کد مطلب: 32866

یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی | یارانه نقدی و کالابرگ

تصویب سیاست جدید واریز پرداخت یارانه نقدی در دوره مخبر | منتظر طرح کالابرگی جدید باشید

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تداوم اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در سال جاری خبر داد و گفت: روز گذشته جلسه‌ای با سرپرست ریاست جمهوری داشتیم تا فرایند آن را به شکل جدید طراحی و اجرایی کنیم، اما جزئیات آن هنوز نهایی نشده است.

تصویب سیاست جدید واریز پرداخت یارانه نقدی در دوره  مخبر | منتظر طرح کالابرگی جدید باشید

یارانه نقدی | وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تداوم اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در سال جاری خبر داد و گفت: روز گذشته جلسه‌ای با سرپرست ریاست جمهوری داشتیم تا فرایند آن را به شکل جدید طراحی و اجرایی کنیم، اما جزئیات آن هنوز نهایی نشده است.

سید صولت مرتضوی امروز یکشنبه ۶ خرداد در حاشیه هشتمین همایش ملی کار اظهار کرد: امسال این همایش ملی با چند دستور کار مانند کار شرافتمندانه، ایمنی و بهداشت کار، مشارکت ملی و مردمی در حوزه کار و رسیدگی به امور، رفاهیات و حقوق کارگران تشکیل شد. این مسائل به عنوان منشور کار در طول سال رصد می‌شود و به عنوان یک برنامه کاربردی در اجرای منویات مقام معظم رهبری که فرمودند حال کارگر بهبود یابد، به‌کار می‌گیریم.

وی افزود: یکی از سخنان مورد تاکید شهید رئیسی بر این امر بود که کارگاه و کارخانه‌ای تعطیل نشود. مساله دیگه که رئیس جمهور شهید به آن تاکید می‌کرد رشد اقتصادی بود که سال گذشته بعد از یک دهه رکورد شاهد رشد اقتصادی در کشور بودیم به طوری که صندوق بین‌المللی پول هم بر این مساله صحه گذاری کرده‌اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم رشد اقتصادی در کانال رشد ۸ درصدی حرکت کند، تاکید کرد: بحث دیگر مهار تورم و مدیریت نقدینگی است که در دستور کار دولتمردان قرار گرفته است.

مرتضوی درباره کالابرگ الکترونیکی گفت: جلسه‌ای با آقای مخبر داشتیم تا این فرآیند را به شکل جدید طراحی کرده و انجام دهیم. جزییات آن اعلام می‌شود؛ البته این طرح ادامه دارد و مورد تاکید رئیس جمهور بود، اما جزئیات آن هنوز به تایید نرسیده است. میزان بودجه و دهک‌بندی به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: برای این کار باید جلساتی با حضور سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت برگزار شود تا هماهنگی میان دستگاه‌ها بیشتر شود. در تداوم طرح کالابرگ الکترونیکی شکی نیست.

وزیر تعاون درباره ساخت مسکن کارگری گفت: جانشین قرارگاه مسکن کارگری منصوب شده و تعاونی‌های کارگری در حال تلاش هستند تا مسکن کارگری به نتیجه برسد./ایرنا

یارانه نقدی

استعلام دهک درآمدی خانوار-یارانه نقدی

استعلام دهک درآمدی خانوار را می‌توان با مراجعه به سامانه حمایت در آدرس hemayat.mcls.gov.ir انجام داد. اعتراض به عدم دریافت یارانه، درخواست بررسی دهک‌بندی درآمدی و ثبت‌نام دریافت یارانه را در همین سایت پیگیری کنید.

دهک‌بندی یا صدک‌بندی براساس آزمون وسع‌سنجی، دو بار در سال انجام می‌شود و پس از اتمام هر دوره تا شش‌ماه تغییری صورت نمی‌پذیرد. هر خانوار یک‌بار می‌تواند روی گزینه ثبت درخواست بررسی کلیک کرده و به عدم دریافت یارانه اعتراض کند.

اعتراض به عدم دریافت یارانه یا درخواست بررسی دهک‌بندی درآمدی، دلایل مختلفی دارد. به‌عنوان مثال خانواده‌ای اول سال خودرویشان را فروخته‌اند، اما سامانه حمایت، تا موعد به‌روزرسانی اول یعنی ماه شهریور هنوز آن‌ها را صاحب خودرو در نظر می‌گیرد. برعکس این اتفاق هم صادق است.

آزمون وسع‌سنجی از داده‌های بانکی هم کمک می‌گیرد، چون شبکه شاپرک قادر است براساس حجم تراکنش بانکی و دریافت وام یا سود بانکی، وضعیت اقتصادی خانواده را فاش کند. کد ملی از سامانه آنلاین و به‌روز اداره ثبت احوال استعلام می‌شود تا نکات دقیق دیگری به‌دست بیاید. وضعیت احتمالی سبد سهام، سفر خارجی اعضای خانوار و... را هم به این معیارها اضافه کنید، بعد معدل بگیرید و در فرمول بگذارید. قطعا متوجه هستید؛ بعید است کسی بتواند از این فیلتر سخت و موشکافانه قسر در برود نه؟

صدک‌بندی یارانه بر چه اساسی صورت می‌گیرد؟

صدک‌بندی دقت آزمون وسع‌سنجی را بالا می‌برد، اما خروجی اولین آزمون وسع‌سنجی در سال ۱۴۰۲، به‌گفته مسئولان قرار نبود به حذف مشمولان یارانه نقدی منجر شود. تنها کسانی از روش جدید صدک‌بندی یارانه دلچرکین خواهند بود که به دهک بالاتر رفته‌اند و حالا جزو جمعیت پنج میلیونی دهک ۱۰ یا پردرآمدها به‌حساب می‌آیند.

صدک‌بندی یارانه همچنین باعث جابجایی هفت میلیون نفر از جمعیت حدود ۸۰ میلیونی مشمولان یارانه نقدی، بین دهک‌های مختلف شده است.

صدک‌بندی یارانه معیارهای مختلف دارد؛ یکی از آن‌ها خودرو است. تعداد و نوع خودرو به نام سرپرست یا سایر اعضای خانوار، شش‌ماه یک‌بار به‌شکل سیستمی توسط پلیس راهور به سامانه رفاه ایرانیان ارسال می‌شود.

ساختار خانوار را جزو معیارهای تقریبا سخت و پیچیده صدک‌بندی یارانه می‌دانند. چون شاخص درآمد خانوار چهارنفره باید نسبت به خانوار دو نفره متفاوت باشد، مالکیت یک خودرو برای خانوار چهار نفره با مالکیت یک خودرو در خانوار دونفره یک‌جور محاسبه نمی‌شود. اطلاعات این بخش براساس خوداظهاری به‌دست می‌آید و کسی نمی‌تواند در آن دخل و تصرف کند مگر اینکه وجود یکی از بچه‌ها یا مرگ و فقدان را انکار کنید.

صدک‌بندی یارانه براساس تراکنش بانکی هم پیچیده به‌نظر می‌رسد. می‌گویند به طور تقریبی از ۱۰۰ میلیون تراکنش به بعد، به ازای هر ۵۰ میلیون تراکنش، صدک‌بندی خانوار به‌میزان یک‌صدم جابجا خواهد شد. شاید شما قضیه را جدی نگیرید، ولی همین معیار در نیمه دوم سال قبل باعث شد یک‌سری خانوار از دهک اول و دوم و سوم به دهک چهار تا هشت پرتاب شوند.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      تبلیغات متنی