کد مطلب: 31283

تعطیلی شنبه ها | تعطیلی شنبه ها در ایران | زمان اجرای تعطیلی شنبه ها

خبر فوری دولت درباره تعطیلی شنبه ها از 23 دی | نحوه اجرای تعطیلی شنبه ها برای مدارس، بانک ها و کارگران

رئیس سازمان اداری و استخدامی خبر تازه و مهمی درخصوص تصویب تعطیلی شنبه ها داد.

خبر فوری دولت درباره تعطیلی شنبه ها از 23 دی | نحوه اجرای تعطیلی شنبه ها برای مدارس، بانک ها و کارگران

از ماه ها قبل خبرهایی درباره افزایش تعطیلات پایان هفته در فضای مجازی منتشر شده بود. حال اینکه تعطیلی شنبه ها باشد یا پنجشنبه ها، هنوز مشخص نیست. امروز خبر جدیدی درباره احتمال تعطیلی شنبه ها از سوی اعلام شده است که جزئیات تعطیلی شنبه ها را در ادامه با هم می خوانیم.

رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: جمعه‌ها طبق قانون اساسی تعطیل است ولی اینکه شنبه‌ها یا پنج‌شنبه‌ها تعطیل باشد در اختیار هیئت وزیران است.

به گزارش ایسنا، میثم لطیفی صبح امروز -چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲- در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه در کنار جمعه‌ها اظهار کرد: در تهران قانون این اجازه را داده که پنج روز کاری داشته باشیم اما درقانون خدمات کشوری آمده که کارکنان دولت در شهرستان‌ها باید ۶ روز کاری به سر کاربروند.

وی همچنین بیان کرد: در قانون چیزی در مورد روز تعطیل نیامده است. جمعه طبق قانون اساسی تعطیل است ولی اینکه شنبه یا پنج‌شنبه تعطیل باشد در اختیار هیئت وزیران است اما اگر در مجلس تصمیمی بگیرند و قانونی بگذارند ما مکلف هستیم که تبعیت کنیم.

تعطیلی شنبه ها به‌جای پنج‌شنبه

انجمن اقتصاد ایران ضمن حمایت از مطالبه اتاق‌های بازرگانی و فعالان بخش خصوصی برای تعطیلی شنبه‌ها به جای پنج‌شنبه‌ها، به حداکثر رساندن روزهای کاری هفته بین کشور ایران و کشورهای دنیا را فراهم‌سازی محیط، پیش‌نیاز و لازمه توسعه و مراودات بین‌المللی در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، بانکی، انرژی، گردشگری، علمی، تسهیل تجارت و روابط گمرکی و ارزآوری می‌داند.

این امر باعث کاهش هزینه‌های مبادله و زیان اقتصادی تعطیلات، مبادله‌پذیر کردن بیشتر خدمات، کاهش انزوا، افزایش بهره‌وری و فراهم‌سازی زمینه‌های پیشرفت به واسطه ارتباط موثرتر در آینده پیش‌رو با دنیا است؛ با تبعیت از آموزه‌های دانش اقتصاد تاکید می‌شود افزایش روزهای کاری مشترک با دنیا اثرات سرریز مثبت متعدد از جمله هماهنگی زمانی ارتباطات اقشار جامعه همچون صنعتگران، سرمایه‌گذاران، صادرکنندگان، واردکنندگان و کلیه بازیگران بخش خصوصی و بنگاه‌ها، دانشگاهیان، نیروی‌کار، دستگاه‌های دولتی و در رأس آن دیپلماسی خارجی، بانک‌ها و همچنین همراهی بیشتر با تغییر و تحول اقتصادی دنیا و عقب‌نماندن، دسترسی بیشتر به بازارهای جهانی، بین‌المللی شدن بازارها از جمله بازار سرمایه و بورس را به همراه دارد.

این انجمن از مجلس و سایر نهاد‌های تصمیم‌گیر درخواست کرد با تعطیلی شنبه‌ها، روزهای کاری مشترک با دنیا به جای سه روز به چهار روز در هفته افزایش یابد؛ گرچه حالت بهینه ۵روز مشترک کاری است، اما با توجه به ملاحظات مذهبی به حداقل ۴ روز مشترک باید اکتفا کرد تا زمینه پیشرفت کشور را فراهم آورد.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه امروز کمیسیون اجتماعی با کاهش ساعت کار اداری از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت در هفته و تعطیلی روز شنبه موافقت شد.

تعطیلی پنجشنبه‌ها از کی اجرا میشود؟ آیا شنبه ها تعطیل میشود؟ اینها سوالات رایجی است که به دلیل انتشار اخبار جدید پرسیده می شود. گاه گفته می شود پنج شنبه ها تعطیل می شود و گاه از تعطیلی شنبه ها می گویند. بالاخره جریان تعطیلات آخر هفته چیست؟ آخرین خبر از تعطیلی شنبه‌ها به کجا رسید؟ 

حسین گودرزی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری (تغییر ساعت کاری و تعطیلی پنجشنبه)، گفت: رسیدگی به لایحه مذکور در دستورکار اعضای کمیسیون اجتماعی در جلسه اخیر قرار داشت که اعضا با اکثریت آرا با کلیات این لایحه موافقت کردند.

تعطیلی شنبه ها

کاهش ساعت کاری کارکنان و تعطیلی شنبه ها

وی با بیان اینکه اعضای کمیسیون با کاهش ساعت کاری کارکنان دولت در طول هفته و ۲ روز تعطیلی آخر هفته موافقت کرده‌اند، گفت: درباره اینکه میزان کاهش ساعت کاری کارکنان دولت چه میزان باشد و تعطیلی آخر هفته در روز پنج‌شنبه یا شنبه باشد تصمیم‌گیری نشده است؛ چرا که در لایحه دولت روز‌های پنج‌شنبه پیشنهاد شده، اما نمایندگان نیز طرحی دارند که در آن تعطیلی شنبه‌ها مطرح شده است.

پیشنهاد تعطیلی شنبه به جای پنج شنبه

آیا شنبه ها تعطیل میشود؟ به نظر می رسد مجلس به دنبال آن است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره طرح نمایندگان، گفت: در این طرح شنبه‌ها به‌جای پنج‌شنبه‌ها پیشنهاد شده، چرا که با توجه به اینکه بازار‌های جهانی در روز‌های شنبه و یکشنبه تعطیل است و، چون پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها در کشور ما تعطیل است، لذا با این شرایط عملاً ۴ روز ارتباطات اقتصادی ما با دنیا دچار مشکل می‌شود.

نماینده درود و ازنا در مجلس در توضیح هدف مجلس و دولت از تعطیلی ۲ روزه آخر هفته، گفت: ایجاد اوقات فراغت برای خانواده و فراهم شدن شرایط برای سفر‌های کوتاه مدت به منظور رونق گردشگری و ایجاد نشاط در خانواده‌ها از جمله اهداف تعطیلات ۲ روزه آخر هفته است.

سوالات رایج درباره تعطیلی شنبه ها

برخی میپرسند: تعطیلی شنبه‌ها شامل بانک‌ها میشود؟ آیا تعطیلی شنبه‌ها شامل مدارس میشود؟ در پاسخ این سوالات باید گفت هنوز مشخص نیست جزییات تعطیلی شنبه ها چگونه است اما همانطور که الان مدارس پنج شنبه و جمعه تعطیل است، آن زمان به جای پنج شنبه، شنبه ها تعطیل است. درباره بانک ها نمی توان نظر دقیق داد.

متن تعطیلی شنبه ها و پنجشنبه ها و تغییر ساعت کاری

متن لایحه تغییر ساعت کاری و تعطیلی پنجشنبه به شرح ذیل است:

لایحه اصلاح ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری

ماده واحده- ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب ۱۳۸۶- به صورت زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۸۷- ساعات کار کارمندان دولت چهل و دو ساعت و سی دقیقه در هفته است و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیئت وزیران تعیین می‌گردد. تغییر ساعت کارمندان با رعایت سقف مذکور و در چهارچوب ضوابط پیشنهادی سازمان اداری و استخدامی کشور که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، بر عهده دستگاه ذی‌ربط می‌باشد. میزان ساعات تدریس معلمان و اعضای هیئت علمی از ساعات موظف، در طرح‌های طبقه بندی مشاغل ذیربط تعیین خواهد شد.

تبصره ۱- کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرایی ساعات کار خود را تا یک چهارم ساعت کار روزانه (حداکثر (۱۰) ساعت) تقلیل دهند. میزان حقوق و مزایا، نحوه محاسبه سوابق خدمت این قبیل کارمندان متناسب با ساعات کار آنان تعیین خواهد شد.

تبصره ۲- دستگاه‌های اجرایی می‌توانند در موارد خاص با موافقت هیئت وزیران و رعایت سقف ساعات کار با توجه به شرایط جغرافیایی و منطقه‌ای و فصلی ساعات کار خود را به ترتیب دیگری تنظیم نمایند.

تبصره ۳- متناسب با تغییرات فناوری و در شرایط اضطرار و بحران نظیر آلودگی هوا، کمبود انرژی، وقوع حوادث غیرمترقبه، شیوع بیماری‌های فراگیر و یا در ایام خاص نظیر ماه مبارک رمضان، به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیئت وزیران، ساعت کار و نحوه ارائه خدمت کارمندان، فارغ از سقف مذکور در این ماده تعیین می‌شود.

تبصره ۴- همه دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی، به استثنای بخش عملیاتی مراکز و واحد‌های خدمت‌رسان نظیر واحد‌های ذی‌ربط بهزیستی، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی- درمانی، اماکن ورزشی و واحد‌های نظامی، انتظامی و امنیتی موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته تنظیم نمایند.

تبصره ۵- در همه قوانین و مقرراتی که از مبنای چهل و چهار ساعت کار در هفته و یکصد و هفتاد و شش ساعت کار در ماه استفاده شده است، از تاریخ ابلاغ این قانون به ترتیب به چهل و دو ساعت و سی دقیقه کار در هفته و یکصد و هفتاد ساعت کار در ماه اصلاح می‌شود.

ولی اسماعیلی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، گفت: کلیات لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز در کمیسیون اجتماعی به تصویب رسید. اما در خصوص اینکه تعطیلی روز پنج‌شنبه‌ باشد یا شنبه تصمیم‌گیری نشد. قرار شد در جلسه آتی کمیسیون اجتماعی در خصوص اینکه پنج‌شنبه‌ یا شنبه تعطیل باشد، تصمیم‌گیری شود.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بر اساس تصمیم کمیسیون اجتماعی افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز به تصویب رسید. در کمیسیون اجتماعی از اتاق تعاون و بازرگانی دعوت کردیم تا در صورت تغییر روز تعطیلی از پنج‌شنبه‌ به شنبه منطق علمی و استدلال قوی داشته باشیم تا از این موضوع در صحن مجلس دفاع کنیم.

او در خصوص ساعت کاری کارمندان در صورت افزایش تعطیلات آخر هفته، اظهار کرد: طبق لایحه دولت ساعت کار اداری در طول هفته یک ساعت و نیم کم می‌شود.

اما پیشنهادهایی در کمیسیون اجتماعی برای کاهش ساعت کاری در هفته به ۴۰ ساعت وجود دارد که هنوز بررسی نشده است. همچنین کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: کلیات لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در کمیسیون اجتماعی مجلس به تصویب رسیده و بر اساس ماده واحده آن ساعت اداری باید کم شود.

منبع: ايسنا
آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی