کد مطلب: 32693

یارانه نقدی | یارانه نقدی و معیشتی | یارانه نقدی جدید

یارانه نقدی ۴ برابر شد | واریزی مبلغ جدید یارانه نقدی و معیشتی دهک‌های ۴ تا ۹ | استعلام دریافت یارانه جدید در hemayat.mcls.gov.ir

دولت سیزدهم به ریاست شهید آیت الله سیدابراهیم رئیسی از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، پرداخت یارانه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را آغاز کرد که در مقایسه با آخرین پرداختی‌های یارانه نقدی و معیشتی در ابتدای دولت او، حدود چهار برابر افزایش داشت.

یارانه نقدی ۴ برابر شد | واریزی مبلغ  جدید یارانه نقدی و معیشتی دهک‌های ۴ تا ۹ | استعلام دریافت یارانه جدید در hemayat.mcls.gov.ir

 یارانه نقدی دهک‌های اول تا سوم ۲۵ هر ماه و یارانه نقدی و معیشتی سایر خانوار‌های مشمول، ۳۰ام هر ماه واریز می‌شود.

بر همین اساس و طبق جدول زمان‌بندی پرداخت یارانه‌ها، یارانه کمک معیشتی خانوار‌های دهک‌های اول تا سوم با مبلغ ۴۰۰ هزار تومان روز سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ پرداخت شد.

ضمن اینکه، یارانه دهک‌های چهارم تا نهم کل کشور که مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر است.

یارانه نقدی

جاماندگان یارانه  نقدی ۳۰۰ هزار تومانی چه کسانی هستند؟

با وجود واریز یارانه دهک‌های ۴ تا ۹ هنوز هم هستند خانواده‌هایی که از دریافت این کمک معیشتی دولت جا مانده‌اند. طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، این افراد می‌توانند با مراجعه به سامانه رفاه ایرانیان به نشانی https://refahdb.mcls.gov.ir/ نسبت به ثبت‌نام و یا اعتراض به عدم دریافت یارانه اقدام کنند.

دلایل عدم دریافت یارانه نقدی و معیشتی:

دلایل مختلفی می‌تواند برای عدم دریافت یارانه توسط خانوار‌ها وجود داشته باشد. برخی از این دلایل عبارتند از:

ثبت نام نکردن در سامانه رفاه ایرانیان: اولین قدم برای دریافت یارانه، ثبت نام در سامانه رفاه ایرانیان است. خانوار‌هایی که تاکنون در این سامانه ثبت نام نکرده باشند، یارانه‌ای دریافت نخواهند کرد.

عدم تطابق اطلاعات: اطلاعات خانوار در سامانه رفاه ایرانیان باید با اطلاعات واقعی آن‌ها مطابقت داشته باشد. در غیر این صورت، یارانه به آن‌ها تعلق نخواهد گرفت.

تغییر در وضعیت خانوار: هرگونه تغییر در وضعیت خانوار مانند ازدواج، فوت عضو خانواده، طلاق و یا تولد فرزند باید در سامانه رفاه ایرانیان ثبت شود. در غیر این صورت، ممکن است یارانه به خانوار تعلق نگیرد.

در توضیح چیستی سامانه جدید حمایت دهک بندی یارانه باید گفت، این سامانه، از سوی دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه اندازی شده تا خدمات مربوط به مواردی چون یارانه، استعلام دهک بندی و مشاهده شناسنامه اقتصادی خانوار، همچنین، درخواست بررسی در خصوص اعتراض به دهک بندی را به صورت غیر حضوری، به شهروندان، ارائه دهد.

سامانه جدید حمایت دهک بندی یارانه، با جستجوی آدرس hemayat.mcls.gov.ir، در اختیار شهروندان خواهد بود و تنها، سرپرستان خانواری که در این سایت، از حساب کاربری برخوردارند می توانند، نسبت به ورود به پورتال شخصی و استفاده از امکانات سامانه، اقدام کنند.

لذا ضروری است، تمامی سرپرستان خانوار، از نحوه ورود و ثبت نام در سامانه جدید حمایت دهک بندی hemayat.mcls.gov.ir مطلع باشند که این موارد، در تیترهای بعدی مقاله حقوقی دینا، ضمن ارائه راهنمای تصویری، بررسی و توضیح داده شده اند.

یارانه نقدی

نحوه ورود در سامانه حمایت دهک بندی با کد ملی

برای ورود در سایت حمایت معیشتی جاماندگان داوطلبان باید مراحل زیر را انجام دهند:

۱. ورود به سامانه حمایت به نشانی hemayat.mcls.gov.ir

۲. انتخاب گزینه «ورود به سامانه»

۳. نمایش پنجره ورود به سامانه حمایت معیشتی

۴. ثبت اطلاعات مربوط به کد ملی سرپرست خانواده و در کادر دوم شماره حساب واریز یارانه

اگر یارانه اصلی را ماهانه دریافت می‌کنید، اما موفق به انجام مراحل ثبت نام یارانه نشده‌اید، شماره حساب یارانه‌ خود را در این قسمت ثبت کنید. اما اگر حتی یارانه شما هم از چند سال پیش قطع شده، شماره حسابی که قبلا یارانه معیشتی به آن واریز می شد را وارد کنید. با تکمیل اطلاعات، شما در وضعیت «خانواده تک نفره» یا «خانواده چند نفره» قرار خواید گرفت.

چنانچه با شخص دیگری از اعضای خانواده زندگی نمی‌کنید و سرپرستی خانواده با خودتان است، باید تیک “گزینه خانواده تک نفره” را انتخاب کنید.

۵. وارد کردن کد امنیتی و انتخاب گزینه ورود

۶. تکمیل رضایت نامه‌ دسترسی به اطلاعات دارایی و مالی خانواده‌

۷. پایان مراحل ثبت نام در سامانه/مشورت

می‌توانید با شماره گیری یک کد دستوری با تلفن همراه خود، از وضعیت دهک‌بندی خود مطلع شوید. با شماره‌ای که به نام خودتان است، کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* را شماره گیری کنید و از دهک خانوار خود، مطلع شوید.

خانوار‌ها برای اطلاع از آخرین وضعیت دهک بندی خود می‌توانند به سامانه حمایت به نشانی https://hemayat.mcls.gov.ir/ مراجعه کنند.

یارانه نقدی

یارانه نقدی ۴ برابر شد

دولت سیزدهم به ریاست شهید آیت الله سیدابراهیم رئیسی از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، پرداخت یارانه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را آغاز کرد که در مقایسه با آخرین پرداختی‌های یارانه نقدی و معیشتی در ابتدای دولت او، حدود چهار برابر افزایش داشت.

به گزارش ایسنا، یارانه نقدی راهکاری بود که دولت دهم به ریاست محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۹ در پیش گرفت و به حساب سرپرستان خانوار ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر عضو واریز کرد. در حالی که در زمان دولت احمدی‌نژاد، قیمت دلار حدود هزار تومان بود، ارزش یارانه‌ای که او پرداخت می‌کرد هم حدود ۴۵ دلار بود اما به‌مرور و با افزایش تورم و افزایش نرخ دلار به ۳۰۰۰ تومان، زمانی که دولت را تحویل حسن روحانی می‌داد، ارزش یارانه‌ای که پرداخت می‌شد، به حدود ۱۴ دلار کاهش یافت.

البته تا پایان دولت دوازدهم، لیست یارانه‌بگیران به‌صورت محسوسی تغییر نکرده و غربالگری موثری نشد؛ به طوری که همواره حدود ۹۵ درصد از ایرانی‌ها در جمع یارانه‌بگیران ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی قرار داشته‌اند و با وجود چالش‌های بسیاری که از سوی مجلس، کارشناسان و حتی مسئولان دولتی برای غربالگری یارانه‌بگیران وجود داشت، این هزینه برای سال‌ها به دوش دولت بود.

با وجود این به دلیل اینکه قیمت بنزین در سال ۱۳۹۸ افزایش یافت، دولت پرداخت یارانه معیشتی بنزین را هم آغاز کرد، مبلغ یارانه معیشتی برای خانوارها به تناسب تعداد اعضا متفاوت بود؛ به طوری که برای خانوار یک نفره ۵۵ هزار، دو نفره ۱۰۳ هزار، سه نفره ۱۳۸ هزار، چهار نفره ۱۷۲ هزار و پنج نفره و بالاتر ۲۰۵ هزار تومان در هر ماه پرداخت می‌شد از این رو مبلغ یارانه به حدود ۱۰۰ هزار تومان رسید. البته یارانه معیشتی برای خانوارهای کم‌بضاعت پرداخت می‌شد تا جایی که در آخرین یارانه بنزینی دولت دوازدهم، خانوارهای مشمول دریافت یارانه معیشتی بیش از ۱۹ میلیون و ۷۶۸ هزار نفر بودند. 

همچنین در حالی که دولت یازدهم که در شعارهای انتخاباتی خود بارها از حذف یارانه پردرآمدها و پرداخت هدفمند یارانه‌های نقدی سخن گفته بود در عمل به نتیجه‌ای نرسید و حتی زمانی که ثبت‌نام مجدد را برای متقاضیان در نظر گرفت در نهایت بازهم بیش از ۷۰ و چند میلیون نفر ثبت نام کردند و بعد از آن با وجود تکلیف‌های قانون بودجه در چند سال برای حذف سه دهک بالای درآمدی باز هم دولت اقدام جدی انجام نداد و به بهانه این‌که حذف یارانه‌بگیران ممکن است تبعات اجتماعی داشته و افراد نیازمند نیز در بین آنها حذف و آسیب ببینند از غربالگری دست کشید.

در دولت یازدهم و اولین دوره حسن روحانی، نرخ دلار با افزایش هزار تومانی همراه بود و به ۴۰۰۰ تومان رسید؛ اما در پایان دوره دوم ریاست جمهوری حسن روحانی، دلار با افزایش سرسام‌آور به ۲۷ هزار تومان رسیده که بدین‌ترتیب ارزش دلاری یارانه‌های نقدی هم کاهش یافت و در بهترین حالت به سه دلار رسید.

دولت سیزدهم برای یارانه‌ها چه کرد؟

با آغاز دولت سیزدهم به ریاست شهید جمهور سید ابراهیم رئیسی، مبلغ یارانه‌های نقدی ثابت بود تا اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ که مبلغ یارانه نقدی و معیشتی به ۳۰۰ هزار تومان برای دهک‌های چهارم تا نهم و مبلغ ۴۰۰ هزار تومان برای دهک‌های اول تا سوم رسید و در واقع این مبلغ با افزایش یارانه در سال ۱۴۰۱، حدود هشت برابر افزایش یافت. 

بر اساس آمار رسمی منتشرشده از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها که مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود به آن اشاره کرده است، از ابتدای پرداخت یارانه نقدی تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ که یارانه ۳۰۰ هزار تومانی و ۴۰۰ هزار تومانی برای دهک‌های مختلف در نظر گرفته شد، در هر سال دولت حدود ۴۱ هزار میلیارد تومان از منابع خود را صرف پرداخت یارانه نقدی مردم می‌کرد. همچنین دولت سیزدهم فقط در سال ۱۴۰۱ بابت پرداخت یارانه نقدی به مردم حدود ۷۳۸ هزار میلیارد تومان هزینه کرد.

 

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      تبلیغات متنی