کد مطلب: 32126

فطریه | مبلغ فطریه | فطریه سال ۱۴۰۳ | مبلغ فطریه ۱۴۰۳

فوری/ مبلغ فطریه و زکات ۱۴۰۳ رهبری و مراجع تقلید اعلام شد | زکات فطره ۱۴۰۳ در این شهر 550 هزار شد + ۳ استفتاء رهبری درباره زکات فطریه

مبلغ زکات فطریه و کفاره در سال 1403 از سوی مراجع تقلید اعلام شد.

فوری/ مبلغ فطریه و زکات ۱۴۰۳ رهبری و مراجع تقلید اعلام شد | زکات فطره ۱۴۰۳ در این شهر 550 هزار شد + ۳ استفتاء رهبری درباره زکات فطریه

مبلغ زکات فطریه از سوی مراجع و رهبری اعلام شد.

فطریه امسال از سوی رهبر انقلاب اعلام شد

میزان فطریه رمضان ۱۴۴۵ از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب اعلام شد.

دفتر رهبر معظم انقلاب میزان فطریه سال 1445 را به شرح زیر اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، میزان فطریه قیمت گندم برای هر نفر 65 هزار تومان (شصت و پنج هزار تومان) و قیمت برنج برای هر نفر 180 هزار تومان (یکصد و هشتاد هزار تومان) است.

همچنین لیست وجوهات شرعی که از سوی دفتر معظم له اعلام شده، به این شرح است:

یک سال نماز قضا: هشت میلیون تومان

یک ماه روزه: چهار میلیون تومان

کفاره یک روز روزه عمد: 960 هزار تومان (نهصد و شصت هزار تومان)

کفاره یک روز روزه عذر: 16 هزار تومان (شانزده هزار تومان)

حداقل فطریه هر نفر: 65 هزار تومان (گندم)

کفاره عهد برای هر مورد (اطعام 60 فقیر): 960 هزار تومان (نهصد و شصت هزار تومان)

کفاره قسم یا نذر برای هر مورد (اطعام 10 فقیر): 160 هزار تومان (یکصد و شصت هزار تومان)

یک دوره ختم قرآن: یک میلیون تومان

قربانی: نه میلیون تومان

عقیقه: نه میلیون تومان

همچنین شماره کارت و حساب برای واریز وجوهات به این شرح اعلام شده است:

شماره حساب (خمس): 0105227087001

شماره کارت (خمس): 6037991899511673

شماره شبا (خمس): 550170000000105227087001

درگاه اینترنتی پرداخت وجوهات:

https://www.leader.ir/fa/monies

دفتر آیت‌الله نوری همدانی مبلغ زکات فطره از نظر این مرجع تقلید شیعیان برای سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد.

دفتر آیت الله حسین نوری همدانی با صدور اطلاعیه‌ای مبلغ زکات فطره برای سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد که بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مومنین و مومنات به اطلاع میرساند طبق نظر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی «مدظله العالی» زکات فطره هر فرد باید حدود سه کیلوگرم گندم یا برنج یا نظیر آنکه در رساله عملیه ذکر گردیده و یا قیمت آن را پرداخت نمایند.

بر این اساس قیمت قوت غالب گندم ۶۵ هزار تومان و قیمت قوت غالب برنج ۱۸۰ هزار تومان می‌باشد که عزیزان در پرداخت آن مخیرند، در ضمن اگر در منطقه محل سکونت اجناس ذکر شده قیمت دیگری دارد باید به قیمت منطقه خود که از آنجا خرید و استفاده می نمایند محاسبه کنند.

همچنین کفاره غیر عمد برای هر روز ۱۶ هزارتومان و کفاره عمد برای هر روز ۹۶۰ هزار تومان می‌باشد.

میزان زکات فطریه از سوی دفتر آیت الله مکارم شیرازی اعلام شد

میزان زکات فطره امسال در سراسر کشور از سوی دفتر آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید اعلام شد.

بر اساس نظر این مرجع تقلید، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۶۵۰ هزار ریال و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ یک میلیون و ۸۰۰ هزار ریال برای هر نفر است.

کفاره روزه غیر عمد مبلغ ۱۶۰ هزار ریال است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال می‌باشد.

لازم به ذکر است که براساس مسأله ۱۶۹۲ رساله توضیح المسائل آیت الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانی که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنی باشند واجب است، یعنی باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (نزدیک به سه کیلوگرم) از آنچه غذای نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را بدهد کافی است.

در ضمن بنابر فتوای معظّم له اگر کسی فقط در افطار شب عید فطر میهمان دیگری باشد فطریه او به عهده خودش می‌باشد.

میزان زکات فطریه در خراسان‌شمالی ۵۵۰ هزار اعلام شد

رییس شورای زکات خراسان شمالی گفت: میزان زکات فطریه ماه مبارک رمضان امسال برای هر نفر در استان ۵۵۰ هزار ریال تعیین شده است.

حجت الاسلام و المسلمین رضا نوری روز سه شنبه در شورای زکات خراسان شمالی اظهار کرد: همچنین مبلغ زکات فطریه برای کسانی که قوت غالب آن‌ها برنج است برای مصرف برنج خارجی یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و برنج ایرانی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تعیین و اعلام می‌شود.

وی افزود: میزان کفاره افطار غیرعمد روزه در هر روز ۱۵۰ هزار ریال و کفاره افطار عمد نیز ۹ میلیون ریال است.

رییس شورای زکات خراسان شمالی گفت: زکات فطریه به منزله عیدی نیازمندان است و باید تا قبل از ظهر روز عید پرداخت شود.

استان خراسان شمالی با جمعیت یک میلیون نفری ۵۳ هزار و ۲۸۹ خانوار شامل ۱۰۶ هزار و ۲۶۲ مددجو زیر پوشش خدمات حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند.

۵۰ درصد این مددجویان بانوان و مابقی را مردان تشکیل می دهند که ۶۶ درصد افراد زیر پوشش در مناطق روستایی و ۳۴ درصد هم در مناطق شهری استان ساکن هستند.

اعلام میزان زکات فطریه آیت الله سیستانی

دفتر آیت الله سیستانی میزان و مبلغ فطریه امسال (۱۴۰۲ هجری شمسی / ۱۴۴۴ هجری قمری) را اعلام کرد.

از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد شصت (۶۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی سی صد و شصت (۳۶۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، صد و پنج (۱۰۵) هزار تومان تعیین شده است.

اعلام میزان زکات فطریه و کفاره روزه سال ۱۴۰۳ از سوی دفتر آیت الله العظمی صانعی

دفتر مرحوم آیت الله العظمی صانعی میزان و مبلغ زکات فطره و کفاره روزه در سال ۱۴۰۳ بر مبنای نظر فقهی این مرجع فقید اعلام کرد.

دفتر مرحوم آیت الله صانعی اعلام کرد: «با توجه به فتوای آیت الله العظمی صانعی (قدس سرّه) مبنی بر کفایت و مجزی و مبری الذمه بودن پرداخت تقریباً سه کیلوگرم گندم، جو، خرما، کشمش و همچنین برنج که امروزه جزء قوت غالب مردم است که پرداخت قیمت هر کدام به قیمت بازار هم کفایت می کند، بنابراین با توجه به استعلام قیمت گندم و برنج توسط دفتر مرحوم آیت الله العظمی صانعی(ره)  میزان مبلغ کفاره و فطریه در سال ۱۴۰۳ به شرح ذیل است:

فطریه برای هر نفر به قیمت گندم مبلغ ۶۵۰۰۰ تومان.

فطریه برای هر نفر به قیمت برنج ایرانی مبلغ ۲۵۰ هزار تومان و به قیمت برنج خارجی مبلغ ۱۳۵۰۰۰ تومان

کفاره غیر عمد برای هرروز مبلغ ۱۵۰۰۰ تومان

کفاره عمد برای هرروز مبلغ ۹۰۰ هزار تومان»

اعلام میزان زکات فطریه آیت الله جوادی آملی

نظر آیت الله جوادی آملی درباره میزان فطریه و کفاره روزه ماه مبارک رمضان مبلغ فطریه برای هر نفر برمبنای قوت غالب منطقه، سه کیلو گندم، برنج و مانند آن‌ها و یا معادل قیمت این‌ها به قیمت روز پرداخت گردد.

همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیرعمد، به ازای هر روز ۱۲/۰۰۰ تومان (دوازده هزار تومان) و کفاره عمدی روزه به ازای هر روز ۷۲۰/۰۰۰ تومان (هفتصد و بیست هزار تومان) تعیین شده است.

فطریه سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

دفتر آیت الله سیدعلی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان مبلغ فطریه سال 1403 را اعلام کرده است.

در اطلاعیه دفتر آیت‌الله سید علی سیستانی آمده است:از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد هفتاد (۷۰) هزار تومان است.

همچنین برای فطریه بدل از برنج ایرانی صد و هشتاد (۱۸۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، صد و بیست (۱۲۰) هزار تومان تعیین شده است.

مبلغ فطریه از سوی دفاتر مراجع تقلید دیگر هنوز اعلام نشده است.

مبلغ زکات فطریه و کفاره اعلام شد

ماموستا عبدالسلام امامی با اشاره به اینکه این مبلغ حداقل زکات فطریه است، اظهار کرد: اعضای مجمع روحانیون این شهرستان همچنین میزان کفاره «فدیه» برای هر روز را نیز ۴۰ هزار تومان تعیین کرده‌اند.

وی افزود: با توجه به وضعیت معیشت مردم و اینکه زکات فطریه و کفاره فدیه به خانواده‌های نیازمند پرداخت می‌شود، مومنان توانمند و خانواده‌هایی که استطاعت مالی بیشتری دارند، طبق آیه ۱۸۴ سوره بقره می‌توانند بیشتر از این مبلغ را به نیازمندان پرداخت کنند.

۳ استفتاء رهبر انقلاب درباره زکات فطریه سال ۹۹

کارت به کارت کردن زکات فطره برای فقیر

پاسخ: اشکالی ندارد، اما اگر زکات فطره را جدا کرده باشد، تعویض آن جایز نیست و اگر در شهرش، فقیر وجود دارد، پس از جدا کردن فطریه، انتقال آن به شهر دیگر هم بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.

جنس و مقدار فطریه

پاسخ: مکلف باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفرى یک صاع (تقریباً سه کیلو) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را هم بدهد کافى است.

پرداخت فطریه با اجناسی غیر از گندم و جو

پاسخ: باید همان جنس‌هایی که در رساله گفته شده یا پول آن به مستحق داده شود. بله اگر از مستحق برای قبول فطریه و خرید جنس دیگر، وکالت بگیرید، می‌توانید جنس مورد نیاز مستحق را با فطریه بخرید و به او بدهید.

میزان زکات فطره براساس فتوای رهبر معظم انقلاب و با درنظر گرفتن نان به عنوان قوت غالب، برای هر نفر ۱۰ هزار تومان اعلام شد

منبع: مهر
آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      تبلیغات متنی