد شد، اما بودند کسانی که سود برای آنها واریز نشد که در همین راستا به سراغ مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی محمد باغستانی رفتیم و او گفته بود: احتمالا گروهی که کارهای مربوطه برای انتقال سهام عدالت متوفیان خود را انجام دادند، اما سودی دریافت نکردند، این اقدامات را از طریق پیشخوان دولت انجام داده‌اند.

او افزود: مراجعی که برای انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث اعلام شد ۴۴ کارگزاری منتخب و شعب منتخب ۴ بانک بوده و بحث دفاتر پیشخوان مطرح نبود. جلساتی با قوه قضائیه در رابطه با دفاتر پیشخوان دولت داریم تا قوه قضائیه اطلاعات افراد را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بدهد و سپس ما نیز کار تقسیم و بعد پرداخت سود سهام را داشته باشیم.

او می‌گوید: البته برخی افراد هم به بخش‌های دیگر مانند کافی نت‌ها مراجعه کرده‌اند و به سبب این که این مسیر مصوب شورای عالی بورس نیست بر این اساس ما نمی‌توانیم خارج از چهارچوب مصوبه گام برداریم و اصلا این اطلاعات به دست ما نخواهد رسید. در نهایت باید گفت با قوه قضائیه در تعامل برای دریافت اطلاعات از بخش دفاتر پیشخوان دولت و پیگیر این مورد و رفع ابهامات این موضوع هستیم.

به تازگی برای پیگیری بیشتر و آخرین جزئیات از فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث، به سراغ مهدی حاجی وند دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت رفتیم و او با اشاره به نکاتی مطرح کرد: در اسفندماه جلسه‌ای از طرف سازمان بورس، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و سازمان بازرسی داشتیم تا این موضوع که مردم برای تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان باید به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند یا خیر، مشخص شود. اکنون این مورد در دست تعیین تکلیف است و امیدواریم سازمان بازرسی هر چه سریع‌تر در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: اما چیزی که باید تاکید شود این است که افراد برای تعیین سهام متوفیان خود می‌توانند به شعب بانک‌ها یا کارگزاری‌های منتخب اعلامی مراجعه کنند. امیدواریم که هماهنگی خوبی میان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، دفاتر پیشخوان و قوه قضاییه هم صورت گیرد تا افرادی که در این مدت از این مسیر هم اقدام کردند تعیین تکلیف شوند.

همچنین حاجی‌وند دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت تاکید کرد: نه تنها فرآیند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث بلکه تمام خدمات مربوط به سهام عدالت رایگان است.

او در نهایت اظهار کرد: تا پرداخت مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت هر فردی که انحصار وراثت متوفی خود را انجام دهد و فرآیند انتقال سهام را طی کند، می‌تواند به صورت یکجا و کامل سودها را دریافت کند.

واریز مرحله سوم سود سهام عدالت که رئیس سازمان بورس مجید عشقی در رابطه با زمان آن پیش از این در رسانه ملی گفته بود: امیدواریم تا خرداد بتوانیم سودها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

گفتنی است، بنابر آمار اعلامی بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار سهامدار سهام عدالت از سال ۱۳۸۴ فوت کرده‌اند که وراث آنها می‌توانند فرآیند انتقال سهام عدالت را انجام دهند.

کلیه حقوق برای روز 100 محفوظ بوده و استفاده از اخبار و قیمت ها با ذکر منبع و درج لینک مربوطه مجاز می‌باشد./اقتصادآنلاین

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی