کد مطلب: 31868

تعطیلی مدارس | تعطیلی مدارس فردا | تعطیلی مدارس تهران | تعطیلی مدارس شنبه ها

خبر فوری از زمان تعطیلی مدارس کشور برای عید 1403 | مدارس تهران و شهرستان ها از این روز تعطیل است!

خبرهای متعددی از احتمال تعطیلی مدارس از روز 24 اسفندماه به مناسبت عید نوروز به گوش می رسد که در ادامه جزئیات آن را با هم می خوانیم.

خبر فوری از زمان تعطیلی مدارس کشور برای عید 1403 | مدارس تهران و شهرستان ها از این روز تعطیل است!

تعطیلات عید یا سال نو از دیرباز در ایران مرسوم بوده است و وزارت آموزش و پرورش نیز معمولا چند روز قبل از شروع سال نو اقدام به برنامه ریزی برای تعطیلی مدارس می کند. معمولا این تعطیلی برای عید نوروز هرساله از اواخر اسفند ماه اعلام می شود که با توجه به تعطیلات پیشبینی نشده و اضطراری آموزش و پرورش در سال جاری، احتمال تعطیلی زودتر از موعد مدارس برای سال نو بسیار کم می باشد. اما سوال بسیاری از دانش آموزان این می باشد که مدارس برای عید کی تعطیل می شود؟

اطلاع از زمان تعطیلی مدارس برای عید به منظور برنامه ریزی والدین برای سفر و یا برنامه ریزی دانش آموزان برای مطالعه دروس ضروری می باشد که در ادامه این مقاله به بررسی زمان تعطیلی مدارس برای عید 1403 در اواخر اسفند و فروردین ماه و تاریخ شروع تعطیلی عید پرداخته شده است. همچنین توصیه هایی به دانش آموزان در تعطیلی مدارس عید ۱۴۰۳ و نحوه مطالعه دروس در این دوران شده است تا دانش آموزان بتوانند بهترین بهره را از این تعطیلات ببرند.

با نزدیک شدن به پایان سال تحصیلی و نزدیکی عید نوروز، مدارس و دانشگاه‌ها زمانبندی خود را برای تعطیلات نوروزی تنظیم می‌کنند. اغلب مدارس کشور تا روز پنجشنبه، ۲۴ اسفند ماه، فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

با نزدیک شدن به پایان این دوره، تعطیلات مدارس و دانشگاه‌ها برای جشن و شادی عید نوروز آغاز می‌شود. این تعطیلات شاید از روز ۲۴ اسفند ماه آغاز شود و تا روز ۱۳ فروردین ادامه داشته باشد. این بازه زمانی، فرصتی است برای دانش‌آموزان، دانشجویان و اساتید برای استراحت، تفریح و تجدید نشاط پس از یک دوره فعالیت آموزشی و پژوهشی پرفشار.

تعطیلات نوروزی امسال، همچنین فرصتی است برای خانواده‌ها برای گردهم آمدن، جشن و شادی، سفرهای خانوادگی و تجدید ارتباط با دوستان و آشنایان. این ایام به عنوان یک فرصت برای بازشناخت فرهنگ و سنت‌های مردم ایران، به‌ویژه سنت‌های نوروزی، مهم و ارزشمند است.

در کل، تعطیلات نوروزی فرصتی است برای استراحت، تفریح و تجدید نشاط همه اقشار جامعه و در کنار آن، برای احیای و نگهداری از سنت‌ها و ارزش‌های فرهنگی که به این جشن باستانی متصل می‌شوند.

زمان تعطیلی مدارس برای عید ۱۴۰۳

در تاریخ شمسی اولین روز فروردین، به دلیل آغاز بهار و اتمام زمستان شروع عید نوروز در نظر گرفته شده است و برخی کشورها از جمله ایران این روز را جشن می گیرند. در روزهای عید اکثر ادارات و مشاغل تعطیل می باشند که آموزش و پرورش نیز هر ساله اقدام به تعطیلی مدارس در روز های عید نوروز می نماید. البته لازم به ذکر است که اعیاد دیگری مانند عید فطر، عید غدیر و ... نیز جزو تعطیلات رسمی کشور هستند و مدارس در این روزها تعطیل می باشند.

یکی از پرسش های دانش آموزان و حتی والدین در روز های نزدیک عید به منظور برنامه ریزی برای مسافرت و گذراندن تعطیلات، این می باشد که مدارس برای عید کی تعطیل می شود و یا زمان تعطیلی مدارس عید ۱۴۰۳ می باشد. در سال گذشته آموزش و پرورش طی اطلاعیه ای زمان دقیق تعطیلی مدارس را از 29 اسفند ماه اعلام نمود و تمامی مدارس کشور موظف به برگزاری فعالیت های آموزشی خود طبق زمان بندی و تقویم آموزش و پرورش تا 28 اسفند بودند. اما در حال حاضر هنوز زمان تعطیلی مدارس عید 1403 اعلام نشده که به محض اعلام تاریخ شروع تعطیلی عید در سایت وزارت آموزش و پرورش در این مقاله نیز اطلاع رسانی می شود.

در طول سال تحصیلی به غیر از تعطیلات رسمی که در تقویم رسمی کشور بیان شده است، آموزش و پرورش به دلایل مختلفی مانند آلودگی هوا، برف و سرما و ... به منظور جلوگیری از رخداد اتفاقات غیرمترقبه اقدام به تعطیلی مدارس می نماید که دانش آموزان می توانند برای اطلاع از اخبار تعطیلی مدارس عضو کانال تلگرامی مدارس هیوا شده و یا صفحه اینستاگرامی مدارس هیوا را دنبال نمایند. همچنین تمامی اخبار تعطیلی مدارس در مقاله ای که لینک آن در ادامه قرار داده شده است، اطلاع رسانی می شود.

تعطیلی مدارس

دلایل تعطیلی مدارس

در بسیاری از کشور ها سال تحصیلی از تاریخی معین شروع و در تاریخی به پایان می رسد. به طور مثال در ایران سال تحصیلی از ابتدای مهر ماه آغاز شده و تا پایان خرداد ماه ادامه دارد. تعطیلات تابستانی دانش آموزان به مدت 3 ماه می باشد که معمولا از تیر آغاز و تا شهریور ماه است و پس از آن سال تحصیلی جدید آغاز می شود. تعطیلات سال نو یا عید نوروز نیز یکی از تعطیلات رسمی می باشد که به مناسبت جشن سال نو، ادارات و مشاغل به مدت یک هفته و مدارس به مدت 13 روز تعطیل می باشند. البته لازم به ذکر است که به دلیل تعطیلی رسمی روز ملی شدن نفت در 29 اسفند ماه، مدارس این روز را نیز تعطیل هستند.

همانطور که در قبل نیز اشاره شد، آموزش و پرورش در روز های تعطیل رسمی کشور مانند اعیاد و تعطیلات رسمی و یا در شرایط اضطراری مانند آلودگی هوا و ... اقدام به تعطیلی مدارس می کند. بنابراین اعیاد و تعطیلات رسمی از جمله دلایل تعطیلی مدارس می باشند. با توجه به راه اندازی سامانه های آموزش آنلاینی مانند برنامه شاد، آموزش در روزهای تعطیل غیر رسمی به طور آنلاین و غیر حضوری انجام می شود و دانش آموزان می توانند با دانلود نسخه جدید شاد در زمان تعطیلی مدارس به مطالعه دروس بپردازند.

دانش آموزانی که قصد آموزش در برنامه شاد را دارند می توانند با دانلود و ورود به این سامانه از طریق شماره تلفن همراهی که در زمان ثبت نام مدارس در پرونده خود وارد کرده اند، عضو این سامانه شوند. دانش آموزان و اولیا می توانند برای اطلاع از مراحل ثبت نام و احراز هویت در سامانه شاد، به مطالعه مقاله ای که در ادامه قرار داده شده است بپردازند.

توصیه هایی به دانش آموزان در تعطیلی مدارس در عید

تعطیلات نوروز یکی از بهترین فرصت ها برای مطالعه دروس می باشد که دانش آموزان می توانند با توجه به پایه تحصیلی خود و نیاز دروس برای مرور، اقدام به برنامه ریزی برای مطالعه نمایند. فرصت و تعطیلی عید نوروز برای دانش آموزان سال دوازدهم بسیار مهم می باشد، زیرا با اطلاع از زمان تعطیلی مدارس برای عید ۱۴۰۳ می توانند با یک برنامه ریزی کنکوری برای عید اقدام به جمع بندی دروس نمایند. در ادامه توصیه هایی به دانش آموزان در تعطیلی مدارس در عید ارائه شده است.

برخی از دانش آموزان در ابتدای تعطیلات عید یا روز های پایانی اسفند به یکباره اقدام به حل تمرینات و تکالیف عید خود می نمایند و یا تکالیف را برای آخرین روز های تعطیلی عید می گذارند که هر دو این روش ها بسیار اشتباه بوده و باعث فراموشی دروس و عدم تمرکز کافی برای یادگیری دروس جدید برای بعد از تعطیلات نوروزی می شود . بهترین روش برای حل تمرینات این دوره این می باشد که دانش آموزان پس از اطلاع از تاریخ شروع تعطیلی عید 1403، برنامه ریزی مناسبی برای مطالعه و تفریح با برنامه ریزی می باشد.

دانش آموزان می توانند با اولویت بندی دروس خود و تعیین مدت زمان مطالعه هر درس اقدام به برنامه ریزی درسی دقیق برای حل تمرینات و تکالیف خود نموده و خود را برای یادگیری دروس جدید بعد از اتمام تعطیلات عید نمایند. البته لازم به ذکر است که طبق اعلام آموزش و پرورش در سال گذشته، پیک نوروزی منسوخ شده و تکلیف خاصی برای دانش آموزان درنظر گرفته نشده است و تصمیم گیری برای مرور دروس و نحوه آن، بر عهده مدیریت مدارس و معلمان می باشد.

دانش آموزان باید با توجه به نوع دروس، زمان مطالعه ای را برای هر درس اختصاص دهند. برای بعضی از افراد شروع مطالعه با دروس عمومی بهتر است، این در حالی است که برای برخی دیگر این روش کسل کننده بوده و با مطالعه دروس چالشی مانند ریاضی یا فیزیک و ... شروع بهتری دارند. دانش آموزان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برنامه ریزی دروس به مقاله زیر مراجعه نمایند.

مطالعه دانش آموزان در تعطیلی مدارس

در سال های قبل آموزش و پرورش و مدارس با تهیه کتابچه هایی تحت عنوان پیک شادی، تکالیفی را برای دانش آموزان در نظر می گرفت که این روند در سال جاری حذف شده و  تکلیف و برنامه مطالعاتی خاصی برای تعطیلات نوروز دانش آموزان درنظر گرفته نشده است. لازم به ذکر است که مدارس و آموزش آنلاین در زمان شروع تعطیلات رسمی عید نوروز طبق اعلام آموزش و پرورش تعطیل می شوند ولی برخی از مدارس متوسطه دوم برای دانش آموزان کنکوری کلاس های حضوری، جمع بندی و فرصت مطالعاتی برگزار می کنند که شرکت در این کلاس ها کاملا اختیاری می باشد.

یکی از مهمترین مسائل در مطالعه دروس در زمان تعطیلات عید نوروز یادگیری روش صحیح مطالعه برای دانش آموزان می باشد. دانش آموزان می بایست با توجه به ترتیب مطالعه منابع ابتدا کتاب درسی خود را مطالعه کرده و سپس به حل نمونه سوالات کتب کمک آموزشی بپردازند. همچنین پاسخ به نمونه سوالات امتحانی سال های گذشته می تواند راهکار خوب و مناسبی برای یادگیری دانش آموزان باشد.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت دیجی سرگرمی هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

      تبلیغات متنی