کد مطلب: 31797

تعطیلی شنبه ها | تعطیلی شنبه ها در ایران | زمان اجرای تعطیلی شنبه ها

خبر فوری وزیر رئیسی درباره اجرای تعطیلی شنبه ها | تعطیلات آخر هفته کارگران و کارمندان دو روز شد ؟ | جزئیات تغییر ساعت‌ در سال ۱۴۰۳

پس از کش و قوس های فراوان بالاخره خبرهای جدیدی در خصوص احتمال تصویب شدن تعطیلی شنبه ها و دو روز شدن تعطیلات آخر هفته منتشر شد.

خبر فوری وزیر رئیسی درباره اجرای تعطیلی شنبه ها | تعطیلات آخر هفته کارگران و کارمندان دو روز شد ؟ | جزئیات تغییر ساعت‌ در سال ۱۴۰۳

خبرهای جدید و جنجالی از تصویب تعطیلی آخر هفته به دو روز توسط مجلس در فضای مجازی وایرال شده است. حال اینکه تعطیلی شنبه ها باشد یا پنجشنبه ها، هنوز مشخص نیست. امروز خبر جدیدی درباره احتمال تعطیلی شنبه ها از سوی اعلام شده است که جزئیات تعطیلی شنبه ها را در ادامه با هم می خوانیم.

خبر مهم درباره تغییر ساعت‌ در ابتدای سال ۱۴۰۳ و تعطیلی شنبه ها

وزیر ارتباطات گفت: در موضوع تغییر ساعت‌های گوشی در ابتدای سال، با نهادهای جهانی متولی رایزنی کردیم؛ وزارت ارتباطات وظیفه خود را در این زمینه انجام داده است. امیدواریم تجربه سال گذشته در سال جدید تکرار نشود.

جزئیات تازه از تعطیلی شنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها

آخرین اخبار و جزئیات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته، تعطیلی شنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها و تغییر ساعت کاری اعلام شد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تغییر ساعت کاری توضیحاتی ارائه کرد.

احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت درباره تغییر ساعت کار رسمی اظهار کرد: دولت برنامه‌ای برای تدوین لایحه تغییر ساعت کار رسمی کشور ندارد. بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، دولت این اختیار را دارد که ساعت دستگاه‌های زیر مجموعه خود را به گونه‌ای تنظیم کند که استفاده بهینه از انرژی محقق شود.

خاندوزی افزود: بررسی‌های وزارت نیرو نشان می‌دهد که در فصل گرم پارسال، تغییر ساعت اداری در حوزه مجموعه‌های زیر نظر دولت و نهاد‌های عمومی، صرفه‌جویی ۸۵۰ مگاواتی در مصرف برق کشور را به همراه داشته که این عدد معادل میزان تولید سه نیروگاه است.

تعطیلی شنبه ها

سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: با توجه به اثربخش بودن این سیاست، در سال آینده نیز دولت از این ظرفیت برای کاهش مصرف انرژی استفاده خواهد کرد.

گودرزی، نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی: در صورتی که لایحه قانون مدیریت خدمات کشوری در صحن مجلس رای بیاورد، تصمیم‌گیری درباره اینکه دومین روز تعطیل، پنجشنبه باشد یا شنبه، بر عهده دولت قرار می‌گیرد.

عباس گودرزی با اشاره به موافقت مجلس با تقاضای اولویت بررسی لایحه اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری که درباره کاهش ساعت کاری کارمندان دولت و همچنین تعطیلی ۲ روز در هفته آنها است، گفت: با توجه به اینکه این لایحه ماه‌ها قبل در کمیسیون اجتماعی به تصویب رسیده بود، رسیدگی به آن در صحن در نوبت قرار گرفته بود اما در آخرین جلسه صحن در روز دوشنبه ۹ بهمن نمایندگان مجلس بر اساس تبصره یک ماده ۱۰۰ آئین نامه داخلی مجلس به اولویت این لایحه رای دادند؛ به این ترتیب در اولین جلسه رسمی بعدی مجلس رسیدگی به این موضوع در دستور کار صحن مجلس قرار خواهد داشت.

وی درباره پیش بینی‌اش از تصمیم صحن مجلس نسبت به تقلیل ساعات کاری از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت و همچنین افزایش تعطیلات از یک روز به دو روز در هفته گفت: به نظرم قطعاً گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری رای می‌آورد.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی همچنین درباره تصمیم گیری در خصوص انتخاب دومین روز تعطیل تاتکید کرد: در صورت تصویب لایحه در صحن مجلس، تصمیم‌گیری درباره اینکه دومین روز تعطیل پنجشنبه باشد یا شنبه بر عهده دولت قرار می‌گیرد.

انجمن اقتصاد ایران ضمن حمایت از مطالبه اتاق‌های بازرگانی و فعالان بخش خصوصی برای تعطیلی شنبه‌ها به جای پنج‌شنبه‌ها، به حداکثر رساندن روزهای کاری هفته بین کشور ایران و کشورهای دنیا را فراهم‌سازی محیط، پیش‌نیاز و لازمه توسعه و مراودات بین‌المللی در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، بانکی، انرژی، گردشگری، علمی، تسهیل تجارت و روابط گمرکی و ارزآوری می‌داند.

این امر باعث کاهش هزینه‌های مبادله و زیان اقتصادی تعطیلات، مبادله‌پذیر کردن بیشتر خدمات، کاهش انزوا، افزایش بهره‌وری و فراهم‌سازی زمینه‌های پیشرفت به واسطه ارتباط موثرتر در آینده پیش‌رو با دنیا است؛ با تبعیت از آموزه‌های دانش اقتصاد تاکید می‌شود افزایش روزهای کاری مشترک با دنیا اثرات سرریز مثبت متعدد از جمله هماهنگی زمانی ارتباطات اقشار جامعه همچون صنعتگران، سرمایه‌گذاران، صادرکنندگان، واردکنندگان و کلیه بازیگران بخش خصوصی و بنگاه‌ها، دانشگاهیان، نیروی‌کار، دستگاه‌های دولتی و در رأس آن دیپلماسی خارجی، بانک‌ها و همچنین همراهی بیشتر با تغییر و تحول اقتصادی دنیا و عقب‌نماندن، دسترسی بیشتر به بازارهای جهانی، بین‌المللی شدن بازارها از جمله بازار سرمایه و بورس را به همراه دارد.

این انجمن از مجلس و سایر نهاد‌های تصمیم‌گیر درخواست کرد با تعطیلی شنبه‌ها، روزهای کاری مشترک با دنیا به جای سه روز به چهار روز در هفته افزایش یابد؛ گرچه حالت بهینه ۵روز مشترک کاری است، اما با توجه به ملاحظات مذهبی به حداقل ۴ روز مشترک باید اکتفا کرد تا زمینه پیشرفت کشور را فراهم آورد.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه امروز کمیسیون اجتماعی با کاهش ساعت کار اداری از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت در هفته و تعطیلی روز شنبه موافقت شد.

تعطیلی پنجشنبه‌ها از کی اجرا میشود؟ آیا شنبه ها تعطیل میشود؟ اینها سوالات رایجی است که به دلیل انتشار اخبار جدید پرسیده می شود. گاه گفته می شود پنج شنبه ها تعطیل می شود و گاه از تعطیلی شنبه ها می گویند. بالاخره جریان تعطیلات آخر هفته چیست؟ آخرین خبر از تعطیلی شنبه‌ها به کجا رسید؟ 

حسین گودرزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری (تغییر ساعت کاری و تعطیلی پنجشنبه)، گفت: رسیدگی به لایحه مذکور در دستورکار اعضای کمیسیون اجتماعی در جلسه اخیر قرار داشت که اعضا با اکثریت آرا با کلیات این لایحه موافقت کردند.

سوالات رایج درباره تعطیلی شنبه ها

برخی میپرسند: تعطیلی شنبه‌ها شامل بانک‌ها میشود؟ آیا تعطیلی شنبه‌ها شامل مدارس میشود؟ در پاسخ این سوالات باید گفت هنوز مشخص نیست جزییات تعطیلی شنبه ها چگونه است اما همانطور که الان مدارس پنج شنبه و جمعه تعطیل است، آن زمان به جای پنج شنبه، شنبه ها تعطیل است. درباره بانک ها نمی توان نظر دقیق داد.

منبع: ایرنا
آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی