کد مطلب: 32836

یارانه نقدی | یارانه نقدی خردادماه | واریز یارانه نقدی

نحوه پرداخت یارانه نقدی خرداد ماه تغییر کرد ؟ | واریز یارانه تشویقی ویژه برای این خانوار ها

تا قبل از تغییرات، فارغ از جایگاه و رتبه و دهک بندی، یارانه نقدی دقیقا در تاریخ ۲۱ هرماه به سرپرست هر خانوار داده می‌شد و این یارانه می‌توانست یا در قالب کالابرگ، خرج شود؛ یا مبلغ از طریق عابربانک ها به صورت پول نقد برداشت شود.

نحوه پرداخت یارانه نقدی خرداد ماه تغییر کرد ؟ | واریز یارانه تشویقی ویژه برای این خانوار ها

یارانه نقدی | برای ایجاد انگیزه مضاعف، سال گذشته دولت اعلام کرد یارانه دهک اول تا سوم، زودتر واریز خواهد شد. این تصمیم از آن جهت گرفته شد که این خانواده ها فرصت بیشتری برای تصمیم‌گیری داشته باشند.

تغییر زمان‌بندی پرداخت یارانه نقدی در بهمن سال گذشته اتفاق افتاد.

یارانه نقدی از سه ماه قبل با همین سبک و سیاق پرداخت شده است، ولی گروهی، به‌محض اینکه متوجه شدند روز ۲۱ ماه رسیده و خبری از یارانه نقدی نیست، دلهره گرفتند.

مطابق توضیحاتی که در ادامه داده می شود، تاریخ واریز برای هر گروه مشخص شده است:

مستمری کمینه امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور ؛ ۲۰م هر ماه واریز می‌شود.

یارانه نقدی و معیشتی خانوار دهک‌های ۱تا۳؛ ۲۵م هر ماه واریز می‌شود .

یارانه نقدی و معیشتی سایر خانوارها؛ ۳۰م هر ماه واریز می‌شود.

و در نهایت یارانه دارو و هزینه حمل و نقل و ذخیره سازی سوخت؛ از ابتدای هر ماه واریز خواهد شد.​

یارانه نقدی به‌ازای هر نفر واریز می‌شود. یارانه خانوار دهک اول، دوم و سوم که زیر پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند، نفری ۴۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

یارانه تشویقی هم به‌شکل اعتبار خرید برای این گروه منظور می‌شود که اگر از آن استفاده کنند یارانه هر نفر در خانوار دهک یک تا سه، به ۶۲۰ هزار تومان می‌رسد.​

خانوار دهک هشت و ۹ حتی در صورت استفاده از کالابرگ مستحق یارانه تشویقی شناخته نمی‌شود و هنمچنان به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان یارانه نقدی به حسابشان واریز می‌شود.

امسال پیش از شهریور میزان درآمد و حجم سرمایه خانوارها مورد بازبینی و ارزیابی مجدد قرار می‌گیرد و بخشی از خانوارها با افزایش ارزش ریالی اموال از فهرست یارانه بگیران حذف شده و بعضی هم ممکن است جابجایی دهک برای آنها اتفاق بیفتد.

استعلام دهک درآمدی خانوار را نیز می‌توان با مراجعه به سامانه حمایت در آدرس hemayat.mcls.gov.ir انجام داد.

اعتراض به عدم دریافت یارانه، درخواست بررسی دهک‌بندی درآمدی و ثبت‌نام دریافت یارانه را در همین سایت پیگیری کنید.

یارانه نقدی

یارانه نقدی | استعلام دهک درآمدی خانوار

استعلام دهک درآمدی خانوار را می‌توان با مراجعه به سامانه حمایت در آدرس hemayat.mcls.gov.ir انجام داد. اعتراض به عدم دریافت یارانه، درخواست بررسی دهک‌بندی درآمدی و ثبت‌نام دریافت یارانه را در همین سایت پیگیری کنید.

دهک‌بندی یا صدک‌بندی براساس آزمون وسع‌سنجی، دو بار در سال انجام می‌شود و پس از اتمام هر دوره تا شش‌ماه تغییری صورت نمی‌پذیرد. هر خانوار یک‌بار می‌تواند روی گزینه ثبت درخواست بررسی کلیک کرده و به عدم دریافت یارانه اعتراض کند.

اعتراض به عدم دریافت یارانه یا درخواست بررسی دهک‌بندی درآمدی، دلایل مختلفی دارد. به‌عنوان مثال خانواده‌ای اول سال خودرویشان را فروخته‌اند، اما سامانه حمایت، تا موعد به‌روزرسانی اول یعنی ماه شهریور هنوز آن‌ها را صاحب خودرو در نظر می‌گیرد. برعکس این اتفاق هم صادق است.

آزمون وسع‌سنجی از داده‌های بانکی هم کمک می‌گیرد، چون شبکه شاپرک قادر است براساس حجم تراکنش بانکی و دریافت وام یا سود بانکی، وضعیت اقتصادی خانواده را فاش کند. کد ملی از سامانه آنلاین و به‌روز اداره ثبت احوال استعلام می‌شود تا نکات دقیق دیگری به‌دست بیاید. وضعیت احتمالی سبد سهام، سفر خارجی اعضای خانوار و… را هم به این معیارها اضافه کنید، بعد معدل بگیرید و در فرمول بگذارید. قطعا متوجه هستید؛ بعید است کسی بتواند از این فیلتر سخت و موشکافانه قسر در برود نه؟

یارانه نقدی

صدک‌بندی یارانه نقدی بر چه اساسی صورت می‌گیرد؟

صدک‌بندی دقت آزمون وسع‌سنجی را بالا می‌برد، اما خروجی اولین آزمون وسع‌سنجی در سال ۱۴۰۲، به‌گفته مسئولان قرار نبود به حذف مشمولان یارانه نقدی منجر شود. تنها کسانی از روش جدید صدک‌بندی یارانه دلچرکین خواهند بود که به دهک بالاتر رفته‌اند و حالا جزو جمعیت پنج میلیونی دهک ۱۰ یا پردرآمدها به‌حساب می‌آیند.

صدک‌بندی یارانه همچنین باعث جابجایی هفت میلیون نفر از جمعیت حدود ۸۰ میلیونی مشمولان یارانه نقدی، بین دهک‌های مختلف شده است.

صدک‌بندی یارانه معیارهای مختلف دارد؛ یکی از آن‌ها خودرو است. تعداد و نوع خودرو به نام سرپرست یا سایر اعضای خانوار، شش‌ماه یک‌بار به‌شکل سیستمی توسط پلیس راهور به سامانه رفاه ایرانیان ارسال می‌شود.

ساختار خانوار را جزو معیارهای تقریبا سخت و پیچیده صدک‌بندی یارانه می‌دانند. چون شاخص درآمد خانوار چهارنفره باید نسبت به خانوار دو نفره متفاوت باشد، مالکیت یک خودرو برای خانوار چهار نفره با مالکیت یک خودرو در خانوار دونفره یک‌جور محاسبه نمی‌شود. اطلاعات این بخش براساس خوداظهاری به‌دست می‌آید و کسی نمی‌تواند در آن دخل و تصرف کند مگر اینکه وجود یکی از بچه‌ها یا مرگ و فقدان را انکار کنید.

صدک‌بندی یارانه براساس تراکنش بانکی هم پیچیده به‌نظر می‌رسد. می‌گویند به طور تقریبی از ۱۰۰ میلیون تراکنش به بعد، به ازای هر ۵۰ میلیون تراکنش، صدک‌بندی خانوار به‌میزان یک‌صدم جابجا خواهد شد. شاید شما قضیه را جدی نگیرید، ولی همین معیار در نیمه دوم سال قبل باعث شد یک‌سری خانوار از دهک اول و دوم و سوم به دهک چهار تا هشت پرتاب شوند.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      تبلیغات متنی